آن سوی دلجویی محمد بن سلمان از سعد حریری

دعوت عربستان از نخست وزیر لبنان، بیانگر شکست سیاست‌های خشن داخلی و منطقه‌ای محمد بن سلمان و در نتیجه تغیر این سیاست‌ها به دلجویی برای بازیابی اندک جایگاه سعودی‌ها از طریق خانواده حریری در لبنان است.
کد خبر: ۲۸۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰ - 01March 2018

آن سوی دلجویی محمد بن سلمان از سعد حریریبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، ولیعهد عربستان با دعوت سعد حریری نخست وزیر لبنان بنا به دعوت شخص ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به ریاض سفر کرده است. این سفر بعد از آن صورت گرفت که پادشاه عربستان نماینده ویژه به لبنان فرستاد و با میشل عون رئیس جمهوری این کشور نیز دیدار کرد.

حال سوالی که مطرح است اینکه چه عواملی موجب شده است محمد بن سلمان (که در اصل همه کاره عربستان است و همه فرامین به اراده وی اما بنام ملک سلمان صادر می شود) بعد از اینکه در آبان ماه دستور بازداشت حریری را در ریاض صادر کرد اکنون به فکر آشتی با وی افتاده  و برای دعوت مجدد وی به ریاض نماینده ویژه فرستاده است؟ 

پاسخ این سوال را می توان در یک نکته یافت و آن اینکه در آن مقطع محمد بن سلمان که حساب خاصی روی دولت ترامپ باز کرده بود و با رژیم صهیونیستی به ائتلاف دست زده بود، قصد برخورد در منطقه داشت و می خواست افرادی مثل حریری را نیز در این برخورد با خود همراه سازد اما اکنون که این پروژه به شکست انجامیده لذا محمد بن سلمان همچنانکه از محتوای عزل و نصب های جدید نیز بر می آید به آشتی در داخل روی آورده است و دعوت از سعد حریری نیز نشان می دهد که گویا این سیاست در خارج نیز دنبال می شود.  

در این میان آشتی با خانواده حریری از یک ضرورت دیگر نیز ناشی می شود و آن اینکه لبنان خود را برای انتخابات پارلمانی در اردیبهشت ماه  آینده  آماده می کند و این در حالی است که عربستان به جز خاندان حریری جایگزین مطمئن دیگر برای حفظ باقیمانده حضور خود در لبنان ندارد و لذا دوباره دست به دامن سعد حریری شده است.  

عربستان زمانی بیشتر به برهم زدن بازی مشغول بود و در این راستا از تکفیری ها در پوشش های مختلف در هر جای که روند تحولات را به نفع خود نمی دید استفاده می کرد اما از زمانی که مبارزه با تروریسم تکفیری در اولویت کشورهای غربی قرار گرفت و از طرف دیگر محمد بن سلمان در چارچوب طرح موسوم به 2030 اصلاحات فرهنگی و دینی را در دستور کار قرار داد، لذا عربستان در رویکردی جدید به جای برهم زدن بازی، برای گرفتن سهم و جایگاه تلاش می کند و در این راستا بود که عربستان بعد از سال ها مقاومت در برابر نظام سیاسی جدید عراق در نهایت به پذیرش و مشارکت در آن روی آورد و اکنون نیز به نظر می رسد از همین شیوه برای بازیابی نقش و جایگاه خود در لبنان استفاده می کند. 

نکته قابل توجه دیگر اینکه در جریان بازداشت حریری در ریاض دلخوری اعلام نشده ای نیز بین فرانسه و محمد بن سلمان پیش آمد و با توجه به اینکه فرانسه از جمله کشورهایی است که در دستور کار سفر قریب الوقوع محمد بن سلمان قرار دارد، از این رو دلجویی از سعد حریری از این منظر نیز برای وی اهمیت دارد.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار