معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید:

تلاش سه نسل از هنرمندان برای ارائه آثاری در زمینه شهدای هفتم تیر

حجت‌الاسلام کاویانی‌راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: سرچشمه سرخ زمینه عرضه اسناد ارزشمندی است که قرار است غبار زمان روی آن را فرا نگیرد و به نسل‌های آینده منتقل شود.
کد خبر: ۲۸۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ - 03March 2018

تلاش سه نسل از هنرمندان برای ارائه آثاری در زمینه شهدای هفتم تیربه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن کاویانی‌راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگویی با اشاره به برنامه های فرهنگی بنیاد گفت: در آستانه سالروز تأسیس بنیاد شهید با عنوان روز بزرگداشت شهدا برنامه های فرهنگی بنیاد را با افتتاح نمایشگاه جشنواره ملی هنرهای تجسمی سرچشمه سرخ (یادبود شهدای هفتم تیر) آغاز کردیم. یعنی مجموعه فعالیت های فرهنگی که به این مناسبت در نظر گرفته شده با این افتتاحیه کلید خورد.

وی افزود: موضوع هفتم تیر به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ دفاع مقدس و پدیده ایثار و شهادت در کشور ما می درخشد. یعنی اوج تعالی و بلندمرتبه پدیده ای به نام ایثار و شهادت در چهارچوب سرمایه اجتماعی که از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. هفتم تیر در چهارچوب جنایتی که بر علیه این مرز و بوم و ملت مظلوم صورت گرفت، محقق شد. از دست دادن نخبگان بزرگ و ارزشمندی که هر کدام آن ها یک سرمایه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای کشور ما بودند، پیش از آنکه یک فاجعه را به تصویر بکشد، بیانگر حضور سطوح مختلف و مشارکت سطوح مختلف مردم این کشور از عموم مردم تا عالی ترین سطوح مدیریتی علمی و سیاسی در عمق نفوذ ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام کاویانی با اشاره به اینکه این پدیده به این ارزشمندی که شاید بشود گفت تمام ایثار و فداکاری سالهای طولانی ملت ایران است، گفت: تابلوی ارزشمندی که می تواند تمام ابعاد و سطوح ایثارگری این ملت را عرضه کند و برای آیندگان به عنوان یک خط نشانه مطرح کند در هفتم تیر اتفاق افتاده است. شهید بزرگوار بهشتی به عنوان سیدالشهدای انقلاب اسلامی نمونه بارز یک ویژگی دیگری است که توجه به این مقوله را از اهمیت و ضرورت زیادی برخوردار می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: یک عامل دیگر نیز تأکید مقام معظم رهبری بر پرداختن به موضوع شهدای مظلوم هفتم تیر بود که مجموعه همکاران در بنیاد شهید تمام تلاش و توان خود را بسیج کنند تا با همکاری هنرمندان در سطوح مختلف، اختصاصا در موضوع هفتم تیر بتوانند مجموعه آثاری که بعضی از آن ها در طول سالیان مختلف شاید بشود گفت برای اولین بار است که به نمایش درمی آید، را گردآوری کنند.

معاون فرهنگی بنیاد شهید با بیان اینکه هر کدام از این آثار هنری به عنوان یک سند تاریخی از آن ماجرا برای نسل پیش رو قابل استفاده و بهره برداری است، گفت: سرچشمه سرخ فقط یک نمایشگاه نیست بلکه زمینه عرضه اسناد ارزشمندی است که قرار است غبار زمان روی آن را فرا نگیرد و به نسل های آینده منتقل شود . سه نسل از هنرمندان در این کار شریک بودند. کسانی که در تولید و خلق آثار هنری در زمان وقوع حادثه در دهه 60 مشارکت داشتند و امروز گرد پیری بر صورتشان گرفته است و نسل جوان دهه 70 و 80 که با انرژی و زبان و سلیقه مناسب نسل جدید، آثاری مدرن را تولید کردند و به عرصه دید و ذهن تاریخی این مرز و بوم به ودیعت نهادند.

حجت الاسلام کاویانی با اشاره به اینکه حتما تولید و خلق یک اثر هنری در این زمینه نیازمند یک عزم و انگیزه متعالی است، گفت: اگر چنین عزمی وجود نداشته باشد کسی قادر به تولید اثر معنوی نخواهد بود. این پدیده یک تجربه جدید است برای اینکه ما از این به بعد در زمینه حفظ و نگهداری و عرضه آثار هنری به صورت موضوع بندی شده و تخصصی کارهای مختلفی انجام دهیم و زمینه ای فراهم بشود که این مجموعه آثار در مکانی مناسب و در شأن شهدا به صورت مستمر و دائمی استفاده شود.

وی با اشاره به زمینه سازی برای برپایی چنین نمایشگاه هایی در سایر استان ها و شهرستان ها در سطح کشور گفت: تلاشمان بر اینست که با ایجاد ساز و کار و زمینه حمل و نقل و برگزاری چنین نمایشگاه هایی درسطح کوچکتر در استان ها فراهم شود ولی بعضی از آثار از نظر نفیس بودن در حدی هستند که به سادگی امکان جابجایی آن ها وجود ندارد و از نظر حجمی هم بعضی از آثار تولید شده جنبه فضایی و تجمیع دارد و یعنی امکان حضورشان در سایر نمایشگاه ها ممکن است فراهم نباشد ولی این اراده وجود دارد که در اولین موقعیت که امکان جابه جایی بسته ای در استانها فراهم شود، این کار انجام شود.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار