بیانیه وزارت خارجه فرانسه درباره سفر «لودریان» به ایران؛

برنامه موشکی ایران عاملی برای نگرانی‌ فرانسه است

فرانسه بارها اعلام کرده که برنامه موشکی ایران عاملی برای نگرانی‌های فراوان فرانسه و شرکایش است.
کد خبر: ۲۸۱۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰ - 04March 2018

برنامه موشکی ایران عاملی برای نگرانی‌ فرانسه استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، در آستانه سفر «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه به تهران، وزارت خارجه فرانسه بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «لودریان روز پنجم ماه مارس (14 اسفند) به تهران می‌ رود و مورد استقبال «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران  قرار خواهد گرفت. وی همچنین با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود دیدار می‌کند. دیدار با «علی لاریجانی» رئیس مجلس ایران و «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور هم در دستور کار قرار دارد.

با توجه به توافق هسته‌ای که 14جولای 2015 به دست آمد، فرانسه تاکید دارد که همچنان به سیاست روشن خود ادامه دهد و خواستار مذاکره با ایران است. آقای لودریان با طرف‌های خود در سه محور گفت‌وگو خواهد داشت:

فرانسه معتقد است که توافق هسته ای، توافق خوبی است لذا تاکید دارد که همه طرف‌های توافق به تعهد خود پایبند باشند. برنامه جامع اقدام مشترک تضمینی بود برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران در راستای اهداف نظامی. با توجه به این موضوع ایران باید به اجرای دقیق تعهدات خود ادامه دهد و همزمان برای ما اهمیت دارد که بهبود سرمایه‌گذاری و فعالیت بازرگانی اروپا در ایران ادامه داشته باشد.

فرانسه بارها اعلام کرده که برنامه موشکی ایران عاملی برای نگرانی‌های فراوان فرانسه و شرکایش است. این اقدام در راستای قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست و عاملی برای بی‌ثباتی در منطقه محسوب می‌شود. ما همچنین مراتب نگرانی خود را در زمینه انتقال موشک به دیگران و کمک به گروه هایی در منطقه اعلام کرده‌ایم. به همین دلیل ما امیدواریم که بتوانیم در مسیری درست با ایران مذاکره کنیم.

نقشی که ایران در منطقه ایفا می‌کند، پیامدهای بی‌ثبات‌کننده‌ای برای این ناحیه دارد. ما امیدواریم که ایران نقش مثبتی برای حل بحران در خاورمیانه داشته باشد و به حاکمیت کشورها احترام بگذارد. به همین دلیل در کنار دیگر موارد مانند یمن، لبنان، عراق، بحران سوریه و اقدامات بشردوستانه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در بخش پایان این بیانیه آمده است: سفر لودریان به ایران با هدف گسترش روابط میان دو کشور و بر طبق چاچوب سفر روحانی به پاریس در سال 2016 صورت می‌گیرد. ما امیدواریم که به مذاکره با ایران در همه موارد ادامه دهیم که شامل مسایل فرهنگی، علمی و تبادل افراد میان جامعه ایران و فرانسه می‌شود.

این موضوع با توجه به افتتاح نمایشگاه لوور در تهران نشانگر روابط دراز مدت روابط فرهنگی ایران و فرانسه است. این نمایشگاه تاریخچه موزه لوور را به نمایش می‌گذارد.

انتهای‌پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار