کارشناس لبنانی:

عربستان تلاش دارد «میشل عون» را از همپیمانی با حزب‌الله خارج کند

«وفیق ابراهیم» به ابعاد مختلف فضای سیاسی لبنان پیش از انتخابات پارلمانی پرداخت و گفت: عربستان تلاش دارد «میشل عون» را از همپیمانی با حزب‌الله خارج کند.
کد خبر: ۲۸۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲ - 05March 2018

عربستان تلاش دارد «میشل عون» را از هم‌پیمانی با حزب‌الله خارج کندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «وفیق ابراهیم» کارشناس لبنانی مسائل استراتژیک در گفت‌وگویی درباره آخرین تحولات لبنان صحبت کرد.

عربستان تلاش دارد میشل عون را از همپیمانی با حزب‌الله خارج کند

وی در این مصاحبه درباره برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص تلاش عربستان برای جذب «میشل عون» رئیس جمهور لبنان از طریق سعد الحریری اظهار داشت: این موضوع واقعیت دارد چون عربستان پس از شکست‌های اخیر در سوریه و عراق و محدود شدن در لبنان و مواجه شدن با بن‌بست در یمن در تلاش است تا از مرحله انتخابات پارلمانی در لبنان حداکثر استفاده را ببرد و در این راستا می‌کوشد حداکثر میزان تجمیع احزاب در انتخابات را داشته باشد تا  از این طریق بتواند حزب‌الله و همپیمانانش در انتخابات را شکست دهد تا از این راه بتوانند در مسیر تلاش‌های حزب‌الله علیه گروه‌های تروریستی در منطقه مانع تراشی کنند.

عربستان به همراه فرانسه و آمریکا می‌کوشند تا ائتلاف بزرگی را در انتخابات ایجاد کنند که به جریان «الوطنی الح» به ریاست میشل عون و نیروهای لبنانی وابسته به «سمیر جعجع» که همپیمان اسرائیل بوده و «فارِس سعید» که به سعودی‌ها نزدیک است و غیره می‌توان اشاره کرد. تلاش‌ها برای همراه کردن تمامی این گروه‌ها با یکدیگر است.

البته میشل عون سال‌هاست که همپیمان استراتژیک حزب‌الله به شمار می‌آید اما عربستان تلاش دارد به شیوه‌های مختلف وی را از این همپیمانی خارج کند و حتی به وی پیشنهاد داده شده که پس از پایان دوران ریاست جمهوری میشل عون، «جبران باسیل» داماد وی به عنوان رئیس جمهور بعدی معرفی شود و کرسی‌های پارلمان نیز بین گروه‌های مختلف تقسیم شود. این موضوعات نیازمند چندین پیش نیاز است.

طرح عربستان، فرانسه و آمریکا برای لبنان

وی در ادامه این گفت‌وگو گفت: سعد الحریری پس از رسوایی چهار ماه پیش عربستان در بازداشت 2 هفته‌ای وی، به عربستان رفته و در ریاض مورد استقبال پادشاه قرار گرفت و در این شهر با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از آن بوده که در جریان بازداشت 2 هفته‌ای سعد الحریری در عربستان، محمد بن سلمان وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است. در واقع سفر کنونی سعد الحریری به عربستان با هدف قانع کردن آنها برای باقی ماندن وی به عنوان نخست وزیر است.

طرح سعودی‌ها به این گونه است که ریاست جمهوری به «جبران باسیل» رسیده و «سعد الحریری» نیز به عنوان نخست وزیر باقی بماند و «نبیه بری» از ریاست پارلمان برکنار شده و سلاح حزب‌الله در جلسه‌های پارلمان به عنوان سلاحی نا مشروع مورد بحث قرار گیرد. تا امروز کسی اعلام نکرده که میشل عون با این طرح موافقت کرده اما تلاش‌های شدیدی از سوی عربستان و آمریکا و فرانسه برای اجرای این طرح وجود دارد و این به معنای آن است که این کشورها تلاش دارند تا آشفتگی و ناآرامی را به لبنان بازگردانند. در واقع آنها درصدد متشنج کردن لبنان هستند تا نقش جهادی حزب‌الله در منطقه را با چالش مواجه کنند.

اختلافات میان عون و بری حل نشده اما حزب‌الله مانع از پیشروی این اختلافات شد

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سرنوشت اختلافات موجود بین «میشل عون» رئیس جمهور و «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان و نقش حزب‌الله در حل این مشکلات گفت: حزب‌الله پس از تلاش‌های طولانی مدت توانست این اختلافات را در وضعیت کنونی خود متوقف کرده و مانع از پیشروی آن شود.

این اختلافات حل نشده اما باعث ایجاد بحران نیز نخواهد شد. حزب‌الله بسیار تلاش کرد تا این اختلافات حل شود تا مانع از آن شودت جریان  الوطنی الحر به ریاست میشل عون به حزب سعد الحریری که به عربستان وابسته است نزدیک نشود اما به هر حال حزب‌الله نتوانست این اختلافات را حل کند. هدف حزب‌الله از حل این اختلافات منافع لبنان بوده و برای حزب‌الله دستیابی به کرسی‌های پارلمان چندان  مهم نیست و خود میشل عون نیز تاکید داشته که سلاح حزب‌الله برای مقاومت در برابر اسرائیل و مقابله با تروریسم است و این تا زمانی خواهد بود که بتوانیم ارتشی ایجاد کنیم که قادر باشد در برابر اسرائیل ایستادگی کند. حزب میشل عون نباید فراموش کند که این حزب‌الله بود که برای رئیس جمهور شدن عون پافشاری کرد.

فرانسه در حال فشار بر مارونی‌های لبنان برای همپیمان شدن با سعد الحریری است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال گرایش حزب میشل عون در انتخابات پارلمانی به حزب سعد الحریری گفت: نباید فراموش کنیم که روابط میشل عون با حزب‌الله خوب است اما واقعیت این است که حزب میشل عون حزبی پراگماتیک بوده و بر اساس منافع خود عمل می‌کند بنابراین اگر ببینند که حزب‌الله منافع آنها را در دوره جدید تامین می‌کند با کمال میل خواهان ادامه ائتلاف با آن خواهند بود اما نباید فراموش کرد که فرانسه در حال فشار بر مارونی‌های لبنان است. 

مارونی‌ها خود را مدیون فرانسه می‌دانند چون معتقدند که فرانسه به آنها کمک کرد تا ساختار سیاسی لبنان را در سال 1927  ایجاد کند به همین دلیل به فرانسه لقب مادر مهربان را می‌دهند. امروز «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه تلاش دارد تا از طریق لبنان به ایفای نقش در خاورمیانه بپردازد به همین دلیل فرانسه روابط بسیار عمیقی با جریان وطنی الحر به ریاست میشل عون دارد. پاریس تلاش دارد تا این جریان سعودی‌ها شود. اما معتقدم که شرایط کنونی لبنان این اجازه را نخواهد داد تا جریان وطنی الحر به ائتلاف با عربستان بپیوندد بلکه معتقدم که این جریان به موازنه خواهد پرداخت و در برخی مناطق لبنان با حزب‌الله همپیمان می‌شود و در برخی مناطق دیگر با جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری متحد خواهد شد و بدین ترتیب ارتباط خود با هر دو طرف را حفظ خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار