دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

حقوق بشر آمریکایی با طعم «گوانتانامو»

زندان گوانتامو که با هدف جمع‌آوری تروریست‌ها از سایر کشور‌ها و انتقالش به خاک کوبا تاسیس شده، به بهانه‌ای برای نقض پی‌درپی حقوق بشر توسط آمریکا تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۸۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ - 05March 2018

حقوق بشر آمریکایی با طعم «گوانتانامو»به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، زندان گوانتانامو زندانی نظامی در پایگاه نیروی دریایی در خلیج گوانتانامو است که در جنوب شرقی کوبا واقع شده است. این پایگاه طبق قراردادی بین آمریکا و کوبا از سال 1903 در اجاره نیروی دریایی آمریکا بوده است؛ ولی بعد از انقلاب کوبا در دهه 50 میلادی، دولت کوبا خواستار لغو این اجاره‌نامه شد که آمریکا با این درخواست موافقت نکرده است. از سوی دیگر هر ساله یانکی‌ها چک مبلغ اجاره را برای دولت کوبا می‌فرستند؛ ولی دولت کوبا از نقد کردن این چک خودداری می‌کند.

حملات انتحاری 11 سپتامبر در سال 2001 در آمریکا باعث شد، جورج بوش و دولت آمریکا را به فکر تاسیس بازداشتگاهی را در این پایگاه انداخت تا کسانی را که در ارتباط با اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان بازداشت می‌شوند را در این محل زندانی کنند.

زندانی‌های گوانتانامو را افرادی که دارای تابعیت آمریکایی نیستند و در مناطق مختلف جهان دستگیر شده‌اند، تشکیل می‌دهند. آن‌ها تحت عناوینی مانند «اشخاص متخاصم غیر ارتشی» به گوانتانامو فرستاده شده‌اند. در مقطعی از زمان، بیش از 700 تن از آنان در این محل زندانی بودند.

از سویی آمریکا این افراد را «نظامی دشمن» تلقی نمی‌کند در نتیجه آن‌ها از حقوق اسیران جنگی برخوردار نبوده‌اند. از آنجا که تابعیت آمریکایی ندارند و نه در خاک آمریکا دستگیر یا زندانی شده‌اند، در حوزه قضایی ایالات متحده آمریکا قرار نمی‌گیرند و از حقوق بازداشت‌شدگان در قوانین این کشور برخوردار نمی‌شوند. به‌طور مثال ایراد رسمی اتهام، دسترسی به وکیل مدافع در مراحل بازجویی و حق محاکمه سریع و عادلانه قوانینی است که از این زندانیان سلب شده است.

در سال 2009 میلادی، باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا، در دومین روز ورودش به کاخ سفید فرمان تعطیل شدن این بازداشتگاه و زندان‌های مخفی سیا را صادر کرد. اوباما دلیل اصلی مخالفتش را این‌گونه بیان کرد: «گوانتانامو به همکاری آمریکا با متحدان و دیگر کشور‌هایی که آمریکا به همکاری آن‌ها نیازمند است، آسیب می‌زند.»

ترامپ که در دوره تبلیغات انتخاباتی از شیوه بازجویی و شکنجه در این بازداشتگاه حمایت کرده بود در نطق سالانه خود در کنگره، دستور اجرایی را منتشر کرد که طبق آن بازداشتگاه گوانتانامو بسته نخواهد شد. با صدور این دستور از سوی ترامپ، فرمان رئیس جمهور پیشین آمریکا در خصوص بستن بازداشتگاه گوانتانامو لغو شد.

راشاتودی در گزارشی که به وضعیت زندانیان گوانتانامو منتشر کرده بود به هزینه‌های زندان گوانتانامو برای مالیات‌دهندگان آمریکایی اشاره می‌کند که به ازای هر زندانی گوانتانامو، سالانه 2.7 میلیون دلار از مالیات مردم آمریکا صرف بازداشت‌های غیرقانونی زندانیان می‌شود. هزینه سالانه این زندان، 450 میلیون دلار برآورد شده است.

«کارلوس وارنر» وکیل آمریکایی که وکالت بسیاری از این زندانیان را عهده‌دار بوده است، گفت: این زندانیان در شرایط بسیار بدی قرار دارند و به هیچ امکاناتی از قبیل: امکان ارتباط با بیرون از زندان و ... دسترسی ندارند. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر سوء‌استفاده جنسی از زندانیان نیز مطرح شده است که تاکنون در مورد آن‌ها تحقیقی انجام نشده است.

سال‌ها از تاسیس این بازداشتگاه مخوف آمریکا می‌گذرد و تاکنون هیچ کشوری علیه این زندان و رفتار‌های بی‌رحمانه آمریکا در قبال زندانیان اعتراضی نکرده است. این زندانیان در شرایطی بسیار بد و بدون اثبات جرمشان در حال شکنجه هستند. حالا باید دید و منتظر ماند که چه بلایی بر سر این زندانیان خواهد آمد و آیا پایانی بر نقض حقوق بشری آمریکا هست یا خیر.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار