گزیده‌ای از فعالیت‌های بنیاد شهید به مناسبت «بزرگداشت روز شهید»

شرح گزیده‌ای از اهم فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران طی سال‌های ۱۳۹۲ تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۶ به مناسبت بزرگداشت روز شهید در ذیل آمده است.
کد خبر: ۲۸۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰ - 06March 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: تاریخ پر افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشحون از ایثار و ایثارگرانی است که با رشادت، فداکاری و از جان گذشتگی زمینه استقلال، آزادی، ترقی و تعالی کشور را فراهم کرده‌اند.

بر این اساس موضوع ایثار و شهادت طلبی و تکریم شهدا و ایثارگران و خانواده‌های معظم آن‌ها از جایگاه رفیع و ارزشمندی برخوردار است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران براساس اهداف، راهبرد‌ها و ماموریت ذاتی خود، وظیفه توسعه و ترویج فرهنگ والای ایثار و شهادت و همچنین ارائه خدمات مطلوب در حوزه‌های مختلف فرهنگی، درمانی، آموزشی، معیشی را به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران بر عهده دارد. بر همین اساس مسئولان و کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران با آگاهی از مسئولیت خطیر خود در برابر این قشر معظم هر ساله کوشیده‌اند خدمات رسانی مطلوب‌تری به این عزیزان ارائه کنند و بر ابعاد کمی و کیفی فعالیت‌های خود بیفزایند. گزارش حاضر شامل گزیده‌ای از اهم فعالیت‌ها و عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال ۱۳۹۲ تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۶ است.

آمار جامعه هدف

شهدا ۲۲۵ هزار و ۷۹۰، جانبازان ۵۶۷ هزار و ۱۲۷، آزادگان ۴۲ هزار و ۹۹۴ و جمع کل خانواده‌های شهدا و ایثارگران تحت پوشش بنیاد ۳ هزار و ۳۲۲ هزار و ۱۱۱ نفر، تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند.

پرداخت مطالبات ایثارگران

با برنامه ریزی‌های انجام شده بنیاد شهید و امور ایثارگران معوقات سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۲ خانواده‌های معظم شهدا که در دولت‌های مختلف به علت بار سنگین مالی پرداخت نشده بود، پرداخت شد. همچنین مطالبات این عزیزان در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نیز پرداخت شد که مجموع معوقات و مطالبات پرداخت شده بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

پراخت مطالبات سال ۱۳۹۵ خانواده معظم شهدا در ۲۰ استان سیستان و بلوچستان، ایلام، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، گلستان، لرستان، کرمانشاه، اردبیل، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، مرکزی، شهرستان‌های استان تهران، زنجان، قزوین، البرز و یزد از نیمه‌ی شهریور ماه سال جاری آغاز شده است و پرداخت مطالبات در سایر استان‌ها در حال پیگیری است.

تشریح گزیده‌ای از اهم فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران

قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

 در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد مواد و احکام قانون مذکور به مرحله اجرا رسیده است و اجرای مابقی آن نیز در دستور کار قرار دارد. از طرف دیگر اجرای بخش احکام ایثارگران در برابر ششم توسعه نیز آغاز شده و بخشی از آیین‌نامه‌های اجرایی آن نیز برای تصویب به هیات دولت ارسال شده است.

تشکیل دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت

براساس ماده ۶۳ قانون جامع شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به منظور استفاده از تمام ظرفیت‌های نظام برای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نهادینه کردن آن و زنده نگه داشتن یاد شهیدان در دولت تدبیر و امید این شورا تشکیل شد. پس از تدوین و ابلاغ دستور العمل تشکیل شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۵ این شورا‌ها با ریاست استانداران و دبیری مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در سطح همه استان‌های کشور تشکیل شده است.

از اهم فعالیت‌های این دبیرخانه از سال ۱۳۹۲ تاکنون موارد ذیل قابل اشاره است:

- تشکیل اولین جلسه شورای عالی با حضور رئیس جمهور و اعضای شورای عالی

- تشکیل ۶ جلسه شورای هماهنگی

- تشکیل مستمر کارگروه‌های تخصصی در محور‌های علمی و پژوهشی، مطالعات فرهنگی، نظارت و هماهنگی، پشتیبانی و اطلاع رسانی با استفاده از ظرفیت‌های نخبگان جامعه جهت تحقق ماموریت‌های شورای عالی

- تشکیل هیات اندیشه ورز دبیرخانه در خصوص مباحث و مسائل بنیادین و اساسی حوزه ایثار و شهادت و تدوین شیوه نامه

- تدوین راهبرد‌ها و سیاست‌های کلان شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت

- تدوین سند جامع شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت

- تدوین نظام نامه جامع حوزه ترویج ایثار و شهادت

- تدوین نقشه جامع علمی و ایجاد نظام پایش ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت

- تدوین سند ایثارو رسانه با هدف وحدت رویه در حوزه فعالیت‌های ترویجی، نشر و اطلاع رسانی توسعه همه دستگاه‌های عضو

- تهیه شاخص‌های پیشنهادی حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت جهت ارایه به سازمان امور اداری و استخدامی کشور به منظور درج در شاخص‌های عمومی ارزیابی دستگاه‌ها

- تلاش در جهت شناسایی و تربیت افراد متخصص در زمینه‌های پژوهشگری، نویسندگی، فیلم نامه نویسی و نقد فیلم و ... با هدف تولید گفتمان ایثار و شهادت با تعامل با انجمن‌های روزنامه نگاری حوزه ایثار و شهادت، فعالان عرصه رسانه و هنرمندان

- تدوین شیوه نامه حمایت دستگاه‌های قانونی و ذیربط از تشکل‌های مردم نهاد در حوزه ایثار و شهادت به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با استفاده از ظرفیت‌های موجود

- ایجاد زمینه تعامل مستمر و استفاده از ظرفیت‌های موجود شورا‌های عالی همسو از قبیل: شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی توسعه الگوی ایرانی – اسلامی

- تعامل با مراکز مهم پژوهشی در خصوص حوزه ایثار و شهادت اعم از دستگاه‌های عضو و سایر مراکز پژوهشی معتبر مرتبط

- تعامل مستمر با مجلس و کمیسیون‌های اجتماعی – فرهنگی مجلس شورای اسلامی

فعالیت‌های ورزشی – اردویی

از جمله اقدامات حوزه فرهنگی بنیاد اجرای اردو‌های زیارتی و سیاحتی برای خانواده معزز شهدا و ایثارگران است. بر این اساس از سال ۱۳۹۲ تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۶ تعداد ۸ هزار و ۵۱۰ اردو زیارتی و سیاحتی برگزار شده است و تعداد ۸۵۱ هزار و ۶۵۷ نفر از جامعه معزز ایثارگری نیز در اردو‌های برگزار شده شرکت کرده‌اند. همچنین طی این بازه زمانی تعداد ۵۷ مسابقه ملی در زمینه ورزشی برگزار شده است. تعداد ۳۲۲ هزار و ۲۹۴ نفر از ایثارگران در مسابقات ورزشی و تعداد ۹۱۷ هزار و ۱۰ نفر از ایثارگران در تمرینات ورزشی شرکت داشته‌اند.

بزرگداشت روز شهید

از سال ۱۳۸۳ که ۲۲ اسفند ماه به عنوان روز بزرگداشت شهدا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد تا سال ۱۳۹۲ به این موضوع به صورت جدی پرداخته نشد، لیکن در دولت یازدهم به طرق مختلف جهت اطلاع رسانی و بزرگداشت این روز اقدام شد به گونه‌ای که براساس نظرسنجی‌های انجام شده قبل و بعد از برگزاری مراسم‌های مرتبط با روز شهید، شناخت و آگاهی مردم از روز شهید قبل از اجرای برنامه‌های فرهنگی روز بزرگداشت شهدا سال ۱۳۹۲ یک درصد، در سال ۱۳۹۲ پس از اجرای اولین سال مراسم به ۱۷ درصد و در سال ۱۳۹۳ حدود ۶/۳۴ درصد بوده است. این میزان برای سال ۱۳۹۴ به بیش از ۴۴ درصد رسید و در سال ۱۳۹۵ به حدود ۵۰ درصد افزایش یافت.

تشریح گزیده‌ای از اهم فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران

فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغات

برگزاری بیش از ۲ هزار یادواره ملی، استانی، شهرستانی و روستایی و همچنین کنگره و همایش ملی از اقدامات این حوزه از بنیاد است که از جمله برنامه‌های اجرا شده می‌توان به مراسم پدران آسمانی، ورود آزادگان، عطرافشانی گلزار شهدا، همایش ملی جانبازان، کنگره ملی و همایش شهدای فجر آفرین، مراسم ۲۲ اسفند، کنگره ملی و همایش سراسری لاله‌های سفید، کنگره ملی و همایش سراسری شهدای مدافع حرم، تجلیل از خادمین شهدا و ایثارگران (کارمندان و بازنشستگان) اشاره کرد. از سال ۱۳۹۲ تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۶ تعداد ۵ هزار و ۲۸۰ هزار از ۲۲ موزه شهدا بازدید داشته‌اند. علاوه بر این طی مدت تعداد ۱۷ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر در برنامه‌های هزار و ۳۳۳ حسینیه و مراکز فرهنگی شرکت کرده‌اند.

فعالیت حوزه اسناد و انتشارات

با اقدامات انجام شده در زمینه انتشارات از سال ۱۳۹۲ تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۶ تعداد هزار و ۹۲ کتاب و تعداد ۲۳۵ نشریه در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت منتشر شده است. از جمله عناوین کتب منتشر شده می‌توان به وصیت‌نامه شهدا، فرهنگ اعلام شهدا، فرهنگ اعلام شهدا منا، مسجد الحرام، قانون جامع ایثارگران (۲ جلدی) اشاره کرد. در زمینه اسناد ایثارگران نیز از سال ۱۳۹۲ تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۶ تعداد ۱۹ هزار و ۷۶۱ اسناد مکتوب از ایثارگران و تعداد ۱۴ هزار و ۷۵۳ مورد خاطره نگاری والدین شهدا جمع آوری شده است.

حوزه آموزش

یکی از فعالیت‌های این حوزه ارائه خدمات آموزشی در زمینه‌های مختلف به جامعه هدف بنیاد می‌باشد. در سال ۱۳۹۵-۱۳۹۲ بیش از ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز، دانشجو و طلبه شاهد و ایثارگر تحت پوشش خدمات آموزشی بنیاد بوده‌اند. در سال ۱۳۹۶ تعداد ۵۱ هزار و ۴۳۶ دانش آموز، تعداد ۱۵۸ هزار و ۲۱۸ دانشجو و ۲ هزار و ۴۵۰ طلبه تحت پوشش خدمات آموزشی بنیاد قرار دارند.

تشریح گزیده‌ای از اهم فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران

حوزه هنری – نمایشی

از آنجا که یکی از شیوه‌های موثر در ترویج فرهنگ والای ایثار و شهادت، استفاده از ابزار هنری و نمایشی است، از این رو حوزه فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در این راستا اقدامات قابل توجهی انجام داده است که از جمله می‌توان به اجرای تعداد ۲۲ برنامه قرآنی و معارف اسلامی از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۶ اشاره کرد که در این برنامه‌ها تعداد یک میلیون و ۵۹۹ هزار و ۴۸۵ نفر در این بازه زمانی شرکت داشته‌اند.

همچنین ۴۹۹ هزار دقیقه تولید و پخش برنامه رادیویی و ۲۵۰ هزار دقیقه تولید و پخش برنامه تلویزیونی از دیگر اقدامات این حوزه است.

اجرای طرح سپاس از ایثارگران

سیاست و رویکرد بنیاد بر اساس آموزه‌های دینی، فرمایشات و رهنمود‌های مقام معظم رهبری مراجعه مسئولین و کارکنان بنیاد به ایثارگران جهت ارائه خدمت در نزدیک‌ترین محل و به کلامی بهتر در محل اقامت وی است که در آن اصل «مراجعه خادم به مخدوم» تجلی می‌شود. با این توصیف بنیاد شهید و امور ایثارگران با تعریف و تدوین «طرح سپاس» گام بلندی را در این زمینه برداشته است.

تشریح گزیده‌ای از اهم فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران

جامعه هدف این طرح عبارتند از: خانواده‌های شاهد (والدین، همسران و فرزندان)، جانبازان و آزادگان و خانواده‌های معظم آن‌ها.

ساماندهی گلزار شهدا

ساماندهی گلزار شهدا به عنوان نماد عینی ایثار و شهادت در گوشه گوشه کشور با استفاده از بودجه‌های استانی و همیاری سایر دستگاه‌ها در جریان است که تاکنون از مجموعه ۲۰ هزار و ۱۵۱ گلزار شامل ۲۲۳ هزار و ۶۳۰ مزار منور شهید حدود ۱۴ هزار و ۳۲۶ گلزار شامل ۱۴۹ هزار و ۲۲۲ مزار ساماندهی شده است.

تشریح گزیده‌ای از اهم فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران

اشتغال و کارآفرینی

در این رشته فعالیت در مجموع از سال ۱۳۹۲ تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۶ تعداد ۵۱ هزار و ۹۲۱ نفر از طریق استخدام در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و ۴۰ هزار و ۶۴۹ نفر از طریق خود اشتغالی و کارآفرینی و در مجموع بیش از ۹۲ هزار و ۵۷۰ فرصت شغلی برای ایثارگران ایجاد شده است.

تشکیل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران

به استناد ماده ۳۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و با هدف توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی ایثارگران، اعطای تسهیلات خود اشتغالی به ایثارگران، حمایت از کارآفرینان شاهد و ایثارگر، کمک به تامین مالی مجریان طرح‌های خود اشتغالی، تامین منابع مالی جهت فعالیت زیر ساخت اشتغال و توانمندسازی شغلی ایثارگران، صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران پس از تصویب آیین نامه آن در سال ۱۳۹۴ در هیات دولت در بنیاد تشکیل شده است. از آذر ماه سال ۱۳۹۵ این صندوق شروع به فعالیت کرده و تاکنون بالغ بر هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از اعتبارات صندوق و منابع بانک‌ها برای اشتغال و کارآفرینی به جامعه ایثارگری پرداخت کرده است.

مددکاری و مشاوره

یکی از اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران جهت توانمندسازی جامعه هدف در زمینه مدیریت مشکلات و حل مسائل خود ارائه خدمات مددکاری و مشاوره است که این خدمات به دو صورت فردی و گروهی انجام می‌شود.

هدیه ازدواج

یکی از اقدامات این حوزه ارائه هدیه ازدواج به جامعه هدف بنیاد است که از سال ۱۳۹۲ تاکنون به تعداد ۸ هزار و ۷۸۰ نفر از ایثارگران ارائه شده است.

بیمه عمر و حوادث غیرمترقبه

یکی دیگر از اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت بیمه عمر و حوادث به ایثارگران است. از سال ۱۳۹۲ تا بهمن ماه ۱۳۹۶ تعداد ۳ میلیون و ۳۸ هزار و ۸۵۳ نفر از ایثارگران از بیمه عمر و حوادث بهره‌مند شده‌اند.

پرداخت خسارت ایثارگران آسیب دیده در مناطق زلزله زده

براساس تمهیدات پیش بینی شده منازل مسکونی کلیه ایثارگران کشور توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تحت پوشش بیمه حوادث غیرمترقبه قرار دارند و در رابطه با وقوعزلزله در مناطق زلزله زده (استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان و کرمان) خسارت‌های مربوط به منازل آسیب دیده این عزیزان نیز طبق قرارداد با شرکت بیمه البرز تا سقف ۳۵ میلیون تومان به تناسب میزان خسارت وارده، کارشناسی و پرداخت شده و یا در شرف پرداخت است.

کمک به تامین مسکن ایثارگران

یکی از اهداف بنیاد در جهت تامین معیشت و رفاه ایثارگران، کمک به تامین مسکن مناسب برای آن‌ها است. در مجموع از سال ۱۳۹۲ تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۶ قریب به ۱۸۹ هزار و ۹۸۹ نفر از ایثارگران تسهیلات مسکن (وام بانکی ساخت و خرید مسکن) و ۱۹ هزار و ۵۲۵ مورد واگذاری زمین و یا پرداخت سهم ریالی زمین، به ایثارگران واجد شرایط واگذار و یا پرداخت کرده است. همچنین از محل منابع خود تعداد ۱۳ هزار و ۶۹۸ نفر از ایثارگران کمک‌های بلاعوض تامین مسکن استفاده کرده‌اند.

حوزه سلامت و بهداشت و درمان ایثارگران

تعداد ۷۷۱ هزار و ۸۵۱ نفر از ایثارگران و افراد تحت تکفل وی که تحت پوشش بیمه دستگاهی نیستند از طریق سازمان بیمه سلامت تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفته‌اند. همچنین تعداد هزار و ۶۵۶ هزار و ۶۶۴ نفر از ایثارگران و افراد تحت تکفل وی اعم از غیرشاغل، شاغل و بازنشسته نیز تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته‌اند و براساس قرارداد منعقده کلیه هزینه‌های درمانی آن‌ها براساس مواد قانونی و در حدود تعهدات در سراسر کشور تامین و پرداخت می‌شود.

تشریح گزیده‌ای از اهم فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران

صندوق سلامت ایثارگران

احیا صندوق سلامت ایثارگران با هدف تامین هزینه‌های درمان مازاد از تعهدات بیمه‌های همگانی و تکمیلی و درمان‌های خاص ایثارگران و ایجاد آسودگی خیال ایثارگران ایجاد شده است. این صندوق در مجموع از سال ۱۳۹۲ تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۶ با کمک و پرداخت ۱۵۰ میلیارد ریال از هزیه‌های ایثارگران ایفای نقش کرده است.

کمیسیون پزشکی

با افزایش سن جانبازان و مشکلات جسمی ناشی از افزایش سن و مجروحیت‌ها و بیماری‌های این عزیزان و مجروحان جدید سال‌های اخیر، متقاضیان شرکت در کمیسیون‌های تعیین درصد و تجدیدنظر افزایش یافته و جلسات کمیسیون‌های تعیین درصد، حالت اشتغال و ... در ستاد بنیاد و استان‌ها به صورت اعزام تیم‌های تخصصی در حال اجراست. در رویکرد جدید کمیسیون‌های پزشکی افزایش دقت در ویزیت و «تعامل اقناعی» با جامعه ایثارگران در دستور کار قرار دارد. در مجموع از سال ۱۳۹۲ تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۶ با برگزاری جلسات کمیسیون پزشکی در زمینه‌های مختلف نزدیک به ۱۸۵ هزار و ۶۰۶ پرونده مورد بررسی قرار گرفته است.

تشکل‌های ایثارگری و نخبگان شاهد و ایثارگر

تاکنون حدود ۱۵۰ تشکل (دارای مجوز رسمی) ثبت و در حال فعالیت هستند و ۱۵ مورد نیز در حال بررسی است.

تعداد نخبگان شاهد و ایثارگر ۸ هزار و ۵۰۰ نفر است که با فعالیت این عزیزان از سال ۱۳۹۲ تاکنون تعداد ۲۰۴ اختراع ثبت شده و تعداد ۸ هزار و ۹۹۶ مقاله؟ و علمی و پژوهشی منتشر شده و همچنین تعداد ۲۸ مدال در المپیاد‌ها کسب شده است.

تشریح گزیده‌ای از اهم فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران

اعزام تیم‌های تخصصی به استان‌های کم برخوردار

با توجه به توزیع نامناسب نیرو‌های تخصصی درمانی در سطح کشور و به منظور رعایت عدالت و سهولت دسترسی به خدمات درمانی، بنیاد تیم‌های تخصصی و فوق تخصصی درمانی را براساس نیاز ایثارگران به استان‌های کم برخودار اعزام کرده است. این اقدام علاوه بر رضایتمندی ایثارگران باعث کاهش هزینه‌های مسافرت‌های درمانی و جلوگیری از دوری ایثارگر از خانواده‌اش شده است. در مجموع از سال هزار و ۳۹۲ تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۶ با اعزام ۸۸ تیم تخصصی حدود ۷ هزار و ۶۸۰ نفر از ایثارگران معظم توسط این تیم‌ها ویزیت و درمان شده‌اند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار