بازیگر فیلم سینمایی «اشک نرگس»:

هنرمند فیلم‌های دفاع مقدسی به‌دنبال مادیات نیست/ باید برخی تعصبات غیرضروری را از سینمای دفاع مقدس دور کنیم

نگین معتضدی درباره سختی‌های رایج در فیلم‌های دفاع مقدسی، گفت: هنرمندی که در فیلم‌ها یا سریال‌های دفاع مقدسی حضور پیدا می‌کند چشم به گیشه ندارد، بلکه موضوعات مهمتری مدنظرش است، چون اگر در پی دستیابی به مادیات بود برایش بسیار راحت‌تر بود که در کارهای گیشه‌پسند حضور داشته باشد.
کد خبر: ۲۸۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲ - 05March 2018

هنرمند فیلم‌های دفاع مقدسی به‌دنبال مادیات نیست/ باید برخی تعصبات غیرضروری را از سینمای دفاع مقدس دور کنیمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نگین معتضدی، بازیگر فیلم دفاع مقدسی «اشک نرگس» در گفت‌و‌گویی درباره فیلم جدید خود اظهار کرد: بازی در اشک نرگس دومین تجربه من پس از بازی در «آبی‌‌ها و خاکستر» در ژانر دفاع مقدس است، البته بسیار امیدوارم باز هم این فرصت پیش آید تا در فیلم‌های دفاع مقدسی حضور داشته باشم، چون کار کردن در این حوزه را بسیار دوست دارم. این گفته را هم بدون کوچکترین شعاری بیان می‌کنم، زیرا امروز اگر موقعیتی فراهم شده تا در سایه آن کار کنم به مدد دفاع جوانان این مرز و بوم فراهم شده است.

وی در پاسخ به پرسش که آیا این گفته که من بازی در فیلم‌های دفاع مقدسی را ادای دین به شهدا می‌دانم، بیش از حد شعاری شده است؟ گفت: متأسفانه این‌گونه است، اما اگر کمی واقع‌بین باشیم می‌بینیم اگر امروز ما سینما داریم تنها یک دلیل دارد، آنهم این‌که جوانانی بودند که احساس غیرت کردند تا ما امروز بتوانیم در سالن‌های نمایش فیلم ببینیم، پس چرا من به عنوان یک بازیگر نباید قدردان چنین افرادی باشم.

این بازیگر ادامه داد: برخی قضاوت‌ها در سینمای دفاع مقدس نادرست است. برای مثال اگر بخواهیم فیلمی چون اشک نرگس را با «تنگه ابوقریب» مقایسه کنیم، دچار خطا شده‌ایم، زیرا  امکاناتی که در اختیار این فیلم است را نمی‌شود با تنگه ابوقریب مقایسه کرد. برای همین ممکن است در مباحث تصویری برخی تفاوت‌ها بسیار آشکار به نظر آید، ولی من و دیگر عوامل سعی کردیم این کمبودها تا حد ممکن آسیبی به کار بزند.

وی با بیان این‌که کارگردان و بازیگر این فیلم از جانبازان جنگ هستند، گفت: احمد عبداللهیان (کارگردان) و رضا ایرانمنش (بازیگر) فیلم هر دو از جانبازان جنگ هستند، برای همین هر اندازه که کار به لحاظ سخت‌افزار محدود باشد در بحث معنا قوی و غنی است، زیرا اندیشه‌ای که کار را تولید کرده با دفاع مقدس مأنوس بوده است. این ویژگی برای من به شخصه انرژی وافری بود و کمک کرد کارم را به شکلی بهتر اجرا کنم.

این بازیگر در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه ملودرام لحاظ شده در فیلم به منظور جذب گیشه در اشک نرگس لحاظ شده است، گفت: من چنین احساسی ندارم، چون کلیت کار با چنین انگیزه‌ای جلوی دوربین نرفته است. نکته دیگر اینکه درام در هر قصه‌ای کمک می‌کند جذابیت‌های قصه بیشتر شود، برای همین الزاماً هر کاری که ملودرام داشته باشد، الزاماً کاری در راستای جذب گیشه نیست.

وی درباره تجربه بازی با رضا ایرانمنش هم چنین توضیح داد: بازی در مقابل بازیگری چون رضا ایرانمنش که جانباز دفاع مقدس است برای بسیار لذتبخش بود، به ویژه که وی از تمام وجودش برای فیلم انرژی می‌گذاشت. حرف او این بود وقتی می‌خواهیم درباره شهدا کار کنیم باید با جان دل در آن عرصه قدم برداریم.

معتضدی با بیان این‌که باید برخی تعصبات غیرضروری را از سینمای دفاع مقدس دور کنیم، تصریح کرد: سینمای دفاع مقدس محدود به هیچ فرد و دسته خاص نیست، بلکه آن را می‌توان به تمام مردم ایران تعمیم داد. پس بهتر است برخی تعصبات غیر ضروری را از این‌گونه دور کنیم و اجازه دهیم فیلم‌هایی با اندیشه نو در این حوزه تولید شود.

بازیگر فیلم سینمایی«ساعت ۵ عصر» در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: من در اشک نرگس نقش یک دختر شهید را بازی می‌کردم. بازی در این نقش برای من غریبه نبود، چون همه ما به نوعی در خانواده خود یک شهید یا آزاده داریم، البته سعی کردم با گفت‌و‌گوهایی که با برخی خانواده شهدا انجام می‌دهم در بهتر شدن کارم کمک کنم. درباره خانواده شهدا باید نکته‌ای را اضافه کنم، آنهم این‌که مادران، همسران و دختران شهدا به اندازه‌ای مهربان هستند که من از هم‌صحبتی با آنها هیچگاه خسته نمی‌شدم.

وی درباره سختی‌های رایج در فیلم‌های دفاع مقدسی چنین گفت: هنرمندی که در فیلم‌ها یا سریال‌های دفاع مقدسی حضور پیدا می‌کند چشم به گیشه ندارد، بلکه موضوعات مهمتری مدنظرش است، چون اگر در پی دستیابی به مادیات بود برایش بسیار راحت‌تر بود که در کارهای گیشه‌پسند حضور داشته باشد، ولی بازیگری که گرما و سرمای منطقه جنگی را به حضور در فیلم‌های شهری ترجیح می‌دهد مطمئنا به دنبال چیز دیگری است.

معتضدی درباره اکران این فیلم هم گفت: خوشحالم که اشک نرگس فرصت اکران پیدا کرد، چون این قبیل تولیدات کمتر فرصت نمایش پیدا می‌کنند. این اتفاق نیز به هیچ‌وجه برای سینمای کشورمان پسندیده نیست.

وی در انتهای این گفت‌و‌گو درباره کارهایش چنین گفت: جدا از اشک نرگس، «سارقان روح» عنوان یک سریال به کارگردانی احمد معظمی است که با بازی من هم‌اکنون در سیما پخش می‌شود، همچنین هم‌اکنون نیز مشغول بازی در سریال با عنوان «خوش و بش» هستم که به احتمال زیاد در ایام نوروز از شبکه دو سیما پخش خواهد شد. درباره سارقان روح نیز باید بگویم که این کار اثری نو و جدید است که در آن قصه‌ای پلیسی و امنیتی روایت می‌شود و من نظیر این کار را کمتر در سیما دیده بودم.

منبع: ایکنا

نظر شما
پربیننده ها