معاون آستان حضرت عبدالعظیم (ع) خبر داد؛

اضافه شدن ۴ هزار متر شبستان به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در آغاز سال

عباس سلیمی با اشاره به برنامه‌های مختلف سال نو و ایام رجبیه گفت: همزمان با آغاز سال جدید بهره‌برداری از ۴ هزار متر مربع از شبستان حضرت امام خمینی (ره) انجام می‌شود.
کد خبر: ۲۸۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸ - 05March 2018

اضافه شدن ۴ هزار متر شبستان به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در آغاز سالبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در نشست خبری اعلام برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، سال نو و ایام رجبیه اظهار داشت: آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) که به تعبیر امام هادی (ع) کربلای ایران اسلامی و به تعبیر مقام معظم رهبری قبله تهران است در ایام عید نوروز و از دیرباز در روزهای منتهی به سال نو شاهد حضور انبوهی از مردم بوده و مردم می‌کوشند با انبیاء و اولیای الهی تجدید بیعت کنند.

وی افزود: به دستور تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) و به موازات رعایت امنیت و ایمنی زائران تلاش داریم شرایط مطلوب زیارت را فراهم کنیم.

اجرای برنامه ویژه آستان از ۲۹ اسفند

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تصریح کرد: مراسم ویژه تحویل سال در روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند توسط مدیران و کارشناسان آستان حضرت عبدالعظیم (ع) برنامه‌ریزی شده است، به‌طوری‌که قبل از نماز مغرب و عشا این برنامه‌ها آغاز و پس از اقامه نماز با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و شعرخوانی یکی از شعرای متعهد و قرائت زیارت توسل و زیارت‌نامه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با نوای آقای زین‌العابدین و پس‌ازآن شنیدن پیام مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهور ادامه پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: چون ایام لحظه تحویل سال مصادف با سالروز شهادت حضرت امام هادی (ع) است و به دلیل ارزش والای این امام همام، زیارت جامع کبیره در این آستان در روز اول فروردین قرائت خواهد شد.

بهره برداری از شبستان امام خمینی (ره) با ۴ هزار متر زیر بنا

سلیمی اظهار داشت: بعد از تلاش چندساله و برنامه‌ریزی‌های دقیق توسط مهندسان و کارگران شاهد طرح توسعه مفید در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) هستیم و به همین دلیل الحاق صحن آیت‌الله کاشانی به صحن مطهر صورت خواهد گرفت.  همچنین ۴ هزار مترمربع شبستان حضرت امام خمینی (ره) در این ایام به‌منظور رفاه زائران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: این کارش در شرایطی صورت می‌گیرد که این آستان از هیچ‌گونه بودجه دولتی برخوردار نبوده و فقط خیرین و بانیان این هزینه‌ها را تأمین کرده‌اند.

سلیمی بابیان اینکه بهره‌برداری موقت از شبستان حضرت امام خمینی (ره) که یکی از فازهای توسعه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است هم‌زمان با تحویل سال نو انجام می‌شود، افزود: صحن‌های مجاور حرم محل عبور زائران هستند اما چون حرم قداست ویژه‌ای دارد به دنبال ایجاد فضای معنوی و توأم با آرامش جهت رفاه زائران هستیم. به همین دلیل فاز جدید موردبهره‌برداری ‌قرارگرفته هم شرایط و حال و هوای حرم را دارد.

اعلام ساعات باز بودن آستان در ایام عید

وی تصریح کرد: زائرانی که برای زیارت اهل قبور در صحن و شبستان حضرت امام خمینی (ره) حضور پیدا می‌کنند باید مطلقاً از روشن کردن شمع خودداری کنند.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با اشاره به ساعات زیارت و باز بودن آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در ایام نوروز گفت: در روزهای اداری از یک ساعت مانده به اذان صبح تا نیمه‌شب آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) باز است و پس از نیمه‌شب جهت نظافت چند ساعتی بسته می‌شود. این در حالی است که در روزهای تعطیل این آستان آماده خدمت‌رسانی به زائران و علاقه‌مندانبه صورت یکسره است.

سلیمی اضافه کرد: خادمان آستان حضرت عبدالعظیم (ع) در برخی مراکز درمانی، خیریه، بهزیستی و آسایشگاه جانبازان حضور پیدا کرده و لحظات تحویل سال نو را در خدمت این عزیزان خواهند بود. همچنین خادمین این آستان با حضور در بازارهای اطراف حرم مطهر حلول سال نو را به اصناف و کسبه با اهدای کارتی سال جدید را به آنها تبریک می‌گویند.

ویژه برنامه زیارت عید و تکریم حجاب برتر در ایام نوروز 

وی خاطرنشان کرد: برنامه زیارت عید با جامعه هدف نونهالان از روز پنجشنبه دوم فروردین تا پنجشنبه نهم فروردین از ساعت ۱۰ صبح تا اذان ظهر و از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در تالار اندیشه جوان و صحن مصلی برگزار می‌شود، ضمن اینکه برنامه «قرآن بخوانید و جایزه بگیرید» و «قرآن بخوانید، عیدی بگیرید» بخش دیگری از برنامه‌های فرهنگی ایام نوروز است.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: تکریم حجاب به‌عنوان یکی از شعائر اسلامی در ایام نوروز در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) از دیگر برنامه‌های مذهبی است که اجرا خواهد شد و در این برنامه از دختران جوانی که با حجاب برتر وارد آستان می‌شوند، تکریم ویژه صورت خواهد گرفت.

اعلام جزئیات اعتکاف در صحن جامع آستان عبدالعظیم (ره)

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با اشاره به‌ ویژه‌برنامه اعتکاف در ایام نوروز سال ۹۷ که در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) اجرا می‌شود،‌ خاطرنشان کرد: مهم‌ترین برنامه‌ شاخص اجراشده در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) در سال جدید ویژه‌برنامه اعتکاف است و چون این ایام با روز ۱۳ فروردین تلاقی دارد، اقدامات ویژه‌ای برای آن برنامه‌ریزی شده است.

سلیمی گفت: بیش از ۳۰۰ نفر از آقایان قرار است در مراسم اعتکاف نوروزی در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) حضور پیدا کنند. این در حالی است که ثبت‌نام از آنها در روزهای گذشته توسط سامانه‌ای صورت گرفته است، همچنین در ایام اعتکاف علاوه‌بر سخنرانی و برپایی حلقه‌های معرفت و پاسخگویی به مسائل شرعی و قرائت ادعیه و تصحیح قرائت نماز در تاریخ ۱۱ تا ۱۳ فروردین در صحن جامع برگزار شود، ضمن اینکه اوج برنامه‌های اعتکاف هم اجرای اعمال ام داوود در روز ۱۳ فروردین است.

وی از مردم عزیز ایران اسلامی خواست تا در روز ۱۳ فروردین که هم‌زمان با سالروز شهادت حضرت زینب کبری(س) شئونات اسلامی را رعایت کرده و با خالق طبیعت، طبیعت را بگذرانند.

خدمات اتاق عقد به زوجین جوانان در سال جدید

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: دارالشفای آستان حضرت عبدالعظیم (ع) در ایام نوروز با تعرفه دولتی در خدمت زائران است، ضمن اینکه ویژه‌برنامه‌ای هم برای معتکفیندر این ایام برگزار می‌شود. همچنین دارالضیافه این آستان در ۲ وعده ناهار و شام به زائران خدمت‌رسانی خواهد کرد.

سلیمی گفت: پاسخگویی به مسائل شرعی و مذهبی توسط روحانیون و اجرای برنامه‌های تبلیغاتی و معارفی توسط مدیران و کارشناسان آستان حضرت عبدالعظیم (ع) برنامه‌ریزی شده و اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زوجین جوانی که قبلاً اتاق عقد جوار آستان حضرت عبدالعظیم (ع) را رزرو کرده‌اند، می‌توانند خطبه عقد خود را در ایام نوروز در این آستان توسط روحانیون برگزار کنند.

خدمات رسانی مراکز وابسته به آستان در ایام نوروز

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تصریح کرد: بعد از ایام تعطیلات نوروزی طبق سنوات قبل جشن عبادت و تکلیف پسران و دختران در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برپا خواهد شد.

سلیمی با اشاره به ارائه خدمت‌رسانی برخی مراکز وابسته داخل و جوار آستان حضرت عبدالعظیم (ع) خاطرنشان کرد: آسمان‌نما و خانه علم ۲ مرکز وابسته به آستان حضرت عبدالعظیم (ع) هستند که اقدامات آنها می‌تواند در رشد و علم فرزندان ایران اسلامی مؤثر باشد. به همین جهت این مراکز در روزهای غیرتعطیل از ساعت ۸ تا ۱۲ و از ساعت ۱۳ تا ۱۶:۴۵ پذیرای فرزندان این مرزوبوم است.

وی گفت: قرائت دعای، قرائت دعای کمیل و قرائت دعای ندبه در ایام رجبیه از دیگر ویژه‌برنامه‌های آستان حضرت عبدالعظیم (ع) است، ضمن اینکه موضع آستان هم که گنجینه‌ای از آثار ویژه و اهدایی علاقه‌مندان به حضرت عبدالعظیم (ع) است به غیر از روز اول، دوازدهم و سیزدهم فروردین از ساعت ۹ تا ۱۲ و از ساعت ۱۳ تا ۱۸ و همچنین در روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۲ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

ارائه توصیه های امنیتی به زائران در لحظه تحویل سال 

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اظهار داشت: خادمان رسمی و افتخاری آستان حضرت عبدالعظیم (ع) در ایام پایانی سال و سال جدید آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند ضمن اینکه اداره نذورات نیز در ایام نوروز جهت دریافت هدایای مردم به آستان آمادگی لازم را دارد.

سلیمی تصریح کرد: کتابخانه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از روز دوم تا دوازدهم فروردین آماده خدمت‌رسانی به علاقه‌مندان علم و پژوهش است.

وی گفت: خدمات کلینیک عمومی به صورت شبانه‌روزی و خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری و خدمات کلینیک‌های تخصصی در ایام نوروز (تعطیل و غیرتعطیل) آماده خدمت‌رسانی است.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: در ایام نوروز اداره کل حراست و حفاظت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تمام تلاش خود را برای تأمین امنیت زائران به کار بسته و امیدوارم زائران با آنها همکاری خوبی را داشته باشند، ضمن اینکه بهتر است زائران حضرت عبدالعظیم (ع) در روز اول تحویل سال از حمل وسایل غیرضروری خودداری کنند. همچنین به دلیل کمبود پارکینگ بهتر است از زائران از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده تا مشکلات آنها کمتر شود.

توزیع بن غذای تبرکی در مبادی ورودی به شهر تهران و شهرری

سلیمی اظهار داشت: در خارج از فضای آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) هیچ‌گونه توزیع نذورات و اقلام خوراکی از سوی عوامل آستان صورت نمی‌گیرد، لذا بهتر است زائران ضمن رعایت مسائل ایمنی، هوشیاری بیشتری را به خرج دهند.

وی خاطرنشان کرد: در مبادی ورودی به شهر تهران و همچنین شهرری، خادمان آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ضمن تبریک ایام نوروز، بن‌های غذاهای متبرکه را بین مسافران توزیع کرده و تلاش می‌کنند تا علاقه‌مندان به حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) میهمان سفره باکرامت این حضرت باشند.

در ادامه این نشست خبری، سلیمی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت اسکان زائران در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) و جوار آن حضرت اظهار داشت: اسکان زائران از وظایف ذاتی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) نیست؛ چراکه باید سازمان‌ها و نهادهای شهری این خدمات را به مسافرین و زائرین ارائه کنند، اما با دستور تولیت مقدس آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) موقوفه‌ای در ضلع شرقی این آستان که قسمت اعظم ساخت‌وساز آن به پایان رسیده می‌تواند مورداستفاده زائران و مسافران قرار گیرد ولی امیدوارم با رفع تنگناهای بودجه‌ای، هرچه سریع‌تر تکمیل این ساختمان انجام شود.

حضور ۱۳ میلیون زائر در طول سال در آستان حضرت عبدالعظیم (ره)

وی در ادامه تأکید کرد: نیازمند عزم ملی برای ساخت‌وساز هتل و ساختمان‌هایی جهت حضور مسافرین و زائرین در اطراف آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) هستیم که با این کار این نقیصه هم مرتفع خواهد شد.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) درباره پارکینگ‌های اطراف آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: این پارکینگ‌ها در اختیار شهرداری منطقه است و پیمانکاران هم بر اساس قرارداد با شهرداری به مردم خدمت‌رسانی می‌کند، این در حالی است که حدود ۱۳ میلیون زائر در طول سال به این آستان تردد می‌کنند و تا زمانی که دسترسی‌های لازم به پارکینگ‌های طبقاتی، نظیر آنچه در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه در قم رخ داده است، عملیاتی نشود، مشکل پارکینگ آستان حضرت عبدالعظیم (ع) همچنان وجود دارد.

آمادگی آستان عبدالعظیم (ره) برای همکاری با سازمان اوقاف 

در ادامه نشست خبری عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره میزان همکاری این آستان با سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره اوقاف شهرری گفت: ۴ نقطه از اماکن متبرکه در سطح ایران اسلامی وجود دارد که خارج از شمول سازمان اوقاف و امور خیریه است که آستان قدس رضوی، آستان حضرت فاطمه معصومه (س)، آستان حضرتشاهچراغ و آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، این ۴ امکان متبرکه هستند.

وی در توضیح بیشتر افزود: شرح وظایف و مأموریت‌های آستان حضرت عبدالعظیم (ع) با اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه متفاوت است، اما این موضوع به معنی عدم همکاری با این سازمان نیست، بلکه آستان حضرت عبدالعظیم (ع) آماده همکاری گسترده‌ با سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره اوقاف شهرری است.

وی گفت: تاکنون پیشنهادی از سوی سازمان اوقاف به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) صورت نگرفته و اگر این پیشنهاد صورت گیرد از آن استقبال کرده و ضمن همکاری گسترده، در خدمت آنها خواهیم بود.

جمع آوری یک تن زباله در هر روز از آستان 

سلیمی تصریح کرد: منشور حقوق زائر نتیجه همکاری تولیت‌های ۴ آستان مقدس در مشهد، قم، شیراز و شهرری است. به همین دلیل جلسات مختلفی در تهران، مشهد و قم با حضور تولیت‌ها و مدیران ارشد این اماکن متبرکه برگزار و توسعه این همکاری‌ها منجر به نشست‌ها، مذاکرات و همکاری‌های گسترده بین اعتابمقدس بوده است. همچنین این همکاری‌ها به صورت عمومی و در سطح یکپارچه و واحد درآمده و می‌کوشیم تا منشور حقوق زائر نهایی شده و آن را اطلاع‌رسانی کنیم.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم (ع) افزود: متأسفانه هر روز یک تن زباله از آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) توسط خادمین این آستان خارج و با تحویل این زباله به شهرداری از آنها رسید دریافت می‌کنیم. به همین دلیل باید ساعاتی از شبانه‌روز که حرم تعطیل است، نظافت این آستان به صورت ویژه صورت گیرد.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار