اهداف آمریکا و غرب از تکرار سناریوی سلاح شیمیایی در سوریه

هرگاه ارتش سوریه در آستانه دستاورد راهبردی قرار می‌گیرد، بر دامنه تحرکات آمریکا و غرب افزوده می‌شود و آنها سناریوی تکراری استفاده دمشق از سلاح شیمیایی را مطرح می‌کنند.
کد خبر: ۲۸۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸ - 05March 2018

اهداف آمریکا و غرب از تکرار سناریوی سلاح شیمیایی در سوریهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، آمریکا مجددا به اهرم سلاح شیمیایی در سوریه به منظور فشار بر دمشق روی آورده است و در این راستا اتهاماتی متوجه روسیه و کره شمالی مبنی بر کمک به دولت سوریه در این زمینه کرده است و همزمان واشنگتن، لندن و پاریس از حمله نظامی به سوریه دم زده اند.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه و نیز کره شمالی این ادعا‌های آمریکا را سخیف دانسته و تاکید کردند که آمریکا با هجمه رسانه‌ای به دنبال پیشبرد سیاست‌های خصمانه خود ضد سوریه و بهانه به دست آوردن برای دخالت نظامی در سوریه است.

این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل اخیرا اعلام کرد که گروه‌های تروریستی قبل از ۱۳ مارس از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند. وی به ورود سه محموله گاز از ترکیه به ادلب اشاره کرد.

در واقع آمریکا و شرکای غربی اش تلاش می‌کنند که دمشق را به موضوعی متهم کنند که اساسا وجود خارجی ندارد، زیرا سوریه سلاح شیمیایی ندارد که بخواهد آنرا علیه گروه‌های مسلح به کار گیرد.

آمریکایی‌ها در واقع به دنبال سناریو‌های تکراری در سوریه هستندآمریکایی‌ها در واقع به دنبال سناریو‌های تکراری در سوریه هستند. آن‌ها قبلا با دستاویز قرار دادن بحث سلاح شیمیایی پایگاه الشعیرات در استان حمص را هدف قرار داددند و ناو‌های جنگی آمریکا مستقر در دریای مدیترانه ۵۹ موشک تام هاوک به این پایگاه شلیک کردند.

در حالی که بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در جلسه اخیر شورای امنیت، اطلاعاتی درباره آماده شدن تروریست‌ها برای به کارگیری سلاح شیمیایی به شکل گسترده در سوریه با هدف متهم کردن ارتش سوریه در این زمینه کرد، اما به نظر می‌رسد که کشور‌های غربی گوش‌های خود را به موضع گیری‌های دولت سوریه بسته اند و تنها تهدید می‌کنند که اگر ثابت شود که سلاح شیمیایی در سوریه از سوی ارتش سوریه به کارگرفته شده است به سوریه حمله می‌کنند.

این در شرایطی است که واشنگتن سند و مدرکی در این زمینه ضد دمشق در دست ندارد و به نظر می‌رسد هدف از این هجمه غربی، اهداف سیاسی است نه بیشتر. جان غیرنظامیان در غوطه شرقی دمشق و دیگر مناطق برای غربی‌ها اهمیتی ندارد و به همین منظور است که تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و کشور‌های غربی غیرنظامیان را به عنوان سپر انسانی قرار داده اند.

در واقع غربی‌ها که همه امید‌های خود را در برابر محور مقاومت شکست خورده می‌بینند مشاهده می‌کنند که تروریست‌های مورد حمایت راه به جایی نبرد اند و شکست آن‌ها در سوریه حتمی است از این روز تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا دست خالی از معادله سوریه خارج نشوندغربی‌ها که همه امید‌های خود را در برابر محور مقاومت شکست خورده می‌بینند مشاهده می‌کنند که تروریست‌های مورد حمایت راه به جایی نبرد اند و شکست آن‌ها در سوریه حتمی است از این روز تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا دست خالی از معادله سوریه خارج نشوند و از همین رو شاهد تهدیدات مسئولان غربی درباره اقدام نظامی اگر ثابت شود که دولت سوریه سلاح شیمیایی به کار گیرد، هستیم.

سلاح شیمیایی نزد دمشق نیست و غربی‌ها به خوبی آنرا می‌دانند، اما تلاش دارند که به افکار عمومی اینگونه القا کنند و بحث سلاح شیمیایی و استفاده آن از سوی دمشق را مطرح کنند تا زمینه برای دخالت نظامی در صورت امکان برای آن‌ها فراهم شود.

در واقع این گروه‌های مسلح و تروریستی هستند که سلاح شیمیایی دارند آن‌ها قبلا در شیخ مقصود در حلب در سال ۲۰۱۶ این سلاح را به کار گرفته اند و این امکان وجود دارد که آن‌ها مجددا از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی و متهم کردن دمشق در این زمینه استفاده کنند.

غربی‌ها می‌دانند که هر اقدامی ضد دمشق برای آن‌ها تبعات سنگینی به دنبال دارد و آن‌ها وارد یک جنگ بی نهایت می‌کند. هنگامی که یک مسئول انگلیسی اعلام می‌کند که مردم غوطه نباید انتظار دخالت نظامی غرب برای برهم زدن موازنه به نفع آن‌ها را داشته باشند خود پیامی به سرکرده‌های تروریستی است که غربی‌ها به غوطه شرقی توجهی ندارند، زیرا می‌دانند که سرانجام ارتش سوریه بر این منطقه مسلط خواهد شد، اما نگران منافع سیاسی خود هستند و لحن صدای خود را بالا می‌برند تا دستاوردی در زمینه سیاسی داشته باشند.

کشور‌های غربی به خوبی می‌دانند که دخالت آن‌ها در سوریه بدون دادن تاوان سنگین نخواهد بود به ویژه که ارتش سوریه مورد حمایت روسیه و محور مقاومت از توان نظامی قابل تاملی برخوردار است.

سرنوشت غوطه شرقی دمشق بدون شک شبیه مناطق شرق حلب خواهد بود و زندگی طبیعی در این منطقه پس از پاکسازی ارتش سوریه از لوث تروریست‌ها جریان پیدا خواهد کرد.

مواضع مسئولان غربی امروز بسیار شبیه جنگ حلب است. آن‌ها از اهرم دخالت نظامی روی آورده اند و به شکلی به دنیا القا می‌کنند که توان دخالت نظامی مستقیم در سوریه را دارند در حالی که واقعیت امور به گونه دیگری است.

آمریکا و همپیمانان غربی آن به خوبی می‌دانند که غوطه شرقی یعنی آزادسازی دمشق از فشار‌های نظامی و رهایی آن از گلوله‌هایی که از غوطه شرقی شلیک می‌شود. واشنگتن می‌داند که آزادسازی غوطه شرقی، موقعیت و جایگاه دولت سوریه را در مذاکرات آتی قوی می‌کند واشنگتن می‌داند که آزادسازی غوطه شرقی، موقعیت و جایگاه دولت سوریه را در مذاکرات آتی قوی می‌کند.

آن‌ها دریافته اند که این بار ارتش سوریه قصد دارد اوضاع  در غوطه شرقی را یکسره کند. آمریکا به دنبال ادامه اشغال مناطقی در سوریه است تا بتواند منابع انرژی در شمال شرق سوریه را تحت کنترل خود بگیرد.

در این راه کلاه سفید‌ها یکی از ابزار آمریکا و غرب هستند و بر اساس گزارش رسانه ها؛ با همکاری جبهه النصره در راستای به کارگیری سلاح شیمیایی و متهم کردن ارتش سوریه در این زمینه هستند.

قدر مسلم آن است که هدف از هجمه سیاسی و رسانه‌ای غربی‌ها ضد سوریه در راستای حمایت از تروریست‌هایی است که در برابر ارتش سوریه در حال فروپاشی هستند، اما به نظر نمی‌رسد که تحرکات غربی‌ها بتواند خللی در تلاش‌های ارتش سوریه برای پاکسازی غوطه به وجود آورد.

بهانه به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه ادعایی اشمئزاز کننده است، زیرا بدون دلیل و مدرک است. این در راستای جنگ سیاسی و رسانه‌ای ضد سوریه است و غرب به دنبال به راه انداختن آن در آستای برگزاری نشست سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در ۱۳ مارس جاری است.

مقامات سوری تاکید دارند که تحرکات تروریست‌ها رصد شده و آن‌ها سه محموله از ترکیه وارد استان ادلب در مورخه ۲۰ فوریه گذشته کرده اند که حاوی گاز کلر است تا دست به حمله شیمیایی بزنند و دولت سوریه را متهم قلمداد کنند.

در واقع هدف غربی‌ها از به راه انداختن بازی به کارگیری سلاح شیمیایی سوریه به شکل جنون آمیز، نگرانی از شکست گروه‌های مورد حمایت ریاض وغرب در غوطه است. آمریکایی‌ها می‌دانند که متهم کردن ارتش سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی فایده‌ای ندارد و هدفش توقف پیروزی‌های ارتش سوریه است، زیرا پیروزی و به دست آوردن دستاورد جدید در غوطه شرقی نتایجش را در مذاکرات مربوط به سوریه در سوچی یا ژنو برجای می‌گذارد و اهرم فشار ضد دمشق را از دست آمریکا و غربی‌ها خارج می‌سازد.

منبع: مهر

 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار