معرفی کتاب؛

«حمله هوایی به الولید»

کد خبر: ۲۸۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰ - 07March 2018

«حمله هوایی به الولید»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، عملیات «اچ ۳» یکی از عملیات‌های هوایی مهم نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس بود. از این عملیات به عنوان یکی از بزرگترین عملیات‌های هوایی دنیا که به نام حمله فانتوم‌ها ثبت شده‌است، یاد می‌شود.

طی این عملیات فانتوم‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۱۵ فروردین ۱۳۶۰، پایگاه هوایی الولید (پایگاه‌های هوایی اچ ۳) را در غربی‌ترین نقطه عراق (مرز عراق و اردن) بمباران کردند.

جزئیات این عملیات در کتاب «حمله هوایی به الولید» به قلم سرتیپ دوم خلبان «احمد مهرنیا» تشریح شده است.

مهرنیا در این کتاب تلاش کرده تا لحظه به لحظه عملیات معروف به اچ ۳ را بر اساس اسناد و یا نقل و قول‌هایی از طراحان و خلبانان بازمانده از این عملیات، روایت کند و علاوه بر شرح این عملیات ۵ ساعته، تمامی مراحل پیش و پس از انجام این عملیات هوایی را به تصویر کشیده است. در این اثر مستند و جذاب، ضمن مصاحبه با ۸۰ نفر از خلبانان نیروی هوایی که در این عملیات شرکت داشتند و گفت‌و‌گو با سایر پرسنل از جمله سیستم رادار و نیرو‌های پشتیبانی و ... همچنین مدارک دیگری از بازتاب‌های جهانی این عملیات آمده است.

درباه نویسنده

مهرنیا در سال ۱۳۳۴ در کرمانشاه متولد شد. در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و در سال ۱۳۵۶ دوره خلبانی را در آمریکا به اتمام رساند. قبل از انقلاب در فعالیت‌های مبارزاتی علیه رژیم پهلوی حضور داشت.

مهرنیا در سال ۱۳۶۰ در یکی از دسته‌های پروازی اف-۵ از پایگاه هوایی تبریز وظیفه پشتیبانی هوایی از تانکر‌های سوخت رسان عملیات اچ ۳ را برعهده داشت.

درباره کتاب

مهرنیا درباره تالیف کتاب «حمله هوایی به الولید» گفته است:

«اگر انتشار این اسناد به تاخیر می‌افتاد و نسل ما که در این عملیات حضور داشتند از بین می‌رفتند، اطلاعات چندانی از این عملیات باقی نمی‌ماند. با توجه به این‌که در سایت‌ها، مجلات و روزنامه‌ها مصاحبه‌های مختلفی در این زمینه با خلبانان انجام شده بود و هر یک از منظر خود به این حمله هوایی نگریسته بودند و هر یک از آن‌ها اشکالات خاص خود را داشتند، این تاخیر موجب می‌شد در آینده دور از این عملیات به این مهمی برداشت‌های غلطی داشته باشیم.

نوشتن این کتاب سه سال زمان برد و در ابتدا اطلاعات کلی از این عملیات جمع‌آوری شد. پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۱۳۸۲ و سقوط رژیم بعثی، موانع انتشار این کتاب از میان برداشته شد. از سوی دیگر این عملیات‌ها دقیقا تکرار نخواهند شد، زیرا با گذشت زمان و تغییرات تکنولوژیکی همه چیز دستخوش تغییر می‌گردد.»

قسمتی از متن کتاب

«نیروی هوایی عراق برای این‌که از آسیب‌های ناشی از عملیات‌های نیروی هوایی کشورمان در امان باشد، بخش بزرگی از ادوات جنگی و از جمله هواپیما‌های توپولف ۲۲ و میگ‌های ۲۵ خود را به دورترین نقطه در ۳ پایگاه به نام الولید در منطقه اچ ۳ در ۵۰ کیلومتری مرز اردن مستقر کرد. این مسئله البته به دلیل آشنایی ارتش عراق از توانایی هواپیما‌هایی بود که در اختیار نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت.

عراقی‌ها به خوبی می‌دانستند این هواپیما‌ها تنها می‌توانند یک سوم این مسیر را طی کنند و با این ابتکار راه را برای هرگونه حمله از سوی ایران بسته بودند. اما در این علملیات خلبانان ما طی چهار بار سوخت‌گیری در ارتفاع بسیار پایین، توانستند این پایگاه‌ها را بمباران کنند و هشتاد فروند از هواپیما‌های دشمن را در زمین نابود سازند.»

«حمله هوایی به الولید» در ۲۶۰ صفحه مصور به قلم «احمد مهرنیا» تدوین و توسط نشر «سوره مهر» در ۲۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار