مقاله/

تروریسم هسته‌ای و آینده امنیت بین‌الملل

شیوه اقدامات تروریستی و تنوع آن همواره این هراس را به همراه دارد که تروریست‌ها در راستای اهداف خود به سلاح‌های خطرناک‌تر و از جمله مواد رادیواکتیو و تسلیحات هسته‌ای مجهز شوند.
کد خبر: ۲۸۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ - 06March 2018

تروریسم هسته‌ای و آینده امنیت بین‌المللبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، تروریسم یکی از مقوله‌های مهم در حوزه امنیت ملی و بین‌المللی در جهان امروز است. تروریسم در ادبیات سیاسی بسیاری از کشورها همواره به‌عنوان یک مسئله و یا موضوع امنیتی مهم مطرح بوده است.

اما پس از حادثه 11 سپتامبر به یکی از مهم‌ترین مسئله‌های امنیت بین‌المللی تبدیل شد. این پدیده به علت پیوندی که با فنّاوری‌های نوین پیدا کرده قابلیت تبدیل شدن به یک معضل راهبردی نوین برای امنیت بین‌الملل را دارد.

براین اساس نوشتار حاضر با نگاهی دوباره به پدیده تروریسم هسته‌ای به‌ویژه با وقوع تحولات 2011 به دنبال طرح این سؤال است که تروریسم هسته‌ای چه تأثیری بر روندهای امنیت بین‌الملل آینده دارد.

فرضیه تحقیق این است که تروریسم هسته‌ای به‌عنوان یک چالش راهبردی برای امنیت بین‌الملل مطرح خواهد شد.

روش تحقیق حاضر توصیفی – تحلیلی و اطلاعات مقاله به‌صورت اسنادی – کتابخانه‌ای از طریق فیش‌برداری گرداوری شده است.

شیوه اقدامات تروریستی و تنوع آن همواره این هراس را به همراه دارد که تروریست‌ها در راستای اهداف خود به سلاح‌های خطرناک‌تر و ازجمله مواد رادیواکتیو و تسلیحات هسته‌ای مجهز شوند.

اقدامات پیشگیرانه در این زمینه از قبیل پیش‌بینی مقررات داخلی و بین‌المللی و حفاظت شدید از مواد و تسلیحات هسته‌ای نه‌فقط امری عاقلانه،‌ بلکه امری لازم و ضروری است.

با توجه به تحولات نوین امنیت بین‌الملل ازجمله تحولات بعد از 2011 و تشدید روندهای تروریستی در منطقه خاورمیانه یکبار دیگر ضرورت اتخاذ نگاهی راهبردی به پدیده تروریسم به‌ویژه تروریسم هسته‌ای احساس می‌شود. تفاوت این مقطع با حادثه 11 سپتامبر این است که در آن مقطع غرب خود را قربانی اول تروریسم معرفی می‌کرد و امروز غرب تنها قربانی تروریسم نیست و این پدیده فراگیری بیشتری پیداکرده و محتمل است در قالب تروریسم هسته‌ای به‌عنوان یکی از چالش‌های راهبردی امنیت بین‌الملل آینده مطرح شود.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

منبع: فصلنامه مطالعات بین المللی پلیس

نظر شما
پربیننده ها