معرفی کتاب؛

«عملیات آزادسازی سنندج و گردنه صلوات آباد»

کد خبر: ۲۸۲۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۶ - 08April 2018

«عملیات آزادسازی سنندج و گردنه صلوات آباد»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «عملیات آزادسازی سنندج و گردنه صلوات آباد» به کوشش «علی صادقی گویا» تدوین شده است. در این کتاب، عملیات مشترک سپاه و ارتش در اردیبهشت 1359 که به آزادسازی سنندج منجر شد به تفصیل بیان می‌شود. جزئیات شکل‌گیری، چگونگی و سرانجام این نبرد از زبان شهید «صیاد شیرازی» و تعدادی از همرزمان وی، همراه با چند نقشه و تصویر، بریده جراید و فهرست راهنمای مطالب کتاب را تشکیل می‌دهد.

رزمندگانی چون «سید حسام هاشمی»، «محمد عرب سرهنگی»، «احمد ترکان»، «حسین خرسندی»، «محمود بدری»، «سیاوش جوادیان»، «طایفه نوروزی»، «حسین همدانی» خاطراتی از این عملیات بیان کرده‌اند.

شروع کتاب با نگاهی به وضعیت کردستان، ترکیب و استعداد نیروهای ضد انقلاب و نیروهای خودی آغاز می‌شود و با روزشمار عملیات سنندج و تجزیه و تحلیل نتایج این عملیات، فهرست راهنما، منابع و پیوست‌ها به پایان می‌رسد.

قسمتی از متن کتاب:

«امروز این سطور را می‌نویسم، درست هشت روز از آخرین یادداشتهایم می‌گذرد و همین حالا در فرودگاه، منتظر رسیدن هواپیما از تهران هستم تا به سوی تهران پرواز کنم و دیداری تازه گردد و آمادگی مجدد برای ادامه راه و هدف را پیدا کنم.

در ظرف هشت روز گذشته خیلی از کارها انجام شد، سرم خیلی شلوغ بود، به طوری که حتی فرصت نوشتن را نداشتم. از جمله کارهای خیلی مهم این روزها، تشکیل ستاد امداد جهت کمک رسانی و آماده کردن آنها به منظور به کار انداختن ادارات دولتی و به عهده گرفتن فرماندهی سپاه در غیاب برادر رحیم و تشکیل گروه ضربت برای پاکسازی به صورت منطقه‌ای انجام شد و یک محله را رزمندگان بازرسی کردند، اما پس از بررسی دیدیم بهترین است که به صورت نقطه‌ای ضربت بزنیم.

این بود که وقتی اطلاعات می‌رسید، بلافاصله یک گروه به در منزل طرف سوءظن رفته و او را دستگیر می‌کردیم. این روش خیلی موثر بوده، چون ما وانمود می‌کردیم که اسامی تمام ضد انقلاب را داریم، ولی متاسفانه آنها سلاحها را بیرون برده بودند و یا اینکه طوری مخفی کرده بودند که رزمندگان نتوانستند چیزی به دست آورند.»

«عملیات آزاد سازی سنندج و گردنه صلوات آباد در اردیبهشت ماه ۱۳۵۹» در 197 صفحه مصور به همت «علی صادقی گویا» تدوین و با حمایت «هیأت معارف جنگ» و «انتشارات ایران سبز» در ۳۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها