مهم‌ترین اخبار جهان در 24 ساعت گذشته

نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای درباره گزارش اخیر مدیرکل مدعی شد، آمریکا به تعهدات برجامی خود پایبند است و ایران نیز باید همه تعهدات خود را در این خصوص اجرا کند.
کد خبر: ۲۸۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳ - 07March 2018

مهمترین خبر‌های جهان در روزی که گذشتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، مهم‌ترین اخبار و رویداد‌های جهان در روز گذشته به تفکیک کشورها به شرح ذیل است.

آمریکا

نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای درباره گزارش اخیر مدیرکل مدعی شد که آمریکا به تعهدات برجامی خود پایبند است و ایران نیز باید همه تعهدات خود را در این خصوص اجرا کند.

گری کوهن مشاور اقتصادی رئیس جمهور آمریکا از سمت خود استعفا کرد. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که گری کوهن مدت‌ها بود با رئیس جمهور اختلاف‌های اساسی بر سر مسائل اقتصادی داشت.

جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در توییتی نوشت: فرض اوباما از توافق هسته‌ای با ایران این بود که اگر آمریکا حسن نیت نشان دهد و سوءنیت خود را در قبال ایران رها کند آن‌ها برنامه هسته‌ای خودشان را رها خواهند کرد و رفتاری مانند یک کشور عادی خواهند داشت. با این حال هیچ یک محقق نشد.

هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره ورود احتمالی نیرو‌های تحت حمایت ترکیه به مرکز شهر عفرین، گفت: ما نگرانی واقعی در این زمینه داریم و این نگرانی ناشی از شدت گرفتن خشونت‌هاست. هرچه نیرو‌های ترکیه بیشتر در عفرین نفوذ می‌کنند، وضع بحران انسان دوستانه در این شهر وخیم‌تر می‌شود.

منابع خبری در آمریکا اعلام کردند که استورمی دانیلز بازیگر فیلم‌های مستهجن از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شکایت کرد.

ژنرال رابرت اشلی مدیر سازمان جاسوسی آمریکا، سیا در جلسه کمیته نیرو‌های مسلح سنای آمریکا با عنوان «ارزیابی تهدیدات جهانی» حضور یافت. ژنرال اشلی در این جلسه ضمن برشمردن برخی از رقبای آمریکا در صحنه جهانی مطالبی درباره تهدیدات ناشی از کشور‌های کره شمالی، چین، روسیه و ایران بیان کرد.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا به این نتیجه رسیده که کره شمالی از عامل شیمیایی وی ایکس برای ترور برادر ناتنی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در مالزی در سال 2017 استفاده کرده و به همین خاطر تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کرده است.

فرانسه

فشار مجامع حقوق بشری به فرانسه درباره اوضاع وخیم و نابسامان زندان‌های این کشور سرانجام موجب شد تا مکرون عقب‌نشینی کند و دست به اصلاحاتی در این باره بزند. براساس اصلاحات اعلام شده مکرون قرار است، هزار و 100 پلیس و زندانبان و هزار و 500 مشاور دوباره در زندان‌های فرانسه به کار گیری شوند. در این اصلاحات اشاره‌ای به خودکشی زندانیان در زندان‌های فرانسه نشده است. در حال حاضر روزانه 2 نفر در زندان‌های فرانسه خودکشی می‌کنند.

انگلیس

دانشگاه‌های برتر انگلیس اعلام کردند که چهره‌های برجسته پژوهشی این کشور را ترک می‌کنند و درخواست‌های تحصیل در دوره دکتری از کشور‌های اتحادیه اروپا رو به کاهش است.

سازمان ملل

سازمان ملل در ژنو در بیانیه‌ای اعلام کرد که نماینده ویژه این سازمان در امور سوریه در محل نمایندگی روسیه در ژنو با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. استفان دی میستورا در این دیدار درباره ادامه پیگیری‌های اعلامیه نهایی سوچی و پیشرفت بیشتر روند سیاسی ژنو در رابطه با اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیت گفت‌وگو کرد.

ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

ایران

فرانس کلمانسو خبرنگار یوروپ1 در واکنش به دیدار دبیر شورای امنیت ملی با وزیر خارجه فرانسه نوشت: مذاکره با شمخانی برای لودریان وزیر خارجه فرانسه شبیه مسابقه بوکس بود.

عراق

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق با رد حضور نظامی خارجی در عراق گفت: در این کشور نه نیرو‌های سپاه پاسداران حضور نظامی دارند و نه نیرو‌های جنگی آمریکایی.

عربستان

وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه مدعی «جنگ عادلانه» ریاض در یمن شد و از آن دفاع کرد.

برزیل

دیوان عالی فدرال در برزیل با درخواست لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور پیشین این کشور، مبنی بر روانه نشدن وی به زندان مخالفت کرد. او به فساد مالی متهم است.

تونس

حالت فوق‌العاده برای هفت ماه دیگر در تونس تمدید می‌شود. هدف از تمدید حالت فوق‌العاده در این کشور تامین امنیت انتخابات شورا‌های شهر اعلام شده که قرار است ماه مه برگزار شود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها