یادداشت/ احمد کاظم‌زاده

نتانیاهو در نقش آتش‌بیار

نتانیاهو در داخل با بزرگ‌ترین رسوایی مالی مواجه است؛ لذا می‌کوشد با تمرکز بر مسئله ایران، از آن برای انحراف افکار عمومی داخلی از رسوایی فساد ملی و فرافکنی بحران سیاسی داخلی خود استفاده کند.
کد خبر: ۲۸۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶ - 07March 2018

نتانیاهو در نقش آتش بیاربه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، احمد کاظم‌زاده در یادداشتی نوشت:

شاید مهم‌‌ترین سؤال درباره سفر نتانیاهو به امریکا این باشد که مهم‌‌ترین هدف از این سفر چیست و با توجه به روابط ویژه‌ای که میان تجدیدنظرطلبان و جنگ‌طلبان حاکم بر کابینه نتانیاهو و ترامپ وجود دارد، این چه آثار مخربی می‌تواند بر تحولات منطقه بجا بگذارد؟

در ابتدا باید توجه داشت که هدف اولیه از این سفر شرکت در نشست سالانه کمیته روابط عمومی امریکا و اسرائیل موسوم به ‌ایپک است که بزرگ‌ترین مافیای صهیونیستی و مرکز لابی یهودی را در این کشور تشکیل می‌دهد و عمدتاً گرایش‌های راستگرا بر آن حاکم است. از این دید گفت‌وگوها و مذاکرات نتانیاهو با مسئولان امریکایی از جمله ترامپ جنبه ثانویه پیدا می‌کند. اما در برآیند کلی باید از دو نظر آثار و نتایج احتمالی سفر نتانیاهو را رصد کرد: یکی از منظر نشست سالانه آیپک و دوم از منظر رایزنی‌‌‌ها و لابی‌گرهای که شخص نتانیاهو انجام می‌دهد. با این حال سه موضوع از هر دو منظر قابل بررسی است:

نخست این است که به گفته نتانیاهو ایران اولویت اول سفر می‌باشد. چند عامل موجب شده است وی بر این مسئله تمرکز کند؛ نخست اینکه وی در داخل با بزرگ‌ترین رسوایی مالی مواجه است و هر روز پرونده جدیدی علیه او و اعضای خانواده‌اش گشوده می‌شود و لذا وی با توجه به حساسیت افکار عمومی صهیونیستی به مسئله ایران و اینکه مقابله با ایران هدف مشترک همه احزاب و جناح‌های صهیونیستی صرف نظر از اختلافات داخلی آنهاست، می‌کوشد با تمرکز بر این مسئله از آن برای انحراف افکار عمومی داخلی از رسوایی فساد ملی و فرافکنی بحران سیاسی داخلی خود استفاده کند.

دوم اینکه نقشه رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو در سوریه تا این مرحله به شکست انجامیده و در حالی که تمام تلاش این رژیم این بوده که از تجزیه سوریه به عنوان محملی برای حل بحران فلسطین استفاده کند و بخشی از هزینه‌های حل بحران فلسطین را از سوریه بپردازد اما اکنون می‌بیند که نه تنها به این هدف دست نیافته بلکه بحران سوریه باعث شده است جبهه جولان نیز که در مدت چند دهه گذشته ساکت‌‌‌‌ترین و امن‌‌‌‌ترین منطقه برای این رژیم بوده اکنون فعال‌تر شود‌. رژیم صهیونیستی در این زمینه همچنان که در جریان سرنگونی یک فروند هواپیمای اف 16 این رژیم با پدافند هوایی سوریه اما با موشک روسی دیده شد‌، در اصل با دولت و مردم سوریه مواجه است اما برای اینکه هم بخشی از مسلحین سوریه را در کنار خود داشته باشد و هم از آن به عنوان محملی برای همپیمانی با عربستان استفاده کند مرتب بر نقش و نفوذ ایران در سوریه تأکید می‌کند و آن را برجسته می‌سازد‌.

از این منظر می‌توان سومین هدف اعلام نشده نتانیاهو را حدس زد و آن اینکه دولت ترامپ برخلاف ماه‌های اولیه خود انتظار نتانیاهو را چه در زمینه الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری به فلسطین اشغالی و چه در جریان سرنگونی هواپیمای اف 16 این رژیم بر فراز جولان و از آن مهم‌تر ممانعت از طرح دولت سوریه و روسیه برای پاکسازی غوطه شرقی از تکفیری‌‌‌ها و مسلحین تحت حمایت این رژیم و عربستان برآورد نکرده است و لذا نتانیاهو تلاش می‌کند در جریان سفر دولت ترامپ را به ورود و دخالت فعال در این عرصه‌‌‌ها وادار کند و از  این دید نتانیاهو نقش آتش‌بیار معرکه را در روابط میان امریکا و روسیه بازی می‌کند. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار