تحلیلی بر سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران

وزیر خارجه فرانسه زمانی به ایران سفر کرد که تنش‌های اقتصادی و تجاری بین آمریکا و اروپا به اوج رسیده، در سطحی که حتی از «جنگ تجاری» سخن به میان آمده است.
کد خبر: ۲۸۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۴ - 08March 2018

سفر وزیر خارجه فرانسه به ایرانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، وزیر خارجه فرانسه زمانی به ایران سفر کرد که تنش‌های اقتصادی و تجاری بین آمریکا و اروپا به اوج رسیده، در سطحی که حتی از «جنگ تجاری» سخن به میان آمده است. از زمانی که ترامپ برای همپیمانان اروپایی اش برای اصلاح برجام مهلت تعیین کرده است این نخستین باری است که یک مقام عالی رتبه فرانسوی به تهران می‌آید.

لودریان در تهران موضع آمریکا در قبال برجام را موضعی توصیف کرد که توافق هسته‌ای را بر هم می‌زند. وی ادعا کرد کشورش (فرانسه) تلاش می‌کند برجام را حفظ کند. گفته می‌شود برنامه موشکی از محور‌های گفتگو‌های وزیر خارجه فرانسه و مقامات ایرانی بوده است.

فرانسه با حمایت آلمان، انگلیس و آمریکا خواستار محدود شدن برنامه‌های موشکی ایران هستند. فرانسه مانند متحدانش همچنین مخالف سیاست‌های منطقه ایران - بخصوص حمایت از مقاومت اسلامی - است. ژان ایو لودریان در این سفر درباره بحران سوریه گفتگو کرد.

ژان ایو لودریان گفت: ایران و روسیه در تماس مستقیم با رژیم سوریه هستند و توان مداخله جدی در این مسئله را دارند. طبیعتا در شرایطی که اختلافات تجاری و اقتصادی بین آمریکا و اتحادیه اروپا شدت یافته است، برجام می‌تواند برگ برنده‌ای موثر برای اروپا جهت اعمال فشار بر آمریکا تلقی شود.

بنابراین سفر وزیر خارجه فرانسه در این شرایط می‌تواند توجیه دیپلماتیک نداشته باشد؛ مگر اینکه بگوییم یکی از اهداف آمریکا برای به راه انداختن این جنگ تجاری، اعمال فشار بر اروپا در زمینه برجام است؛ یا اینکه بگوییم اروپا و آمریکا هر دو در زمینه مخالفت با سیاست‌های موشکی و منطقه‌ای ایران وحدت نظر دارند و توانسته اند حساب اختلاف‌های خود را از اشتراک منافعی که دارند جدا کنند. شاید هم اروپا با فرستادن نماینده فرانسوی خود به تهران قصد دارد منافع مشترک موجود بین آمریکا و اروپا را خاطر نشان کند تا ترامپ از جنگ تجار‌ی که با متحد دیرین خود یعنی اتحادیه اروپا به راه انداخته است دست بردارد. در هر حال آنچه مسلم است اینکه اختلافات تجاری بین اروپا و آمریکا تاثیر غیر قابل انکاری در تضعیف موضع دیپلماتیک وزیر خارجه فرانسه در تهران داشته است. 

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جریان استقبال از لودریان گفت: ایران هرگز طرف نخست نقض کننده برجام نخواهد بود، اما برای تمامی احتمال‌ها آماده است. فروپاشی توافق هسته‌ای باعث می‌شود همگان احساس پشیمانی کنند. وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای فرانسوی اش تنها به دعوت اروپا برای اجرای توافق هسته‌ای اکتفا نکرد بلکه از اروپا خواست تا بر واشنگتن فشار بیاورند تا به برجام پایبند باشد. 

علی شمخانی دبیر کل شورای امنیت ملی نیز که با لباس نظامی به استقبال لودریان رفت تاکید کرد توانمندی موشکی ایران تهدید محسوب نمی‌شود.

شایان ذکر است قطعنامه سازمان ملل متحد درباره سامانه موشکی ایران تنها موشک‌هایی را شامل می‌شود که توان حمل کلاهک هسته‌ای را دارند و موشک‌هایی که ایران در اختیار دارد چنین ویژگی‌ای ندارند، از این رو نه فرانسه و نه هیچ کشور دیگری نمی‌توانند در این زمینه دخالت کنند.تحولات در تهران در زمینه این سفر سبب شده است برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای جهان از دست خالی برگشتن وزیر خارجه فرانسه از ایران سخن بگویند. 

شاید برای سرپوش نهان بر این موضوع شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار دیروز با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه فرانسه به دنبال دریافت ضمانت اجرایی توافق هسته‌ای به ایران سفر کرد افزود: وی با پایان ناموفق توافق هسته‌ای مخالف است. 

ژان ایو لودریان گفت: در مورد حفظ توافق هسته‌ای وین ما کاملا موافق هستیم؛ بنابراین ما برای حفظ این توافق که توافقی تاریخی محسوب می‌شود، هرکاری می‌کنیم. لودریان معتقد است در مورد بحران سوریه و همچنین پرونده موشک‌های بالستیک ایران، هنوز کار‌های زیادی باید صورت گیرد. احتمالا فرصت مذاکرات بعدی در این زمینه در سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه فراهم خواهد شد که اعلام شده است سال جاری به ایران سفر خواهد کرد.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها