آن سوی سفر دوره‌ای محمد بن سلمان

ولیعهد عربستان در سفر دوره‌ای به اروپا قصد دارد چهره‌ای متفاوت از خود به نمایش بگذارد.
کد خبر: ۲۸۲۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰ - 08March 2018

آن سوی سفر دوره‌ای محمد بن سلمانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که طی یک زد و بند خارجی و با حذف رقبای داخلی به سرعت خود را به کرسی پادشاهی رساند، بعد از تغییر فرماندهان ارشد نظامی برای کسب اطمینان از عدم کودتا علیه وی، با اجرای فاز جدیدی از اصلاحات فرهنگی و اجتماعی در جهت ارائه چهره‌ای متفاوت از خود، سفر دوره‌ای خود را از مصر آغاز کرد و اینک در انگلیس به سر می‌برد و قرار است در ادامه از فرانسه و آمریکا نیز دیدن کند.

در مصر محور دیدار‌های محمد بن سلمان به طور مستقیم و غیرمستقیم بر اجرای آن بخشی از معامله موسوم به قرن متمرکز بود که بر دوش عربستان و مصر گنجانده شده است. در چارچوب این معامله قرار است شهر جدیدنئوم در ساحل دریای سرخ در عربستان احداث شود، اما با احداث پل به صحرای سینا در مصر متصل شود و در این راستا مصر از حق حاکمیت خود بر دو جزیره استراتژیک تیران و صنافیر چشم پوشی کرد و در جریان سفر محمد بن سلمان به قاهره ضمن اینکه دادگاه عالی مصر حکم دادگاه‌های قبلی درباره ممنوعیت واگذاری این جزایر را ملغی کرد و بر سلب مالکیت مصر بر این جزایر مهر تایید زد بلکه مصر حاضر شد یک هزار کیلومتر مربع دیگر از اراضی خود در صحرای سینا را برای احداث شهر نئوم در اختیار عربستان قرار دهد.

هدف ظاهری از اجرای این طرح بلندپروازنه متنوع کردن در آمد‌های نفتی عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت است و مصر هم با همین نیت به این طرح چشم دوخته است تا بلکه بتواند بخشی از نیاز‌های مالی و اقتصادی خود را تامین کند، اما واقعیت این است که هدف اصلی از اجرای این طرح این است که هزینه حل مسئله فلسطین در مواردی مانند جابجایی سرزمینی از جیب اردن و مصر و در مواردی مانند تامین هزینه‌های مالی و یا حل مشکل آوارگان و جذب آن‌ها در غیر از سرزمین مادری خود در فلسطین، از جیب عربستان پرداخت شود.

در انگلیس نیز که دومین مرحله از سفر محمد بن سلمان را تشکیل می‌دهد، دولت این کشور که به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شده و با بار مالی سنگین مواجه شده، به این چشم دوخته است که چگونه بخش عمده‌ای از هزینه‌های برگزیت را از جیب عربستان پرداخت کند. دولت انگلیس مدتی همانند دولت ترامپ به انعقاد قرار داد‌های نظامی سود آور با عربستان چشم دوخته بود، اما اکنون که فضاحت عربستان در جنگ یمن دامنگیر دولت انگلیس نیز شده است و انتقاد‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج علیه آن بر انگیخته است لذا دولت انگلیس در فاز جدید تلاش می‌کند عربستان و شخص محمد بن سلمان را به عرضه سهام شرکت نفتی آرامکو در بازار بورس این کشور تشویق کند و از این طریق به اقتصاد خود رونق دهد. این در حالی است که ترامپ هم از محمد بن سلمان همین انتظار را دارد و این نشان می‌دهد که نوعی رقابت بین قدرت‌های غربی نیز در گرفتن سهم بیشتر از چوب حراج عربستان به شرکت آرامکو وجود دارد.

در واقع هزینه اجرای شهر نئوم و یا برنامه‌های مربوط به معامله قرن نیز از فروش سهام آرامکو تامین خواهد شد و این نشان می‌دهد که عربستان و شخص محمد بن سلمان چگونه کلید گنجینه این کشور را به رژیم صهیونیستی سپرده است و در پوشش تنوع بخشیدن به در آمد‌های غیرنفتی چه خدمت بزرگی به این رژیم می‌کند.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها