یادداشت/ عباس عباسی

عملیات بدر صحنه واقعی کربلا بود

عملیات بدر تکامل یافته عملیات خیبر است که به فتح جزایر مجنون انجامید و عراقی‌ها را در باتلاق‌های نرم و دشت‌های بین بغداد و بندر بصره گرفتار کرده بود. در واقع عملیات بدر صحنه واقعی کربلا بود.
کد خبر: ۲۸۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ - 11March 2018

عملیات بدر صحنه واقعی کربلا بود/// اتونشرگروه استان‌های دفاع پرس ـ عباس عباسی؛ عملیات بدر تکامل یافته عملیات خیبر است که به فتح جزایر مجنون انجامید و عراقی‌ها را در باتلاق‌های نرم و دشت‌های بین بغداد و بندر بصره گرفتار  کرده بود. عراق با سلاح های شیمیایی و تجهیزاتش که از کشورهای مختلف گرفته بود نتوانست جزایر مجنون را در عملیات خیبر از رزمندگان اسلام پس بگیرد.

بعد از خیبر کمک‌های شرق و غرب به عراق چندین برابر شد؛ برای دنیا روشن شده بود که اگر تجهیزات ایران در خیبر کفاف می داد صدام سقوط می کرد. عراق نیز با حمله به شهرها، مراکز اقتصادی، نفتی و کشتی‌های ایرانی فشار زیادی به کشورمان آورد تا مانع عملیات بزرگ دیگری شود. صدام این توانایی را مدیون آنهایی بود که تجهیزات هوایی‌اش را پیشرفته‌تر کرده بودند.

تحریم ها همچنان ایران را محدود کرده بود. همه می‌دانستند اگر کمی دست ایران باز باشد ارتش مجهز عراق در مقابل آن دوامی ندارد، کمک‌های اطلاحاتی و ماهواره‌ای آمریکا با جزئیات کامل سندی از این وحشت است؛ عملیات بدر در چنین شرایطی انجام شد.

مسئولین از فرماندهان نظامی می خواستند تا با یک عملیات پیروز زمینه را برای احقاق حق ایران فراهم کنند. باتوجه به پرمانع بودن زمین های اطراف بصره، فرماندهان به هورالعظیم و رسیدن به دجله و جاده العماره بصره می‌اندیشیدند.

عملیات بدر در غرب هورالهویزه که از شمال به ترابه و از جنوب به القرنه و فرات و کانال صوییب محدود می‌شد. قسمتی از این منطقه به عرض 2 و طول 9 کیلومتر خشکی بود و بقیه را آب هور پوشانده بود. هورالهویزه در شرق و هورالحمار هم در غرب این منطقه بود. جاده العماره - بصره و رودخانه دجله هم از این محدوده می‌گذشت.

عملیات بدر در تاریخ 19 اسفند 1363 شروع و در منطقه هورالهویزه عراق را در وضعیت دشواری قرار داد. بدین معنا که از یک سو باید در خطوط مرزی به مقابله با تهاجم قوای نظامی ایران می پرداخت و از سوی دیگر مشکلات روحی و روانی مردم و فشار غربی ها در بغداد را برطرف می‌ساخت.

عملیات بدر تکامل یافته عملیات خیبر بود لیکن به دلیل شکاف موجود بین خلاقیت و ابتکار عمل طراحان، فرماندهان و رزمندگان اسلام از یک سو و از طرف دیگر مقدورات و امکانات مورد نیاز برای تحقق آن سبب شد تا زحمات یک‌ساله آنها به نتایج مطلوبی نرسد.

این عملیات به رغم اینکه در ساعت‌های اولیه با پیش روی و پیروزی رزمندگان اسلام همراه بود اما به دلایل فوق الذکر و همچنین بعد مسافت و کمبود امکانات ترابری و نبود عقبه ای مطمئن برای نیروهایی که تا عمق مواضع دشمن پیشروی کرده بودند به مشکل برخورد.

شرایط پیش آمده در منطقه نبرد برای فرماندهان هیچ شکلی باقی نگذاشت که باید نیروها را به عقب هدایت کرد. سرانجام پس از 8 روز جنگ و مقاومت با آزادسازی چندین روستا و تصرف جاده خندق به طول 13 کیلومتر که فاصله اش تا جاده العماره - بصره 6 کیلومتر بود، عملیات بدر تمام شد. ولی در عین حال عملیات های بدر و خیبر فصل جدیدی در جنگ به نام جنگ آبی - خاکی را گشود و از تجربیات ارزنده آن در عملیات‌های تاثیرگذار والفجر 8 و کربلای 5 استفاده شد و زمینه پیروزی جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرد.

صحنه عملیات بدر صحنه واقعی کربلا و منطقه هور جایگاه شهادت بسیاری از یاران امام خمینی بود. در این عملیات شاهد جنگیدن تاریخی بسیجی های امام بودیم که خیلی از آنها گمنام هستند و بعضی حتی جسمشان هم در هور مفقود شد. فرماندهان زیادی در این عملیات و در منطقه هور بطور کلی شهید شدند که شرح زندگی و شهادت هر کدامشان فصل خواندنی از تاریخ جنگ است.

دلاورمردی‌ها، ایثار و ازخودگذشتگی‌های شهدا و رزمندگان عملیات غرور آفرین بدر در نوع خود مثال زدنی است، گرامی میداریم یادو خاطرشان را و انشاالله ادامه دهنده راهشان باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار