سرلشکر باقری در شورای سیاستگذاری راهیان نور:

«راهیان نور» موجب تقویت توان بازدارندگی کشور می‌شود

رییس ستاد کل نیروهای مسلح حرکت عظیم فرهنگی «راهیان نور» را موجب تقویت «توان بازدارندگی» کشور دانست و گفت: حضور جوانان در مناطق عملیاتی هشت سال دوران دفاع مقدس، موجب می‌شود تا دشمنان نسبت به دشمنی‌های خود دچار تردید شوند که اکنون نیز در تردید هستند.
کد خبر: ۲۸۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶ - 08March 2018

«راهیان نور» موجب تقویت توان بازدارندگی کشور می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح در نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور که صبح امروز (پنج‌شنبه 17 بهمن) و در آستانه روز ملی راهیان نور (20 اسفند) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم، از سردار شهید محمدابراهیم همت که سالروز شهادت وی در عملیات خیبر است، یاد کرد.

وی در ادامه با اشاره به دیداری که سال گذشته دست‌اندرکاران و خادمان راهیان نور در تاریخ 16 اسفند با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند، گفت: آن جلسه مبدا تحول و حرکت بیشتری در راهیان نور شد که باید تداوم داشته باشد. ان‌شاالله در روز شنبه (19 اسفند) نیز جمعی از کاروان‌های راهیان نور پیش از اعزام به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.

سردار باقری گفت: در هفدهم دی ماه سال جاری نیز فرصت شد تا با رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خدمت رهبر معظم انقلاب برسیم و گزارشی از عملکرد بنیاد و راهیان نور به ایشان ارائه داریم که ایشان نیز فرمایشاتی داشتند و نکاتی را بیان کردند. همچنین مدیران کل بنیاد نماز ظهر و عصر همان روز را به امامت رهبری اقامه کردند که رهبری نیز در همان جمع نکاتی را بیان فرمودند که باید مبنای حرکت راهیان نور و بنیاد باشد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: همچنین در دهه فجر امسال 10 مرکز فرهنگی دفاع مقدس با حضور رییس جمهور و به طور همزمان افتتاح شد که اتفاق بزرگی در کشور است و امید است با همکاری دولت، استانداران محترم و نیروهای مسلح باقی مراکز فرهنگی دفاع مقدس نیز راه اندازی و افتتاح شود. این مراکز محلی برای گردهمایی جوانان و پیشکسوتان دفاع مقدس خواهد بود تا با نام میثاق «دفاع مقدس» گردهم آیند.

وی تدوین سند ملی راهیان نور را نیز یکی دیگر از اقدامات مهمی برشمرد که در سال جاری اتفاق افتاده است و گفت: این سند خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم شده تا پس از تایید مبنای کار راهیان نور قرار بگیرد.

سرلشکر باقری ضمن ابراز آرزوی موفقیت برای دست‌اندرکاران راهیان نور و کسب موفقیت‌های بهتر در این زمینه از تمامی نهادهایی که در این رابطه نقش دارند، تقدیر و تشکر کرد و گفت: راهیان نور باید به لحاظ کمی و کیفی روز به روز گسترش یابد و اوج بگیرد تا به اهداف عالی آن دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: اتفاق بزرگی است که سالی بیش از 6 میلیون نفر که بیش از 4 میلون نفر آن یعنی چیزی حدود 70 درصد جوانان و نوجوانان هستند، داوطلبانه در مناطق عملیاتی هشت سال دوران دفاع مقدس حضور پیدا می‌کنند. این فرصت بی‌نظیری است که خداوند و خون شهدا به ما داده باید قدر بدانیم و همه باید در این امر مشارکت داشته باشند.

سردار باقری بیان داشت: در جلسه امروز، برخی از عزیزان به ابتکارات انجام شده اشاره کردند. اینکه درس آشنایی با معارف دفاع مقدس توسط نیروی انتظامی برای دانشجویان انتظامی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس ارائه شده و ارتش دفاتری را در یادمان‌های دفاع مقدس برپا کرده تا نیروی انسانی مورد نیاز خود را از بین جوانان سرزمین‌های نور انتخاب کند، ابتکار خوبی است. این‌ها گوهرهایی است که از چشمه راهیان نور پدید می‌آید. لازم است سایر نهادها و سازمان‌ها نیز اقدامات مشابه ناجا و ارتش را انجام بدهند. مگر نه این است که ما برای پست‌ها و مشاغل نیازمند نیروهای متعهد، مومن و انقلابی با روحیه جهادی هستیم؟ راهیان نور محل تجمع این نیروهاست.

«راهیان نور» موجب تقویت توان بازدارندگی کشور می‌شود

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه عنوان کرد: یکی از تاثیرات راهیان نور مربوط به قدرت دفاعی و تقویت توان بازدارندگی کشور است. ممکن است تصویری در ذهن دشمنان و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد و آن‌ها برداشت‌هایی از جوانان ما داشته باشند. اما راهیان نور تصویر درستی از جوانان ما را به آنان ارائه می‌کند تا آن تصورات و توطئه‌ها را خنثی سازد.

وی افزود: حضور سالیانه بیش از 4 و نیم میلیون نفر نوجوان و جوان در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس که بیش از آن جمعیت هم علاقه‌مند به حضور در سرزمین‌های نور هستند، منجر می‌شود که دشمن در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات خود دچار تردید شود. اگر ملتی پای آرمان‌های خود بایستد، دشمن در توطئه‌ها و دشمنی‌ها خود تردید می‌کند، همان‌گونه که اکنون در تردید است. اینکه آمریکا به کشور ما حمله نمی‌کند به این دلیل است که می‌داند با ملت ایران نمی‌تواند مقابله کند.

سردار باقری گفت: نباید تردید داشت که دشمن ایستاده و به دنبال اجرای توطئه‌های خود است و این دشمن هم‌پیمان رژیم صهیونیستی است اما او هزینه و فایده می‌کند؛ یعنی می‌سنجد که آیا حمله به ایران برای او نتیجه‌ای دارد یا ندارد و دائما به این نتیجه رسیده که هزینه‌هایش در حال افزایش است. در این محاسبه ملت و جوانان ایران نقش مهمی دارند که یکی از عرصه‌های بروز آن راهیان نور است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به اشاره به سفری که به سوریه داشت، گفت: در آن سفر تجربه‌های دفاع مقدس را برای مقامات سوری بیان کردم. فرماندهان ارتش پاکستان و ترکیه نیز که در ایران حضور پیدا کردند، از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازدید کردند و برای آنان عجیب و چشم‌گیر بود که ملت و مسئولان ایران چگونه به این حادثه نگاه کرده و به دفاع مقدس افتخار می‌کنند.

وی افزود: همچنین به مقامات سوری گفتم که برخی قسمت‌ها از این شهرهای جنگ‌زده را در بازسازی‌ها حفظ کنید تا آیندگان ببینند که کشور شما و عراق چه شری را از سر گذارنده و این امنیت چگونه به دست آمده است. گوشه‌ای از آن تلاش‌هایی که برای دفاع از جبهه مقاومت انجام شده در فیلم «به وقت شام» به نمایش گذاشته شده است اما باید بیشتر از این‌ها گفت که توفانی در حال رخ دادن بود. توفانی که هدفش عراق و سوریه نبود بلکه هدفش جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی بود. آن وقتی که نتوانستند مرکز مقاومت یعنی ایران اسلامی را دچار خدشه کنند، به سراغ سرانگشتان جبهه مقاومت یعنی عراق و سوریه رفتند. بسیاری از ایرانی‌ها به صورت داوطلبانه در جریان دفاع از حرم، مشارکت داشتند و بسیاری نیز مشتاق بودند که در عراق و سوریه حضور پیدا کنند اما امکان آن فراهم نشد؛ اما همه مردم ایران در حفظ عراق و سوریه پشتیبانی کردند و باید آن صحنه‌ها حفظ شود تا مردم ایران، سوریه و عراق و بلکه مردم منطقه غرب آسیا و جهانیان بدانند که چه شری از سر این مردم دفع شد.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورها جوانان نسبت به هویت خود و تاریخ خود بی تفاوت هستند، تصریح کرد: اگر در نمایاندن و آموزش هویت ملی، تاریخ ملی و گذشته پرافتخار کشورمان کوتاهی کرده‌ایم، راهیان نور فرصتی است تا ملت و جوانان ما بدانند که امنیت چیست و ایران اسلامی چه گذشته‌ای را طی کرده است.

ضرورت توسعه 7 استان مقصد راهیان نور

سرلشکر باقری همچنین به موضوع تاثیر راهیان نور بر توسعه 7 استان که مقصد کاروان‌های راهیان نور در طول سال است، پرداخت و گفت: تاثیر راهیان نور بر توسعه این 7 استان، مساله و موضوع مهمی است و کارگروه خاصی را می‌طلبد تا دستگاه‌های مختلف وارد شوند. اینکه حضور بیش از 6 میلیون نفر در طول سال در راهیان نور چه کمکی می‌تواند به اقتصاد، فرهنگ و امنیت این استان‌ها داشته باشد باید در آن کارگروه مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد و سپس در مسیر ابلاغ و اجرا قرار گیرد که ابعاد مختلفی دارد.

3 نکته برای راویان

رییس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین بر ضرورت بازآموزی راویان و خادمان تاکید کرد و گفت: در رابطه با روایت حماسه‌های دفاع مقدس نکات ظریفی در بیانات رهبر معظم انقلاب وجود دارد. رییس جمهور نیز در مراسم افتتاح مراکز فرهنگی دفاع مقدس به سه موضوع اشاره کردند که من نیز به آن می‌پردازم. نخست اینکه ایشان گفتند ما به دفاع پرداختیم و دفاع ما مقدس بود و مردم ایران نیز صلح‌طلب هستند. این را راویان باید دائما بگویند که ما از کشورمان دفاع کردیم.

وی افزود: نکته دیگر اعتماد مردم به نظام، فرماندهان و سیستم نظامی بود که رییس جمهور بدان اشاره داشت. مردم در دفاع مقدس تا پای جان و تا پایان دفاع مقدس ایستادند و اکنون نیز ایستاده‌اند. روحیه خانواده شهید محمدحسین حدادیان موید همین مطلب است. این‌ها برای نظام جمهوری اسلامی ایران افتخار است.

سرلشکر باقری گفت: و نکته سوم فراجناحی بودن و فراسلیقه‌ای بودن دفاع مقدس است که این موضوع باید در مناسبت‌های دفاع مقدس و راهیان نور هم رعایت شود. از شهید باقری پرسیدند که شما در چه خطی هستی و ایشان جواب داد که من در خط ثوابم. ادا و اطوارهای جناحی در دفاع مقدس بسیار حقیر بود. پاکی دفاع مقدس باید حفظ شود و در بیان روایت‌ها باید از دروغ، تحریف، افراط و تفریط و... دوری شود. دفاع مقدس آغوشش برای همه ملت ایران باز بود و ما دیدیم که چه کسانی به آنجا آمدند و تغییر یافتند و برخی به شهادت رسیدند و برخی هم جانباز شدند. نیروهای مسلح نیز فراتر از جناح‌هاست و روحیه دفاع مقدس باید حفظ شود.

نقش نهادها و نیروها در دفاع مقدس برجسته شود

موضوع دیگری که سرلشکر باقری در نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور بدان پرداخت، ارائه نقش دستگاه‌ها و نهادها در دفاع مقدس در راهیان نور است.

وی در این رابطه گفت: بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها در دفاع مقدس نقش مهم و اثرگذاری داشتند که هنوز برخی از آن نقش‌ها در راهیان نور ارائه نشده است. این کاری است که باید دنبال شود. نیروی هوایی ارتش هر ساله نمایشگاهی را در پایگاه شکاری دزفول برپا می‌کند که ضمن ارائه تجهیزات و توانمندی‌های خود، فضایی را برای آشناسازی جوانان با نقش نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس فراهم می‌آورد. نیروی دریایی ارتش نیز هر ساله نمایشگاهی را در شهر خرمشهر برپا می‌کند.

سرلشکر باقری با اشاره به نمایشگاه موشکی که سال گذشته در یادمان عملیات والفجر هشت در فاو برپا شد، گفت: یکی از برجسته‌ترین کارهایی که در عملیات والفجر هشت انجام شد، احداث پل بر روی اروندرود توسط جهاد سازندگی و مهندسی سپاه بود که لازم است این پل توسط جهاد سازندگی احیا و به مردم نشان داده شود.

وی اضافه کرد: همچنین باید نقش واحدهای مختلف در دفاع مقدس همچون واحدهای تخریب، اطلاعات عملیات، توپخانه، زرهی، ش.م.ر و... در یادمان‌های راهیان نور ارائه شود که این کار باید توسط صنایع دفاعی و رسته‌های نیروهای مسلح انجام بگیرد. به طور مثال یادمان شهید حسن باقری در فکه به این دلیل که شهید باقری موسس اطلاعات عملیات سپاه بوده است، می‌تواند محلی برای آشنایی جوانان با اطلاعات در دفاع مقدس و همچنین اطلاعات عملیات در ایران و جهان باشد.

سرلشکر باقری در پایان بر ضرورت توجه ویژه به کودکان و نوجوانان در راهیان نور تاکید کرد و گفت: در بحث آموزش هر چه سن پایین‌تر باشد، اثرگذاری بیشتر است. از این رو لازم است در هر یادمان، برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شود. ما باید در این رابطه سرمایه‌گذاری کنیم. تفاهم‌نامه‌ای نیز در خصوص نشر علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش به امضا رسیده و کارهای خوبی انجام شده است.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار