دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

از تحریم‌های ثانویه تا عملیات روانی متحدان واشنگتن علیه ایران

دولت ترامپ از بدو تشکیل تاکنون تلاش‌های فراوانی علیه سرنگونی جمهوری اسلامی کرده است و از هیچ ابزاری جهت مهار ایران فرو گذار نکرده است.
کد خبر: ۲۸۲۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ - 09March 2018

از تحریم‌های ثانویه ترامپ تا عملیات روانی علیه ایرانبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، دولت ترامپ از بدو تشکیل تاکنون تلاش‌های فراوانی علیه سرنگونی جمهوری اسلامی کرده است و از هیچ ابزاری جهت مهار ایران فرو گذار نکرده است. استفاده از ادبیات تهدید برانگیز، اتحاد و ائتلاف با کشور‌هایی که از شروع پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در ضدیت با ایران بوده‌اند، تقویت گروهک‌های ضد ایرانی از طریق ارسال تسلیحات و ادوات نظامی و در اختیار قرار دادن منابع مالی به آنان و در نهایت استفاده از انواع تحریم‌های اقتصادی و سیاسی که غالبا به منظور بی‌ثبات کردن رژیم ایران وضع شده است، از جمله اقداماتی است که این کشور علیه ایران داشته است.

اخیرا نشستی با عنوان «اتحاد علیه ایران اتمی» با حضور ۱۶ تن از سیاستمداران فعلی و پیشین آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ در نیویورک برگزار شد. هدف از این نشست بررسی ابعاد سیاسی و اقتصادی برجام برای ایران و جامعه جهانی خصوصا آمریکا بود. اعضای شرکت کننده در این اجلاس متفق‌القول تاکید بر لزوم تلاش آمریکا برای فشار بیشتر بر ایران با استفاده از ابزار سیاسی نظیر تحریم‌های جامع ثانویه در صورت عدم همراهی ایران، داشتند. هدف اصلی این تحریم‌ها توقف سرمایه گذاری خارجی از طریق تحریم سپاه پاسداران و شرکت‌های وابسته به آن، موسسات درگیر در پروژه موشک‌های بالستیک ایران و نیز تحریم شرکت‌هایی که با گروه‌هایی مانند حزب الله کار می‌کنند، است.

توجیه آمریکا برای اعمال تحریم‌های جامع ثانویه این است که کمک ایران به گروه‌های حزب الله و حماس، در بی‌ثبات سازی منطقه نقش دارد و برنامه موشکی این کشور نقض قطعنامه شورای امنیت بعد از توافق هسته‌ای (برجام) است. در این اجلاس دنیس راس دستیار سابق اوباما و از موسسان «اتحاد علیه ایران اتمی» بیان کرد: «از آنجایی که رژیم ایران ریشه در ولایت فقیه دارد و برپایه خصومت با آمریکا بنا شده است، هدف آن سیطره بر سوریه و عراق است تا به آب‌های مدیترانه دسترسی یابد، بنابراین تجربه خلا قدرت بعد از داعش در عراق این بار نباید در این دو کشور تکرار شود.»

ژنرال دیوید پترائوس رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز بیان داشت: «خلا قدرت در منطقه بالافاصله باحضور ایران پرمی شود، آمریکا این قدرت را دارد تا سد نفوذ ایران شود؛ ولی باید هوشیار باشد که این مقابله با ایران، مقابله با اسلام تلقی نشود.» از سویی در این نشست ترکی الفیصل بن عبد العزیز آل سعود از اعضای خاندان پادشاهی آل سعود شرکت داشت و تاکید کرد: «یکی از اقداماتی که آمریکا و عربستان می‌توانند انجام دهند برقراری ارتباط با افراد شناخته شده و سرشناس نظیر مقتدی صدر و عمار حکیم که نفوذ زیادی در عراق دارند و می‌توانند مانع نفوذ ایران شوند.»

چالش‌های امنیتی آمریکا در اصل انعکاس بحران‌هایی است که این کشور به دلیل تفکرات امپریالیستی خود بر محور تهدیدات نامتقارن که عمدتا دارای ماهیت خاورمیانه‌ای است، رقم خورده است. مقاومت کشور‌های منطقه در قبال هژمونی آمریکا به رهبری ایران یکی از بحران‌هایی است که آمریکا با آن مواجه است. به همین دلیل ایالات متحد آمریکا عزم خود را جزم کرده است تا با ایران مقابله کند، از این رو از تمامی ابزار لازم برای نیل به این هدف بهره جسته است.

آمریکا از جمله کشور‌هایی است که بیشترین میزان استفاده از ابزار تحریم را به خود اختصاص داده است، ۷۵ کشور از ۱۹۳ کشور جهان به عناوین مختلف تحت تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار گرفته اند. تحریم‌های ایران پس از اشغال لانه جاسوسی تاکنون ادامه دارد. این تحریم‌ها با پیشترفت برنامه‌های هسته‌ای ایران شدید‌تر شد و تبعات منفی بر اقتصاد ایران گذاشت. طیف این تحریم‌ها حوزه‌های علمی و سیاسی را نیز درگیر کرد به طوریکه مقامات آمریکایی اذعان داشتند تحریم‌های اعمال شده علیه ایران سخت‌ترین و فلج‌کننده‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ تمدن انسان بوده‌اند.

همسو با این تحریم‌ها آمریکا با کمک متحدان نزدیک خود نظیر اسرائیل و عربستان از جنگ روانی علیه ایران نیز بهره جست و ایران هراسی را در اذهان عمومی جا انداخت. اگر جمله «ایران تهدیدی برای جهان» را در گوگل سرج کنید، چیزی در حدود میلیاردها مقاله، مطلب و گزارش خواهید دید که عمق فعالیت‌های رسانه‌ای علیه ایران را نشان می‌دهد.

واژه ایران با واژگان منفی، چون توسعه طلب و جنگ طلب مترادف شده است. کم کاری و محدودیت رسانه‌های ایران در قیاس با فعالیت‌های بین المللی رسانه‌های غربی و عربی به این دهنیت منفی در سطح جهانی پر و بال می‌دهد و سیاست خارجی ما را با بحران مواجه می‌کند که به تبع این بحران به حوزه اقتصای تسری می‌یابد. ضعف در حوزه اقتصادی عدم سرمایه گذاری پایدار را به همراه دارد که می‌تواند ایران را کشوری نا امن برای سرمایه گذاری جلوه دهد. اکنون اتحادی علیه ایران از سوی آمریکا، اسرائیل، عربستان و دیگر متحدان آنان صورت گرفته تا اقتصاد ایران را شکننده کنند و بدین ترتیب در داخل کشور سبب ناآرامی و در خارج از مرز‌های ایران حضور ایران در نواحی هم مرز سوریه را کم رنگ کنند و از سویی سبب توقف برنامه‌های موشکی ایران شوند.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار