کنار گذاشتن مسئله فلسطین در ازای طرح نسیه چشم‌انداز ۲۰۳۰

در زد و بند میان دولت ترامپ و ولیعهد عربستان مسئله فلسطین کنار گذاشته می‌شود، اما معلوم نیست ما به ازای این معامله که طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ و انتفاع عربستان و مصر و اردن است محقق شود.
کد خبر: ۲۸۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰ - 10March 2018

نابودی مسئله فلسطین در ازای طرح نسیه چشم انداز ۲۰۳۰به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، هفته گذشته محمدذبن سلمان ولیعهد عربستان به مصر رفت و پیش از سفر وی به قاهره، اعلام شد که علاوه بر واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان، قرار است ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از اراضی صحرای سینا نیز به عربستان واگذار شود تا در اجرای طرح توسعه اقتصادی بن سلمان موسوم به ۲۰۳۰ و ساخت شهر نئوم که بخش‌هایی از عربستان، اردن و مصر را در بر می‌گیرد استفاده شود.

همزمان با حضور بن سلمان در قاهره، منابع دیپلماتیک مصری به پایگاه اینترنتی العربی الجدید گفتند ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی با راهکار پیشنهادی برای حل مناقشه فلسطین موسوم به معامله قرن (قرارداد قرن) موافقت کرده است.

به نوشته این پایگاه، معامله قرن دست‌کم از دیدگاه مصر و عربستان سعودی در آستانه اجرا است و از سوی مسوولان سعودی فشار‌های گسترده‌ای بر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وارد می‌شود تا قرارداد قرن را طبق ساختار مورد نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی بپذیرد. این در حالی است که تا کنون عباس بر موضع ثابت خود در مخالفت با این راه حل پایبند و تاکید کرده است فشار‌ها هر اندازه که باشد مردم فلسطین این راه حل را نخواهند پذیرفت.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که در چند روز گذشته هیاتی از حماس هم به مصر رفته و در آنجا در باره طرح توافق قرن و موضوع سرزمین جایگزین و انتقال فلسطینی‌های آواره به صحرای سینا گفتگو‌هایی شده است که حماس نیز این طرح را نپذیرفته است. گفته می‌شود فشار‌ها در مصر بر طرف مصری به قدری شدید بوده است که اسماعیل هنیه رئیس هیئت جنبش حماس در سفر به مصر درخواست می‌کند برای مشورت درباره ساختار‌های مطرح شده اجازه داده شود با دیگر مسئولان دفتر سیاسی این جنبش رایزنی‌هایی صورت گیرد.

به نظر می‌رسد محمد بن سلمان در نوک پیکان طرح توافق قرن دارد و با وعده کمک‌های اقتصادی به مصر و اردن توانسته است نظر مثبت این دو کشور را به دست آورد چرا که این هدف اعلام شده که در صورت اجرای طرح ۲۰۳۰ و ساخت شهر نئوم، مصر و اردن نیز از این طرح اقتصادی بهره‌مند خواهند شد؛ و واگذاری جزایر تیران و صنافیر و بخشی از صحرای سینا به عربستان در این ارتباط معنادار است.

اما نکته اینجاست که در این معامله، ترامپ که وعده داد بود طرح توافق قرن را اجرا خواهد کرد، نقدی مسئله فلسطین را با نابودی روبرو خواهد کرد و رژیم صهیونیستی نیز به رسمیت شناخته خواهد شد، اما آیا طرح ۲۰۳۰ و انتفاع اقتصادی عربستان، مصر و اردن در قبال این معامله محقق خواهد شد؟ در حال حاضر که بیشتر قرارداد‌های عربستان با امریکا صرف خرید تسلیحات و هدف قرار دادن یمن شده است. هیچ دورنمایی از ثبات سیاسی و داخلی در عربستان به چشم نمی‌خورد ساختار قبیله‌ای قدرت در این کشور، ساختار‌های فرهنگی و مذهبی به شدت افراطی ناشی از آموزه‌های وهابیت که تا مغز استخوان سعودی‌ها رسوخ کرده است، اتکای شدید به درآمد‌های نفتی وکاهش آن، در کنار این موارد تغییرات آتی در امریکا و حتی مخالفت رژیم صهیونیستی، می‌تواند در اجرایی شدن طرح ۲۰۳۰ تردید ایجاد نماید و بعید است که غربی‌ها به رژیم سعودی که سردمدار افراط گرایی و تروریسم است با برخی تغییرات و اصلاحات صوری محمدبن سلمان اعتماد نمایند. غربی‌ها به خوبی می‌دانند که این تغییرات صوری همه برای تصاحب قدرت نامشروع است و عربستان در درجه‌ای قرار ندارد که به شاخص‌های توسعه ۲۰۳۰ برسد و بن سلمان نیز با خصوصیات مشترک خاندان سعودی نمی‌تواند مصلح باشد.

بنابر این در چنین شرایطی آنچه رخ می‌دهد نابودی مسئله فلسطین در ازای طرحی است که قرار نیست اجرا شود و از هم اکنون روشن است که برنده این معامله رژیم صهیونیستی و بازنده بزرگ آن عربستان و مصر خواهند بود.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها