صابر فرزام:

نداشتن بودجه پاشنه آشیل مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان است

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی گفت: با توجه به اهمیت این رقابت‌ها و تأثیرگذاری آن در بُعد بین‌المللی، برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان می‌تواند نقش مؤثری در توسعه فرهنگ قرآنی و نشان دادن توانمندی‌های قرآنی جوانان کشورمان داشته باشد، اما متأسفانه مسئولان استفاده از این فرصت را نادیده می‌گیرند.
کد خبر: ۲۸۲۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸ - 10March 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تنها رقابت قرآنی بین دانشجویان به شمار می‌رود که دبیرخانه آن با هماهنگی‌های صورت گرفته با آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران مستقر است و مسئولیت برپایی آن نیز به سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور سپرده شده است.

با توجه به اهمیت این رقابت‌ها و تأثیرگذاری آن در بُعد بین‌المللی، برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان می‌تواند نقش مؤثری در توسعه فرهنگ قرآنی و نشان دادن توانمندی‌های قرآنی جوانان کشورمان داشته باشد، اما متأسفانه مسؤولان استفاده از این فرصت را نادیده می‌گیرند و به برپایی آن توجه چندانی ندارند، تا جایی که نه تنها ردیف بودجه مشخصی برای این رقابت‌ها مصوب نمی‌کنند بلکه به برگزاری مسابقات هم اهتمام چندانی ندارند و به فکر تأمین هزینه‌های آن نیستند.

این بی‌توجهی‌ها موجب شد ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان که قرار بود سال 1395 به میزبانی مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در 2017 برگزار شود، به دلیل عدم تأمین هزینه‌ها و اعتبارات لازم به تعویق بیافتد و پس از آن نیز نهادی به منظور حمایت از مسابقات وارد میدان نشد تا تنها مسابقات بین‌المللی برای دانشجویان مسلمان را حمایت کند.

البته مسئولان نیز چندان اطلاع‌رسانی مناسبی برای برپایی یا عدم برپایی آن نداشتند تا اینکه چندی پیش صابر فرزام رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در گفت‌وگویی از آمادگی برای واگذاری این رقابت‌ها به نهادهای مرتبط و تلاش برای برپایی آن در سال 1397 خبر داد.

پس از آن آیین‌نامه اجرایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان منتشر و بر اساس آن مقرر شد این مسابقات هم‌زمان با مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در اردیبهشت‌ماه سال 1397 برگزار شود.

در این آیین‌نامه اجرایی این رقابت‌ها جوایز برگزیدگان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش چشمگیری همراه بود، به طوری که بر اساس آیین‌نامه اجرایی پنجمین دوره این رقابت‌ها، جوایز نفرات اول تا سوم هر رشته به ترتیب 10، 8 و 5 هزار دلار و در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به نفرات اول تا سوم به ترتیب 30، 20 و 15 سکه بهار آزادی تعلق گرفت اما امسال این جوایز به 5، 3 و 2 هزار دلار کاهش یافته است.

حمیدرضا صابر فرزام رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه جوایز ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان هنوز قطعی نشده است، گفت: با توجه به اینکه این رقابت‌ها ردیف بودجه خاصی ندارد، به همین دلیل نحوه برگزاری آن در هر سال و حتی جوایز آن با سال‌های گذشته ممکن است با تفاوت‌هایی همراه باشد.

وی با بیان اینکه جوایز هر دوره متناسب با شرایط مالی و جذب حمایت و مشارکت‌ها است، افزود: سال گذشته شهرداری تهران وارد عمل شد و اعطای جوایز پنجمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را بر عهده گرفت اما امسال به دلیل مشکلات مالی و نهایی نشدن برخی مشارکت‌ها، هنوز جوایز برگزیدگان قطعی نشده است.

صابرفرزام با اشاره به آمادگی سازمان اوقاف برای مشارکت با این مسابقات، خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت موجود با کاهش جوایز روبرو هستیم اما امیدواریم بتوانیم با حمایت نهادها شاهد برپایی باشکوه این رقابت‌ها باشیم.

بنا بر این گزارش، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان از 2 تا 7 اردیبهشت‌ماه 1397 مطابق با 22 تا 27 آوریل 2018 در تهران برگزار می‌شود.

منبع:‌فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار