گزارش اوضاع یمن؛

یمن از وخامت اوضاع انسانی تا ضربات مهلک انصارالله به سعودی‌ها

یمن در نتیجه محاصره و جنگ، با گرسنگی و بیماری های مسری دست و پنجه نرم می‌کند اما در این میان در جبهه های جنگ، رزمندگان یمنی ضربات مهلکی به سعودی ها وارد کرده‌اند.
کد خبر: ۲۸۲۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷ - 10March 2018

یمن از وخامت اوضاع انسانی تا ضربات مهلک انصارالله به سعودی‌هابه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، یمن کشوری عربی است که در جنوب غرب آسیا و در جنوب شبه جزیره عربستان و منطقه خاورمیانه واقع شده است. این کشور ۵۳۶۸۶۹  کیلومتر مربع مساحت دارد. این کشور دارای 2 ساحل مهم است؛ ساحل غربی در کرانه دریای سرخ و ساحل جنوبی در کرانه دریای عرب قرار دارد. همچنین این کشور دارای چند جزیره است که مهمترین آنها جزیره سقطره در دریای عرب وجزیره حنبش در دریای سرخ است.

این کشور تا قبل از سال ۱۹۹۰ میلادی دو کشور محسوب می شد و به نامهای جمهوری عربی یمن(یمن شمالی) و جمهوری دموکراتیک یمن(یمن جنوبی) معروف بود و در سال ۱۹۹۰ طی پیمانی این دو کشور با هم متحد شدند و جمهوری یمن به وجود آمد.در سال ۱۹۹۴ جنگ خونینی بین دو طرف رخ داد که سرانجام شمالی ها بر جنوبی ها چیره شدند و اتحاد به قوت خود باقی ماند.

مداخلهٔ نظامی در یمن در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی برابر ۶ فروردین ۱۳۹۴ با حملهٔ هوایی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات موسوم به طوفان قاطعیت (به عربی: عملیة عاصِفة الحزم) آغاز شد و از ۲ اردیبهشت با نام عملیات احیای امید (به عربی: عملیة إعادة الأمل) ادامه یافت.

تنها دستاورد سعودی ها در جنگ ضد یمن، کشتار کودکان و زنان و ویرانی زیر ساختها وتاسیسات حیاتی یمن و محاصره ظالمانه ضد مردم این کشور بوده است. آنها در مناطقی مانند جنوب که تحت کنترل نیروهای وابسته به ائتلاف تحت رهبری سعودی هاست نیز جز بی ثباتی به ارمغان نیاورده اند و تنها به رشد گروههای تروریستی کمک کرده اند.

ضربات مهلکی که به سعودی ها وارد می شود

سعودی ها با گرسنه نگه داشتن ملت یمن به دنبال انتقام گیری هستند در مقابل یمنی ها موفق به وارد کردن ضربات مهلکی به سعودی ها شده اند و به ویژه طی روزها اخیر یگان تک تیرانداز ارتش و کمیته های مردمی یمن بسیاری از نظامیان سعودی را در جبهه های مرزی از پای درآورده است.

رسانه های یمنی درباره تلفات سعودی ها از ابتدای سال جاری میلادی نوشته اند؛ تلفات متجاوزان آمریکایی-سعودی در ژانویه ۲۰۱۸ سنگین بوده است به طوری که تجهیزات زمینی منهدم شده متجاوزان بالغ بر ۱۸۹ دستگاه شامل ۲۷ خودروی زرهی، ۳ تانک و ۱۵۹ جنگ افزار مختلف دیگر بوده است.

اما در حوزه تجهیزات نیروی هوایی یک فروند جنگنده تورنادو، یک فروند جنگنده اف ۱۵ و یک فروند پهپاد ائتلاف سعودی توسط نیروهای مقاومت یمن سرنگون شده است.

در همین ماه ژانویه طی عملیات‌های مختلف ۴ انبار سلاح متجاوزان و مزدوران سعودی به آتش کشیده شده، ۱۷۴ مزدور و  ۷۲ نظامی سعودی هدف تک تیراندازهای مقاومت یمن قرار گرفته، هفت نوبت عملیات هجومی انجام شده و ۸۴ بار جلوی پیشروی نظامیان و مزدوران سعودی گرفته شده است.

اهداف دشمن سعودی و مزدورانش در این مدت هم از موشک باران ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در امان نبود به گونه ای که از بین موشک‌های بومی یمن پنج فروند موشک زلزال ۱، ۹ فروند موشک زلزال ۲، ۲ فروند موشک صرخه،۱۵۶  فروند موشک کاتیوشا، ۱ فروند موشک گراد و جمعا ۱۷۳ فروند موشک را نثار مواضع متجاوزان کردند.

موشک‌های بالستیک شلیک شده به مواضع سعودی‌ها نیز شامل پنج فروند موشک قاهر، یک فروند موشک برکان ۲ و سه فروند موشک بالستیک کوتاه برد دیگر و جمعا ۹ فروند موشک بالستیک از زرادخانه موشکی ارتش یمن بود که با موفقیت به اهداف دشمن شلیک شده است.

خسارت تجهیزات نظامی دشمن سعودی-آمریکایی در ماه فوریه ۲۰۱۸ شامل انهدام ۲۰ خودروی زرهی، پنج دستگاه تانک، انهدام و از کار افتادن ۱۲۵ خودروی مختلف دیگر در حوزه جنگ افزارهای زمینی و در حوزه جنگ افزارهای هوایی شامل سرنگونی یک فروند هواپیمای جاسوسی است. طی عملیات‌های مختلف همچنین ۳ انبار سلاح دشمن سعودی به آتش کشیده شده، ۶۹ نظامی سعودی و ۱۴۵ مزدور هدف تک تیراندازهای ارتش یمن قرار گرفتند. در ماه فوریه همچنین ۵۱ عملیات پیشروی نیروهای متجاوز ناکام گذاشته شده و بیش از ۴۸ عملیات حمله به مواضع مزدوران سعودی صورت گرفته است.

نیروهای یمنی همچنین سه فروند موشک قاهر ام ۲ و یک فروند موشک بالستیک کوتاه برد و سه فروند موشک بالستیک نوع دیگر را شلیک کرده که با انهدام سیستم پدافند هوایی دشمن باک ۳ و مستقر در المخا همراه بود.

سه فروند موشک بالستیک دیگر هم مقر فرماندهی نیروهای امارات را هدف گرفت و سیستم پدافند هوایی باک ۳ در مأرب را منهدم کرد و بدین ترتیب ۱۰ فروند موشک بالستیک ظرف ماه فوریه گذشته به مواضع سعودی و مزدورانش شلیک شد.

از زرادخانه موشک‌های تاکتیکی ارتش یمن نیز سه فروند موشک بومی زلزال ۱، شش فروند موشک بومی زلزال ۲، ۱۹۲ فروند موشک کاتیوشا، ۳ فروند موشک ارتقا یافته گراد به مواضع دشمن شلیک شد که جمعا ۲۰۴ فروند موشک بومی شلیک شده است.

این در حالی است که برخی منابع آگاه اعلام کردند که در ماه فوریه گذشته بیش از ۴۵ نظامی سعودی به دست یمنی ها کشته و ۱۹ نفر دیگر زخمی شده اند. بر اساس این گزارش؛ این نظامیان در جریان عملیات نظامی ارتش و کمیته های مردمی یمن در جیزان، نجران و عسیر کشته و زخمی شده اند.

یک منبع نظامی یمنی از عملیات موفق ارتش و کمیته های مردمی یمن ضد نظامیان سعودی در قیس در جیزان خبر داد و بیان کرد: در این عملیات دو نظامی سعودی و شماری از نیروهای ائتلاف کشته شدند. این عملیات در داخل اراضی سعودی در نزدیکی مرز با یمن رخ داد و ضربه مهلکی به سعودی ها وارد شد.

منبع یمنی به اسارت چهار نفر از نظامیان سعودی به دست یمنی ها اشاره کرد.

بیماری های واگیر و گرسنگی فاجعه انسانی را رقم زده است

این در شرایطی است که آمار تلفات متجاوزان روز به روز در حال افزایش است. اما واقعیت تلخی که یمن در نتیجه جنگ تحمیلی بر آن تجربه می کند شیوع بیماری های واگیر دار است که بر اساس گزارش رسانه های یمنی؛ این اوضاع در نتیجه جنگ و محاصره ظالمانه ایجاد شده است و یمن از مارس ۲۰۱۵ شاهد فاجعه انسانی و اقتصادی است.

در این میان مدعیان و سازمان های حقوق بشری هم چشمان خود را بر روی جنایاتی که در یمن از سوی سعودی ها رخ می دهد بسته اند و حامیان غربی ریاض نیز که جنگ یمن برای آنها پول و رونق صنایع نظامی شان را به دنبال داشته است نه تنها اقدامی برای پایان این جنگ ویرانگر به عمل نمی آورند بلکه هر روز قرارداد فروش جنگنده و سلاح با سعودی ها به امضا می رسانند.

بر اساس گزارش منابع بهداشتی و پزشکی یمن تا ۲۴ فوریه ۲۰۱۸ موارد ابتلای  به دیفتری حدود هزار و ۱۷۲ مورد بوده که ۷۲ مورد مرگ گزارش شده است. این فجایع انسانی استانهای شمالی یمن را در نوردیده و به استانهای جنوبی رسیده است.

این همزمان با شیوع بیماری وبا است که  بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی تاکنون ۲۲۰۰ یمنی را در ۲۳ استان این کشور به کام مرگ کشانده است.

گرسنگی یمنی ها را نیز باید مورد توجه قرار داد که بر اساس آمارهای سازمان ملل بیش از ۲۲ میلیون یمنی از مجموع ۲۵ میلیون یمنی نیاز به کمک های انسانی دارند که نیاز حدود ۱۱ میلیون نفر مبرم است.

بیماری آنفلوآنزا نیز اخیرا شماری را به کام مرگ فرستاده است. نه آزمایشگاهی هست و نه تجهیزات و امکانات درمانی. اوضاع یمن در شرایطی که مقامات غربی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در کاخ های تاریخی مشغول دیدار و گفتگو هستند و هدیه به بن سلمان می دهند، وخیم و وخیم تر می شود.

محاصره و جنگ سبب از کار انداخته شدن بیمارستان ها شده است و آنها امکانات و شرایط لازم برای مقابله با بیماری های را ندارند. همه این در شرایطی است که ائتلاف تحت رهبری سعودی از انواع سلاح های ممنوعه علیه ملت یمن استفاده می کند. حمایت غربی ها از ائتلاف ضد یمن این کشور را به سوی فاجعه انسانی، اقتصادی و حقوق بشری سوق داده است.

 

نظر شما
پربیننده ها