حمایت از کالای ایرانی (۶) / در گفت‌وگوی دفاع پرس با بانوی کارآفرین کرمانی مطرح شد؛

اشتغال معلولان و اقشار آسیب‌پذیر در کارگاه سنگ فیروزه/ امکان اشتغال ۳ هزار نفر در صورت حمایت مسئولان وجود دارد

«مهدیه کافی» گفت: افزایش امید به زندگی معلولان با اشتغال و حمایت از سنگ فیروزه کرمان امکان‌پذیر است. اگر مسئولان به حمایت از سنگ فیروزه بپردازند، می‌توانیم برای سه هزار نفر از اقشار آسیب‌پذیر جامعه اشتغال ایجاد کنیم.
کد خبر: ۲۸۲۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ - 06May 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، انگیزه‌های کار و تولید، پیر و جوان یا سالم و معلول نمی‌شناسد؛ گویا کار و تولید، امید به زندگی و حیات دوباره برای انسان‌هایی که جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه به‌حساب می‌آیند را تقویت می‌کند. با اشتغال‌زایی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه، هم می‌توان از توانایی‌های آن‌ها بهره برد و هم این‌که این افراد را در برابر آسیب‌های اجتماعی مقاوم کرد.

قطعا هر کارفرمایی حاضر نمی‌شود که یک فرد معلول را به‌عنوان کارگر خود برگزیند، غافل از این‌که این افراد از عهده بسیاری از کارهایی که به آن‌ها واگذار می‌شود، برمی‌آیند و از طرفی نیز همان‌گونه که بیکاری می‌تواند برای همه افراد جامعه آسیب‌زا باشد، برای این افراد می‌تواند آسیب‌های روحی بیشتری را همراه داشته باشد.

در همین راستا خبرنگار دفاع پرس به گفت‌وگو با بانوی کارآفرینی پرداخته است که در زمینه تراش سنگ‌های فیروزه به ایجاد اشتغال برای معلولین و اقشار آسیب‌پذیر جامعه پرداخته و معتقد است که برای نجات یک معلول از افسردگی و بیکاری، می‌توان فقط با ۱۰ میلیون تومان برای فعالیت در عرصه سنگ فیروزه کار ایجاد کرد.

در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

دفاع پرس: خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه شد که به این کار روی آوردید؟

«مهدیه کافی»، متولد سال ۶۰ هستم، علاقه به هنر داشتم و همیشه می‌خواستم کاری انجام بدهم که بتوانم به دیگران هم کمک کنم، به همین خاطر کار تراش سنگ‌های فیروزه و ساخت نگین برای زیورآلات را انتخاب کردم. دلیل دیگرم وجود فرزندانم و رسیدگی بیشتر به آن‌ها بود، رشته تحصیلی‌ام حسابداری است و قرار بود در مس سرچشمه کرمان مشغول به کار شوم که ترجیح دادم خودم مسیر زندگی‌ام را انتخاب کنم.

قدمت سنگ فیروزه در استان کرمان ۳ هزار سال است

دفاع پرس: قدمت سنگ فیروزه و تنوع رنگی و مدل‌های آن در استان کرمان چگونه است؟

سنگ فیروزه استان کرمان با سابقه تاریخی بیش از ۳ هزار سال در «شهر بابک» قرار دارد که در سه محدوده معدنی به نام‌های «میدوک»، «چاه فیروز» ایجو و نیز در ارتفاعات این شهرستان به‌صورت رگه‌های فیروزه دیده می‌شود.

تنوع رنگی فیروزه از آبی کمرنگ تا پررنگ و انواع خط مشکی گل قرمز «پَر طاووسی چغاله»، «توفال» از نوع «پاک» و «ترنسنت» مشاهده می‌شود.

«پریتی»، «تار عنکبوتی»، «سبز گل قهوه‌ای شجری» و «کریز و کولا»، انواع سنگ‌های فیروزه هستند که در معدن «میدوک» واقع در شمال «شهر بابک» استان کرمان وجود دارند.

دفاع پرس: در مورد ارزش و اهمیت سنگ فیروزه در دوران باستان و فرهنگ اسلامی بگویید.

سنگ فیروزه از سنگ‌های نیمه قیمتی محسوب می‌شود که استفاده از آن در ایران از دوران باستان تا به امروز رواج بسیاری داشته و دارد. این سنگ قیمتی برای ساخت انواع آثار در حوزه‌های مختلف از جمله ساخت مساجد و کتبیه‌ها و به ویژه گنبد مساجد استفاده می‌شود.

رنگ زیبای سنگ فیروزه، موجب استفاده از آن برای ساخت زیورآلات شده است، از طرفی نیز اعتقادات دوره باستان نسبت به رنگ فیروزه‌ای و سنگ فیروزه و نیز اعتقادات اسلامی نسبت به آن، باعث شده تا این سنگ همواره مورد توجه قرار گیرد. با استناد و بررسی کتاب‌ها و آثار باستانی و تاریخی نیز می‌توان به جایگاه این سنگ گران‌بها پی برد.

اشتغال معلولان و اقشار آسیب‌پذیر در کارگاه سنگ فیروزه/ امکان اشتغال ۳ هزار نفر در صورت حمایت مسئولان

سرمایه اولیه‌ام وام ۳۰ میلیونی بود

دفاع پرس: با چه سرمایه‌ای کارآفرینی کردید؟

کار و فعالیت خود در عرصه تولید را با گرفتن وام ۳۰ میلیون تومانی از صندوق کارآفرینی «امید» آغاز کردم. برای کارآفرینی، ۳۰ میلیون تومان مبلغ قابل توجهی نیست، به‌ویژه زمانی که سرمایه اولیه کار را هم نداشته باشید. من درخواست ۱۰۰ میلیون تومان وام را داشتم و با مبلغی که به من دادند نتوانستم همه کار‌هایی که در نظر داشتم را انجام دهم، ولی با این حال کارم را آغاز کردم، البته با مبلغ وام و مقداری که خودم برای این کار گذاشته بودم ۱۰۰ میلیون هزینه شد.

مکان کارگاه، دستگاه‌های سنگ تراشی و سنگ‌ها‌ی فیروزه را خریداری کردم و کار و فعالیت خود را با پنج نیروی کار کلید زدم.

دفاع پرس: برای گرفتن وام چه مشکلاتی وجود دارد؟

گرفتن وام همراه با مشکلات بسیاری از قبیل داشتن سه نفر ضامن رسمی و نیز سند مالکیت خانه همراه است که کارآفرین را با مشکل روبه‌رو می‌کند و بسیاری افراد که امکان تهیه ضامن و سند خانه را ندارند، پا در راه تولید نگذاشتند.

کارآفرینان بیشتر جزو قشر ضعیف و زحمت‌کش جامعه هستند و با توجه به این موضوع، باید مسئولان تهمیدات و تسهیلات را ساده‌تر در نظر بگیرند و زمانی که به بررسی کار و طرح وی پرداختند و آن را قابل قبول و کارآمد دیدند، راه را برای اعطای وام برای کارآفرین هموار کنند.

دفاع پرس: هر یک از دستگاه‌های کار خود را با چه مبلغی می‌توانید تهیه کنید؟

مبلغ تهیه هر دستگاه تقریبا از ۶۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و دستگاه صنعتی پیشرفته مبلغ خیلی بالایی دارد، ولی ما خودمان همانند نیشابوری‌ها اقدام به تهیه دستگاهی سنتی و ساده کرده‌ایم که یک میلیون تومان بیشتر نمی‌شود.

دفاع پرس: در صورت دادن تسهیلات و سرمایه بیشتر، در نظر دارید چه کار‌هایی انجام دهید؟

در صورت اعطا تسهیلات مناسب، دستگاه‌هایم را به‌روز می‌کنم و اگر توانستم کار نقره‌ریزی را نیز انجام دهم و پایه برای انگشتر و گردن‌بند‌ها را تولید و نگین‌ها را جاگذاری کنم هم از نظر سود و صرفه اقتصادی پیشرفت خوبی داشتم و از طرفی هم اشتغال‌زایی بیشتری انجام داده‌ام و کار فعالیت‌هایم رونق و گسترش بیشتری پیدا می‌کرد.

کارگرانم همه از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه هستند

دفاع پرس: با چند نفر کار می‌کنید؟ تا چه اندازه می‌توانید کارتان را گسترش دهید؟

در حال حاضر پنج نیرو با حداقل حقوق ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان فعالیت می‌کنند که اگر حمایت شوم می‌توانم تا ۱۵ نیروی کار داشته باشم و کارم را نیز توسعه بدهم. اگر در زمینه استخراج سنگ و تحویل به صنعت نگین سازی و سنگ تراشی به قیمت مناسب و نیز بازار فروش و صادرات مورد حمایت مسئولین قرار بگیرم، این ظرفیت و قابلیت وجود دارد که برای ۳ هزار نفر اشتغال ایجاد کنم.

اشتغال معلولان و اقشار آسیب‌پذیر در کارگاه سنگ فیروزه/ امکان اشتغال ۳ هزار نفر در صورت حمایت مسئولان

با ایجاد کار و انگیزه برای تولید، می‌توانیم امید به زندگی و فعالیت را در اقشار مختلف جامعه زیاد کنیم و انسان‌ها را به رشد و بالندگی رسانده و در همه زمینه‌ها به خودکفایی و استقلال در عرصه هنر دست پیدا کنیم. مهم‌تر این که نگذاریم نسل جوان و هنرمند آسیب بینند.

نیرو‌هایی که در حال حاضر برای من کار می‌کنند، همه از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه هستند.

دفاع پرس: در مورد کارگران‌تان که از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه هستند، توضیح دهید.

سه خانمی که برای من کار می‌کنند هر سه نفر سرپرست خانواده هستند؛ یعنی مردی در خانواده‌شان ندارند یا مرد‌ خانواده‌شان بیکار است. همچنین یکی دیگر از نیروهایم از بچه‌های بهزیستی است که پدر و مادر ندارد.

یکی دیگر از کارگرانم دستش معلول است و کند کار می‌کند، ولی با این وجود و با همه سختی‌ها و فراز و نشیب‌هایی که در کار دارم سعی کردم که نیرو‌های کارم را حفظ کنم و برخی مواقع با گرفتن وام سعی کردم حقوق نیروی کارم را به‌موقع پرداخت کنم؛ دوست ندارم این‌ها را جواب کنم.

نیرو‌های کارگاه سنگ تراشی‌ام احساس ارزشمندی و مفید بودن دارند و یک روز تعطیلی را حتی نمی‌خواهند و اگر تعطیل کنم پیگیر می‌شوند که چه مشکلی پیش آمده است. این شوق و ذوق نیروی کار مرا به ادامه کار و درستی راهی که انتخاب کرده‌ام امیدوار و ناملایمات و سختی‌ها را در نظرم آسان می‌کند.

«رامین محمودی» قطع نخاعی است، پا‌های وی حرکت نمی‌کنند، ولی با دست‌هایش می‌تواند کار را انجام دهد، وی شریک کاری‌ام است، این جوان ۲۸ سال بیشتر ندارد در جریان تصادف دچار مشکل شده است، الان امید به زندگی و فعالیت در این عرصه موجب شده است وی کمتر به مشکل خود بیاندیشد و به آینده امیدوارتر باشد؛ وی نیز در کار تراش سنگ فیروزه و نگین سازی برای زیورآلات کمک می‌کند.

می‌توان با ۱۰ میلیون تومان یک معلول را از بیکاری نجات داد

دفاع پرس: چه مقدار پول برای اشتغال یک معلول در این زمینه نیاز است؟

برای نجات یک معلول از افسردگی، بیکاری و انزوا، می‌توان فقط با ۱۰ میلیون تومان برای فعالیت در عرصه سنگ فیروزه کار ایجاد کرد و این مبلغ برای نجات یک انسان مبلغی نیست. زیرا انسان بیکار و معلول بیشتر از بقیه نیازمند کار و حمایت است و ایجاد کار، بهترین حمایت از وی است که مسئولان بهزیستی می‌توانند در این عرصه معلولان را کمک و حمایت کنند.

اشتغال معلولان و اقشار آسیب‌پذیر در کارگاه سنگ فیروزه/ امکان اشتغال ۳ هزار نفر در صورت حمایت مسئولان

دفاع پرس: مشکلات و انتظارات خود از مسئولین را بیان کنید.

جوانان سرزمین ایران اسلامی همه با استعداد و خوش ذوق و اهل کار و تلاش هستند، از وقتی کارم را آغاز کردم اهمیت کارآفرینی و اشتغال جوانان را بیشتر احساس می‌کنم، زیرا از نزدیک شاهد فعالیت جوانان در عرصه کار و فعالیت هستم که با چه شور و شوقی به کار و فعالیت می‌پردازند.

مسئولان باید توجه به تأمین مواد اولیه ارزان و درجه یک، بازرایابی برای فروش در داخل و به‌ویژه صادرات و حمایت برای خرید دستگاه‌های تولیدی با قیمت مناسب، همه تولید کنندگان را مورد حمایت قرار دهند.

همچنین، برندسازی و برطرف کردن مشکلات تولید می‌تواند گامی مؤثر در جهت اشتغال‌زایی به‌ویژه برای معلولان بهزیستی و زنان سرپرست خانوار باشد که در این عرصه، نیازمند حمایت مسئولان سازمان بهزیستی برای نیروی کاری تحت پوشش این مراکز است، هستیم.

انتهای پیام/ 191

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار