دفاع پرس گزارش می دهد

بررسی راهبردهای آمریکا در مبارزه با داعش

به دنبال تحرکات اخیر داعش در عراق و عبور از خط قرمزهای آمریکا و همچنین تهدید بعضی از کشورهای غربی و عربی به حمله موجب گردید اعتراض هایی توسط کشورها و سازمان های بین المللی نسبت به این اقدامات وحشتناک و غیرانسانی صورت پذیرد.
کد خبر: ۲۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۰ - 18September 2014

بررسی راهبردهای آمریکا در مبارزه با داعش

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس ، به دنبال تحرکات اخیر داعش در عراق و عبور از خط قرمزهای آمریکا و همچنین تهدید بعضی از کشورهای غربی و عربی به حمله ، و همچنین سربریدن چندین تبعه آمریکایی و انگلیسی و پخش فیلم آن در رسانه های عمومی، موجب  گردید اعتراض هایی توسط کشورها و سازمان های بین المللی نسبت به این اقدامات وحشتناک و غیرانسانی صورت پذیرد.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز به دنبال استفاده از فرصت بدست آمده، شعار مبارزه با داعش سر داده و در سودای یارگیری برای این اقدام و نشان دادن آن به عنوان یک خواست بین المللی و جهانی از برگزاری کنفرانسی در این مورد با حضور تعدادی از کشورهای مخالف داعش خبرداده، ولی اعلام کرد ایران و سوریه در این ائتلاف جایی ندارند. وی در روز چهارشنبه 19 شهریور 1393 (10 سپتامبر 2014) راهبرد جدید خود برای مقابله با داعش را اعلام کرد. این راهبردها به صورت خلاصه از زبان اوباما عبارتند از:

 

« اول: ما حملات سیستماتیک هوایی را علیه این تروریست ها صورت می دهیم، با دولت عراق همکاری می کنیم. ما اقدامات خود را از حفظ جان نیروهای خود و عملیات انسان دوستانه گسترده تر می کنیم. ما مانند عراق، هیچ تردیدی در هدف قرار دادن داعش در سوریه نیز نخواهیم داشت.

دوم: ما حمایت خود از نیروهایی را که با این تروریست ها مبارزه می کنند افزایش می دهیم. ما 475 نیروی دیگر نیز به این کشور اعزام می کنیم. در مبارزه با داعش، ما نمی توانیم روی رژیم اسد که مردم خود را سرکوب می کند حسابی باز کنیم، در ازای آن، ما از مخالفان که بهترین جایگزین برای مقابله با افراط گرایانی مانند داعش به شمار می آیند حمایت می کنیم.

سوم: ما همچنان به تقویت توانمندی ضد تروریسم خود ادامه می دهیم تا از حملات داعش جلوگیری کنیم. با همکاری با شرکای خود، تلاش های خود را برای قطع تامین مالی این گروه مضاعف می کنیم.

 چهارم: ما همچنان به تامین کمک های انسان دوستانه به غیر نظامیان بی گناهی که به خاطر این گروه تروریستی آواره شده اند، ادامه می دهیم. این مساله شامل مسلمانان شیعه و سنی است که در خطری عمده قرار دارند. همچنین ده ها هزار مسیحی و دیگر اقلیت دینی نیز از این جمله اند.» (سایت اعتدال)

 


پس از بیان این راهبرد 4 مرحله ای و همچنین موضع گیری های دولت ها و همچنین سران داعش، پس از بررسی این راهبردها و اقدامات آمریکا و کشورهای غربی در برابر داعش، می توان به صورت خلاصه این راهبردها را به شرح ذیل مورد بررسی قرار داد:

1- آمریکا که خود از موسسان داعش به حساب می آید، تا یک ماه پیش حرفی از حمله به داعش نزده حتی در دفاع از آن نیز سخن می گفت اما چه چیزی موجب گردید که چرخشی در مواضع آمریکا پدید آمد. در جواب باید گفت استراتژی داعش در سوریه، اقدام بر علیه دولت سوریه برای اسقاط نظام این کشور بود، اما در عراق این گروه علاوه بر تهدید دولت شیعی حتی تا چندین کیلومتری بغداد پیش رفتند، ولی حتی شعاری نیز توسط آمریکایی ها سرداده نشد، اما وقتی داعش به تهدید عربستان ومنافع آن پرداخته و حتی به مرزهای اردن و عربستان نزدیک شد، و حتی بعضی از کشورهای غربی را نیز تهدید کرده و حتی به سمت اربیل حرکت کرده، و تعدادی از اتباع غربی را دراین منطقه سر بریده و حتی فیلم آن را نیز منتشر کردند، و وقتی تاسیسات کنسولگری و نیروی انسانی این کشور و منافع اسراییل در معرض خطر قرار گرفت، زمزمه های مبارزه با داعش سرداده شد.

2- نکته مهم این است که براساس قرائن و همچنین صحبت های اوباما، چنین بر می آید آمریکا داعش را فعلا به عنوان یک تهدید بالفعل نمی داند، واعتقاد دارد که در آینده احتمال دارد این گروه اقداماتی مهمی انجام دهد. ترس آمریکا این است که داعش بتواند بر سرزمین وسیع تری دست پیدا کرده و قابل کنترل نباشد و از این مناطق دست به اقدامات همه جانبه بزند. همانطور که ارزیابی موسسه رند میگوید «آمریکا به هیچوجه قصد ندارد داعش را از بین ببرد بلکه میخواهد داعش به عنوان یک گروه «شورشی بدون سرزمین تحت کنترل» باقی بماند». (سایت تابناک)

3- آمریکا از جنگ با داعش در عراق قصد دارد آن ها را دوباره وارد سوریه کرده و به بهانه حمله به داعش، منافع اسد را مورد هدف قرار دهد تا زمینه سقوط این نظام را فراهم کند، ولذا بر اثر آن داعش از بین نرفته بلکه موقعیت زمینی و فعالیت آن ها تغییر کرده است.

4- واقعیت این است که ائتلاف ایجاد شده، با هدف مبارزه با داعش تشکیل نگردیده چرا که اعضای آن همان حامیان داعش هستند. «عربستان حامی اطلاعاتی ومالی آن ها بوده و ترکیه نقش پشتیبان آن ها را دارد و امارات و قطر نیز به عنوان حامیان سیاسی و امنیتی آنان به حساب می آید که همه آن ها از اعضای اصلی این ائتلاف می باشند». (واحد مرکزی خبر) به نظر می رسد هدف آمریکا سازماندهی مجدد این حامیان و نظارت بر عملکرد آنان می باشد.

5- به نظر می رسد آمریکا با بر افراشتن علم مبارزه با داعش به دنبال این است که موقعیت خود را در امور جاری و سیاسی عراق بازیافته تا بتواند در فرایند سیاسی این کشور نقش بازی کرده و با تحت فشار قراردان معارضان به نوعی دولت جدید شیعی این کشور را در رسیدن به اهداف خود ناکام بگذارد.

6- سربریده شدن دو تن از اتباع آمریکا در عراق توسط داعش و پخش فیلم آنها در شبکه های اجتماعی، اعتراضات عمومی را در آمریکا و دیگر کشورهای پدید آورده و فشار سختی را بر دولت اوباما وارد کرده است. لذا انتظار می رود اوباما با سردادن شعار مبارزه با داعش و انجام اقداماتی نمایشی، بتواند تا حدودی این افکار عمومی را قانع کند.

در پایان می توان گفت که قتل اتباع آمریکا در عراق و همچنین عبور از خط قرمزها توسط داعش، سبب موجب بروز تحرکات گسترده تر آمریکا و غرب علیه داعش خواهد شد. و همه این ها به نوعی محرک آمریکا برای حملات به داعش خواهد گردید ولی آنچه که از اکنون موجب دلمشغولی آمریکایی ها شده این است که این کشور در دام داعش گرفتار شده و نتواند به اهداف تعیین شده خود دست یابد.

انتهای پیام/م
نظر شما
پربیننده ها