اکرامی‌فر: ادبیات انقلاب اسلامی مظلوم است

شاعر پیشکسوت انقلاب با بیان اینکه ادبیات انقلاب در حال حاضر در مرحله تولید است، گفت: در حالی که صدها کتاب درباره دفاع مقدس، عاشورا و ادبیات اسلامی وجود دارد، در واقع ادبیات انقلاب خود، مظلوم واقع شده است.
کد خبر: ۲۸۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱ - 11March 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمود اکرامی‌فر، شاعر پیشکسوت، با ارائه تعریفی از شعر انقلاب اظهار داشت: شعر انقلاب یک مفهوم کلی است و می‌توان از آن دو برداشت داشت؛ نخست شعری که باعث شکل‌گیری انقلاب می‌شود و دوم شعری که از جانب انقلاب، بیانگر آرمان‌ها و اهداف انقلابی است.

وی افزود: شعر انقلاب می‌تواند هر دو برداشت را نیز شامل شود؛ هم شعری که پیامدهای انقلاب، ایدئولوژی ها و جهان‌بینی‌ها را وصف کند و در مرحله بعد انقلاب‌ها را توصیف و ارزش‌ها را برای افراد درونی کند؛ به عبارت دیگر شعر انقلاب، رسانه‌ای است که فریادگر آرمان‌ها، شرایط و مسائل مربوط به انقلاب است.

اکرامی‌فر با اشاره به تحولات شعر انقلاب همزمان با فراز و فرودهای مفهوم انقلاب طی چهار دهه گذشته ادامه دادد: شعر انقلاب همانند انقلاب در روند حدود 40 سال گذشته از عمر آن، دچار فراز و فرودهایی شده است. با مباحثی مثل جنگ، دفاع مقدس، ترور شخصیت ها و اشخاص رو به رو بوده است. مفهوم شعر انقلاب بسیاری کلی است و در مواردی پسوند اسلامی کنار آن قرار می گیرد، با مبحث دینی هم همراه می شود. شعر انقلاب حتی با شعر عاشورایی که جهت دهنده و چراغی راه است، نیز پیوند دارد و به نوعی با ادبیات عاشورایی عجین شده است.

وی با توصیف سه ضلع اصلی برای شعر انقلاب گفت: به بیانی دیگر شعر انقلاب سه ضلع اصلی دارد؛ یک ضلع ادبیات متناسب با انقلاب است، دوم ادبیات و شعر عاشورایی و سوم شعر دفاع مقدس.

این شاعر در پاسخ به این که آیا شعر مقاومت را نیز می‌توان از مصادیق شعر انقلاب دانست یا نه، تصریح کرد: اگرچه ادبیات مقاومت تا حدودی شکل گرفته اما به نظر می‌رسد بیشتر در مرحله تولید است؛ در حالی که صدها کتاب درباره دفاع مقدس، عاشورا و ادبیات اسلامی وجود دارد. باید بگویم که حتی درباره انقلاب به مفهوم ماهوی انقلاب هم در حوزه تبیین، تحلیل و نظریه‌پردازی چه در شعر و چه در داستان کم کار شده است و این یکی از نقصان‌های اساسی در این زمینه است. در واقع ادبیات انقلاب خود، مظلوم واقع شده است.

برگزیدگان هفتمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب حوزه هنری به همت موسسه سپهر سوره هنر فروردین 97 همزمان با هفته هنر انقلاب معرفی می شوند. این جشنواره دارای سه بخش اصلی شعر نو، شعر کهن و پژوهش است.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار