احد آزادی‌خواه:

عربستان زیر بار پرداخت دیه شهدای منا نرفت

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عربستان زیر بار پرداخت دیه شهدای منا نرفته است، گفت: طرف سعودی قول پرداخت دیه شهدای مسجدالحرام را داده‌ است.
کد خبر: ۲۸۳۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲ - 11March 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، احد آزادی‌خواه در تشریح نشست ـ یکشنبه ـ فراکسیون حج که با حضور حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت و رحمانی مشاور وی برگزار شد، اظهار داشت: موضوعات مطرح شده در این جلسه نحوه برخورد با زائران ایرانی در حج تمتع سال آینده و مشکلات موجود در سفر عتبات عالیات بود؛ که محمدی به سوالات نمایندگان در این خصوص توضیحاتی ارائه داد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: با توجه به متن توافقنامه‌ای که کشور ما با عربستان دارد، امسال به صورت رسمی پرداخت دیه شهدای منا و شناسایی عوامل این فاجعه درخواست شده است اما مسئولان سعودی زیر بار پرداخت این دیه نرفتند و بیان کردند این موضوع در دست بررسی است؛ درخصوص حادثه منا موضوع مستقیما به وزارت خارجه مربوط می‌شود چرا که رخداد بین المللی است اما سازمان حج نیز این مسئله را دنبال می‌کند.

وی در ادامه در تشریح صحبت‌های محمدی، اظهار داشت: در خصوص شهدای مسجدالحرام طرف سعودی قول پرداخت دیه را داده‌ و قرار است از طریق سفارتخانه‌ها به حادثه‌دیدگان این فاجعه دیه پرداخت شود و جمهوری اسلامی ایران از این موضوع مستثنی نیست.

آزادی‌خواه با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان حج، تأکید کرد: ایران تنها کشوری است که در منا، مشعر و عرفات مراکز درمانی دارد و همچنین مراکز درمانی عربستانی نیز مترجمان فارسی زبان دارد به همین دلیل زائران با مشکلی در این زمینه روبرو نمی‌شوند.

درخواست ایران برای افزایش پنج هزار نفری به تعداد زائران ایرانی در حج 97

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به توضیح محمدی در خصوص تعداد زائران حج تمتع سال آینده، گفت: تعداد زائران حج 82 هزار نفر است که این تعداد امسال افزایش یافته است؛ درخواست شده است 5 هزار نفر به این ظرفیت افزوده شوند؛ کیفیت ارائه سرویس‌ها در هتل‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، تعداد روزهای سفر از 28 تا 41 روز تعبیه شده و 26 تیرماه اولین کاروان اعزام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های محمدی افزود: 50 درصد پروازهای سفر حج تمتع توسط شرکت‌های هواپیمایی ایرانی انجام می‌شود؛ بیشتر امکانات برای سفر حج تمتع از خود ایران است به طور مثال هزینه‌های پزشکی به پزشکان ایرانی پرداخت شده؛ همچنین مواد غذایی اولیه از خود ایران فرستاده می‌شود بنابراین هزینه پرداخت شده برای حج تمتع بیشتر به خود ایرانیان اختصاص می‌یابد.

آزادی‌خواه با اشاره به مطالبات نمایندگان مجلس در این جلسه، بیان کرد: اعضای کمیسیون به هزینه سفر عتبات عالیات اعتراض زیادی داشتند و بیان می‌کردند قیمت‌ها بسیار بالا است و برخی کاروان‌ها که به صورت آزاد این سفر را برگزار می‌کنند هزینه کمتری دریافت می‌کنند. 

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس با اشاره به پاسخ محمدی به این نمایندگان عنوان کرد: کیفیت پذیرایی و ایاب و ذهاب که توسط این گروه‌ها به صورت آزاد ارائه می‌شود بسیار پایین است و در طول سفر برای برخی خدمات از زائران هزینه‌ای خواسته می‌شود که زائر ناچار است آن را بپردازد.

آزادی‌خواه در توضیح صحبت‌های رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت سفرهای عتبات عالیات را به بخش خصوصی برون‌سپاری کرده است؛ شرکت شمسا و کارگزاران استانی در این زمینه به انجام اقدامات لازم مشغولند و هر کدام که قیمت بهتر و خدمات بیشتر ارائه دهند مردم استقبال بیشتری خواهند کرد.

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی با اشاره به توضیحات محمدی در خصوص آزادبرهای اربعین، افزود: سازمان حج و زیارت نیز نگران این موضوع است اما سفر اربعین را ستاد اربعین که زیر نظر وزارت کشور است مدیریت می‌کند و سازمان حج نیز یک مجموعه از 14 سازمان زیرمجموعه این ستاد است.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها