ما توانستیم 124/ دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مرکز فرهنگی دفاع مقدس آبادان در نقطه صفر مرزی ایران و عراق/ انباری پر از زخم‌های جنگ

مرکز فرهنگی دفاع مقدس و صنعت نفت آبادان یکی از منحصر به فرد‌ترین موز‌ه‌های کشور به حساب می‌آید؛ این موزه در نقطه صفر مرزی ایران با عراق واقع شده و محل شهادت بسیاری از رزمندگان است.
کد خبر: ۲۸۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ - 12March 2018

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، این منطقه به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی خود و وجود ابنیه و آثار تخریبی به جامانده از دوارن دفاع مقدس و بکر بودن و همچنین وجود ویژگی‌های منحصر به فرد نسبت به سایر اماکن موجود در آبادان، به عنوان مکان و موقعیتی مناسب برای ایجاد موزه دفاع مقدس در نظر گرفته شده است.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس آبادان در منطقه‌ای به وسعت 27 هکتار و در ابعادی به طول تقریبی 950 متر و عرض متغیر 300 متر در نظر گرفته شده که در سال 1391 توسط هیأت مدیره وقت پالایشگاه آبادان به امور موزه دفاع مقدس و صنعت نفت تخصیص داده شده است. باید به این توجه داشت که بافت تاریخی این منطقه بسیار ارزشمند است.

موقعیت مکانی موزه دفاع مقدس آبادان بر خلاف دیگر موزه‌های کشور که در مناطقی دور از خط مقدم جبهه ساخته شده، خود در منطقه جنگی و در خط مقدم جبهه برپا شده است.

موزه دفاع مقدس آبادان در نقطه صفر مرزی ایران و عراق/ انباری پر از زخم‌های جنگ/ سوله ترکش خورده

زیارت و دیدار مزار هشت شهید گمنام دفاع مقدس که برکت و فضای بسیار خوبی به این موزه بخشیده است. آثار به جامانده در باغ موزه دفاع مقدس آبادان تماما بقایای روز‌های جنگ تحمیلی در همین منطقه است و‌ تنها موزه ایران است که با این تعداد اثر و وسعت در حال فعالیت است.

در باغ موزه دفاع مقدس مجموعا 32 واحد ساختمانی شامل منازل مسکونی، مجموعه ساختمان‌های اداری از جمله آمفی تئاتر، خوابگاه، کامپیوتر، کتابخانه و همچنین سوله‌های مخصوص انبار کالا و تعمیرگاه کشتی‌های و یدک‌کش‌ها در این مکان بصورت مخروبه وجود دارد. این مکان تا قبل از جنگ تحمیلی مورد استفاده پالایشگاه و پرسنل و خانواده آنان قرار داشته و در ماه‌های ابتدایی جنگ تخلیه شده و در طول دوران دفاع مقدس نیز تعدادی از این ساختمان‌ها محل استقرار رزمندگان بود و همچنین یکی از محور‌های حفظ خط مقدم جبهه محسوب می‌شد. حفاظت و نگهداری و مرمت این اماکن به همان شکل و‌حالت تخریب شده خود در دستور کار مسئولین این موزه قرار دارد.

انباری پر از زخم‌های جنگ/ سوله ترکش خورده

این سوله در گذشته محل تعمیرات و رفع عیوب کشتی‌ها و یدک‌کش‌های وزارت نفت بود که در این مکان برای تخلیه بار پهلو می‌گرفتند. در طول دوران دفاع مقدس این سوله همواره مورد اصابت توپ و خمپاره مزدوران بعثی قرار گرفت. آثار باقی‌مانده از ترکش‌ها و انفجار توپ‌ها که باعث ایجاد بیش از 20 هزار جای ترکش در دیواره‌های این سوله است بیانگر زاویه و حجم شلیک توپخانه‌های دشمن در طول یکسال محاصره شهر آبادان است.

طبیعی‌ترین و وسیع‌ترین موزه دفاع مقدس در ایران

در نمایشگاه‌های دفاع مقدس یکی از جاذبه‌های دیدنی، چیدمان ادوات نظامی است. در این مرکز جایگاهی جهت استقرار ادوات و ماشین آلات جنگی شامل سلاح و ابزار آلات منظور شده است. بسیاری از این ادوات توسط رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی گوناگون از دشمن بعثی به غنیمت گرفته شده است. سنگر‌های بتنی، میادین مین، دکل دیدبانی و وجود خاکریز‌ها به جاذبه‌های این موزه افزوده است.

موزه دفاع مقدس آبادان در نقطه صفر مرزی ایران و عراق/ انباری پر از زخم‌های جنگ/ سوله ترکش خورده

گورستان انگلیسی‌ها

این آرامستان که به گورستان انگلیسی‌ها معروف است تعداد 536 قبر به شکل و ردیف‌های منظم درون خود دارد. این محل متعلق به دوران مطالعات و اکتشافات نفتی منطقه و فعالیت پالایشگاه آبادان دربازه زمانی سال‌های 1919 تا 1927 بوده که در طول این فاصله زمانی این قبرستان ایجاد شده است. کارکنان و خانواده‌های تبعه انگلیسی و دیگر ملت‌های غیر مسلمان و حتی فراماسون در آن محدوده زمانی در پالایشگاه و در آبادان مشغول به کار بوده‌اند. پس از مرگ اکثر آنان در این مکان خاکسپاری شده‌اند.

این منطقه بسیار جذاب که مرز بین‌المللی کشور ایران و عراق است. بهترین مکان برای پژوهش و بررسی گوشه‌ای از تاریخ دفاع مقدس است. باغ موزه انقلاب اسلامی همجوار با اروند رود است، رودخانه‌ی مهمی که عملیات‌های زیادی از قبیل: کربلای 4، کربلای 5، دالفجر 8، کربلا 8، در تاریخ خود نگه داشته است.

موزه دفاع مقدس آبادان در نقطه صفر مرزی ایران و عراق/ انباری پر از زخم‌های جنگ/ سوله ترکش خورده

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار