دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

محکم‌تر شدن مشت آتشین نزاجا در سال جدید با «کرار» صحنه‌های نبرد

تانک «کرار» که به لحاظ توان و قدرت عملیاتی با تانک‌های «آبرامز»، «چلنجر-2» و «تی 90» سه تانک پیشرفته آمریکایی، انگلیسی و روسی قابل رقابت است، با گذشت یکسال از رونمایی و انجام تست‌های میدانی در اواخر سال 96 در اختیار یگان‌های عملیاتی نزاجا قرار گرفت.
کد خبر: ۲۸۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷ - 23March 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، توان زرهی از دیرباز برای هر ارتشی از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده است تا جایی که به هر میزانی که این توان ارتقا یافته قدرت تاثیرگذاری در صحنه نبرد به طور فزاینده‌ای بر پیش روی نیروهای پیاده موثر و راهگشا بوده است.

اگرچه امروز به واسطه ورود تسلیحات نوظهوری چون پرنده‌های بدون سرنشین و انواع سلاح‌های ضد زره کار برای خودروهای زرهی تا حدودی دشوار شده است اما همچنان این سکوهای متحرک پرتاب آتش هستند که میاندار صحنه نبرد در حوزه رزم زمینی‌اند.

امروزه به واسطه پیشرفت‌هایی که در عرصه صنعت نظامی و تکنولوژی صورت گرفته است تانک ها نیز در مقایسه با دهه های گذشته به لحاظ قدرت آفندی و پدافندی از قابلیت‌های عمده‌ای برخوردار شده اند تا همچنان یکه‌تاز صحنه نبرد باشند.

افزایش قابلیت‌های آفندی نزاجا با تانک «کرار»

ارتش‌های جهان به جهت اهمیت توان زرهی همواره به طراحی، ساخت و ارتقای این بخش از توان زمینی خود پرداخته‌اند و این روند نیز تا به امروز همچنان ادامه دارد. به طوری که رقابت نزدیکی میان سازندگان این نوع تسلیحات در حوزه ساخت سلاح هایی موثرتر و با دوام تر در رزم زمینی وجود دارد.

تانک‌هایی که امروز طراحی و ساخته می‌شوند، تفاوت‌های اساسی با تانک‌های قدیمی دارند، و این تفاوتها تنها به استحکام، قدرت هدف‌گیری، سرعت و دقت در پرتاب گلوله و... خلاصه نمی شود، تانک های عصر حاضر یک توپخانه متحرک با قابلیت پدافندی و مقابله با عرصه‌های مختلف صحنه نبرد طراحی شده اند، به گونه ای که تمامی شاخصه های مقابله در عرصه جنگال، پهپاد، موشکهای لیزری، موشک‌های ضد زره و انواع گلوله هوشمند، در آنها طراحی شده است تا همچنان در عرصه نبرد زمینی به عنوان قدرت تعیین کننده نقش آفرین باشند.

افزایش قابلیت‌های آفندی نزاجا با تانک «کرار»


ایران اسلامی نیز متناسب با دکترین دفاعی، جغرافیای مرزی و به فراخور نیاز عملیاتی تاکنون موارد متعددی از تانک ها و خودروهای زرهی را ساخته و پرداخته است که آخرین و مدرن ترین آن تانک کرار که در اسفند ماه سال 95 در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

این تانک که به لحاظ توان و قدرت عملیاتی با تانک‌های «آبرامز»، «چلنجر-2» و «تی 90» سه تانک پیشرفته آمریکایی و انگلیسی و روسی قابل رقابت است از مهمترین فناوری هایی چون تجهیز به سامانه فاصله‌یاب لیرزی، تجهیز به رایانه بالستیک، امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی و از قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز برخوردار است.

همچنین تانک کرار قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق دارا بوده و به سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف مجهز است.

از دیگر قابلیت های تانک کرار توانمندی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت زیر آب و استفاده از سامانه ناوبری و نمایش آن برای کاربر تانک است. همچنین این تانک از سیستم هدف گیری اپتیکی و سیستم کنترل آتش کامپیوتری نسل سوم برخوردار است.

این تانک از حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضدزره برخوردار بوده و در حوزه مخابرات و مدیریت صحنه نبرد دیجیتال و توانمندی در مقابله با جنگ‌های الکترونیکی دارای قابلیت های منحصربفردی است.

 

امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در تیر ماه سال گذشته به آخرین مراحل تحویل تانک کرار به نیروی زمینی ارتش، اشاره کرده و در این رابطه گفت:  این تانک آماده تحویل است و ان‌شاالله به‌زودی تانک کرار را تحویل می‌گیریم.

وی با بیان اینکه وزارت دفاع این تانک را آماده کند، انشاالله تا اواخر سال جاری آن را تحویل خواهیم گرفت، افزود: تانک کرار، تانک بسیار خوب، ایده‌آل و عملیاتی است که مورد آزمایش قرار گرفته و در رزمایش نیز شرکت کرده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین از ارتقا تانک‌های تی 72 به استاندارد کرار خبر داد و گفت: ارتقا در همه زمینه‌ها جزء برنامه‌های نیروی زمینی ارتش است و حوزه زرهی نیز یکی از این موضوعات است.

 انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار