سیاستمداران انگلیسی:

قرارداد فروش هواپیما به عربستان «لکه ننگ ملی» است

سیاستمداران انگلیسی امضای قرارداد فروش هواپیما به عربستان در پایان سفر اخیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به لندن را یک «لکه ننگ» در سطح ملی توصیف کردند.
کد خبر: ۲۸۳۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ - 12March 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سیاستمداران انگلیسی قرارداد فروش هواپیما که دولت ترزا می نخست وزیر انگلیس با عربستان امضا کرد را یک لکه ننگ ملی توصیف کرده و این سوال را مطرح کردند که چرا باید لندن با کشوری که همچنان در مسیر رسیدن کمک های انسانی به یمن مانع تراشی می کند و درگیر جنگی است که به کشته شدن هزاران نفر و گرسنگی میلیون ها نفر دیگر منجر شده است، چنین قراردادی امضا کند؟

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در جریان سفر اخیرش به لندن، توافقنامه ای اصولی را با دولت انگلیس برای خرید 48 فروند جنگنده تایفون از این کشور امضا کرد.

درحالی که شرکت صنایع نظامی «bae systems» این قرارداد را گامی مثبت توصیف کرد و وزیر دفاع انگلیس نیز آن را فصل جدیدی در روابط دو جانبه بین دو کشور دانست؛ اما احزاب مخالف در انگلیس و برخی سیاستمداران انگلیسی با ابراز خشم، خواهان پایان فروش سلاح به عربستان شدند و قرارداد فروش این جنگنده ها را لکه ننگ ملی توصیف کردند.

کیت اوسامور وزیر توسعه بین المللی در دولت سایه انگلیس با محکوم کردن قرارداد تسلیحاتی یاد شده گفت: این اقدام به وجهه انگلیس لطمه می زند زیرا با کشوری امضا شده است که نخستین مسئول یکی از بزرگترین بحران های انسانی در جهان است و به علت آن، دهها هزار نفر کشته شده اند و بیش از هشت میلیون یمنی نیز با خطر گرسنگی و قحطی مواجه شده اند.

اما جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس نیز ترزا می را به گمراه کردن پارلمان این کشور درخصوص مبنای قانونی تجاوزگری عربستان به یمن متهم کرد. ترزا می مدعی شده بود که جنگ علیه یمن از حمایت سازمان ملل برخوردار است.

کوربین تاکید کرد: سازمان ملل ریاض را به ارتکاب جنایت های جنگی در یمن متهم کرده است و این امر باعث شد که دولت آلمان قراردادهای تسلیحاتی خود با عربستان متوقف کند.

از زمان آغاز تجاوزگری علیه یمن، دولت انگیلس با مجوزهای صادرات سلاح به ریاض به ارزش بیش از شش میلیون دلار موافقت کرده و کشتارهای ائتلاف تحت فرماندهی عربستان علیه یمن را نادیده گرفته است.

منبع:‌تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار