نویسنده کتاب «حس پروانگی»:

رفتارهای ضد و نقیض برخی مراکز فرهنگی مساله حجاب را با مشکل مواجه کرده است

حامد سعادتی بیشه‌سری گفت: به نظر من برخی نهادها نه تنها متولی امر حجاب نشده‌اند بلکه با برخی رفتارهای ضد و نقیض و گاها متعصبانه جامعه را به مسیر معکوس هدایت و بیشتر افراد را نسبت به حجاب دور کرده‌اند.
کد خبر: ۲۸۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ - 21March 2018

رفتارهای ضد و نقیض برخی مراکز فرهنگی مساله حجاب را با مشکل مواجه کرده استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «حامد سعادتی بیشه‌سری» از نویسندگان جوان حوزه دفاع مقدس است. به تازگی کتاب «حس پروانگی» با موضوع حجاب از این نویسنده منتشر شده است.

«مریم سادات ذکریایی» یکی دیگر از نویسندگان «پروانگی» است که پیش از این مصاحبه‌ای با وی درباره این کتاب انجام شده است.

در ادامه گفتگوی دفاع پرس با حامد سعادتی را می‌خوانید.

دفاع پرس: کمی از سوابق حرفه‌ای خود در حوزه نویسندگی بگویید؟

از دوران نوجوانی شعر می سرودم اما در عرصه نویسندگی در قالب مقاله و دل نوشته قلم می‌زدم. این فعالیت به عنوان یک تفریح و سرگرمی برایم بود و درصدد به چاپ‌ رساندن آثارم‌ نبودم. تا اینکه با نهادهای مرتبط با موضوع دفاع مقدس آشنا شدم و کارم را از پیاده سازی مصاحبه شروع کردم تا با این مقوله بیشتر آشنا بشوم.

از آنجا که با ادبیات آشنا بودم به نوشتن اولین‌کتاب با عنوان «مرهمی بر شانه‌های زخمی» پرداختم که به موضوع جنگ تحمیلی می‌پرداخت. این کتاب سرگذشت خانم «زهرا حیدری» از مبلغان و امدادگران دوران دفاع مقدس بود. این کتاب خیلی زود به چاپ دوم رسید. پس از آن کتاب «تصویر عیان» را نوشتم‌که سرگذشت «شهید حسین‌عیان» از جانبازان شیمیایی دوران‌جنگ بود که در سال ۹۲ بر اثر شدت آثار شیمیایی به شهادت رسید.

دفاع پرس: کتاب «حس پروانگی» درباره چه چیزی صحبت می‌کند؟

کتاب «حس پروانگی» از دخترهایی حرف می‌زند که اعتقادی به حجاب نداشتند ولی بر اثر آشنایی با بحث راهیان نور و مهم‌تر از آن شهدای جنگ تحمیلی، به مرور زمان تغییر و تحولاتی در افکار و رفتارشان ایجاد می‌شود و حجاب برتر را انتخاب می‌کنند.

دفاع پرس: پرداختن به موضوع حجاب در شرایط کنونی چقدر ضروری به نظر می رسد؟ دستگاه‌های فرهنگی تا چه میزان روی مساله حجاب کار کرده‌اند؟

با توجه به اینکه جامعه ما در شرایط کنونی نسبت به مقوله حجاب بی‎توجه و لاقید شده است، بنابراین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما هم همین بحث حجاب بود.

در بحث نهادهای فرهنگی هم باید عرض کنم به نظر من نمی‌شود گفت همه نهادها ولی بیشتر دستگاه‌های فرهنگی نه تنها متولی امرحجاب نشده‌اند بلکه با برخی رفتارهای ضد و نقیض و گاها متعصبانه جامعه را به مسیر معکوس هدایت و بیشتر افراد را نسبت به حجاب دور کرده‌اند تا نزدیک.

اما در این میان تعدادی از نهادها هم در حد توان با توجه به دغدغه‌مندیشان روی این مساله کار کرده‌اند. از جمله این نهادها که کتاب «پروانگی» با سفارش آنجا نوشته و نتشر شد، سازمان‌نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس است. این سازمان کارهای متعددی در رابطه با این حوزه منتشر کرده است.

دفاع پرس: آیا نباید به جای مقابله قهری با موج «نه به حجاب اجباری» فرهنگ سازی کرد تا دختران نوجوان با اقبال بیشتری به سمت آن بروند؟

همان طور که پیش از این عرض کردم با فرهنگ سازی درست و به کمک اتاق فکری که شامل افراد زبده و دلسوز در این زمینه باشد می‌شود کارهای اساسی‌ای انجام داد. نباید به افراد بدحجاب و بی‌حجاب به چشم‌حقارت نگاه کنند. باید به شخصیت اجتماعی افراد احترام بگذارند و از مسیر درست حرکت کنند. قطعا این فرهنگ سازی ایجاد خواهد شد. منوط به آنکه همه متولیان‌امر دست به دست هم دهند و وارد میدان شوند.

دفاع پرس: کتاب حس پروانگی تا چه میزان می تواند در جذب مخاطب موفق باشد؟

«حس پروانگی» حاصل یک تلاش جمعی است، و نتیجه همان دست به دست هم دادنی که عرض کردم؛ جمعی دغدغه‌مند، تمام توان خود را به کار گرفتند تا بتوانند در این مسیر قدمی بردارند. کار وقتی جمعی و حاصل تفکر گروهی باشد مطمئنا با اقبال عمومی مواجه خواهد شد.

دفاع پرس: چقدر سعی کرده‌اید در نوشتن کتاب «حس پروانگی» از شعارزدگی پرهیز کنید؟

من هم به عنوان یکی از جوانان جامعه از نصیحت‌ها و پند و اندرز دادن بیزارم، در تمام‌کتاب‌ها، داستان‌ها و اشعارم از شعارزدگی دور بوده‌ام در کتاب «حس پروانگی» هم بالطبع سعی داشته‌ام واقعیت‌های ملموس در جامعه را به تصویر بکشم.

دفاع پرس: این کتاب تا چه میزان به واقعیت‌های جامعه نزدیک و تا چه میزان به دغدغه‌های دختران جوان پرداخته است؟

این کتاب از بطن و از دل جامعه برخاسته و طی یک تحقیق گسترده حاصل شده است. بنابراین عامل تخیل و تصورات ذهنی ما در این حد بوده که به زیبایی داستان‌ها غنا ببخشد و فضا سازی‌ها را ملموس‌تر کند. ما به اصل صحبت‌ها و اسناد وفادار بودیم در نوشتن کتاب «پروانگی» سعی کردیم دغدغه‌های نسل خودمان را بدون سانسور و ممیزی به عینه منعکس کنیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار