دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

رئیس جدید سازمان اطلاعات امنیت آمریکا کیست؟

«جینیا هاسپل» اولین زنی که از سوی ترامپ به ریاست سازمان اطلاعات امنیت آمریکا (سیا) منصوب شد. در سوابق وی می‌توان به ریاست بازداشتگاه‌های مظنونین 11 سپتامبر و ابداع شکنجه «بازجویی‌های مضاعف» اشاره کرد.
کد خبر: ۲۸۳۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ - 18March 2018

جینیا هاسپل، اولین زنی که از سوی ترامپ رئیس سازمان سازمان اطلاعات امنیت آمریکا (سیا) شدبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، در چند روز گذشته بیش از آن‌که برکناری تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا موضوع تکان دهنده رسانه‌های جمعی باشد، انتخاب جینا هاسپل معاون سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا به عنوان اولین رئیس زن این سازمان در صورت تایید سنای این کشور در طول تاریخ ایالات متحده آمریکا، موضوع بحث‌برانگیز رسانه‌ها بوده است.

در همین راستا، در بیانیه‌ی ترامپ که در واشینگتن پست آمده بود، انتخاب «جینا هاسپل» را یک نقطه عطف تاریخی از نقطه نظر ترامپ عنوان کرده بود. این موضوع از آن جهت قابل تامل است که یکی از بزرگترین مدعیان حقوق بشر در دنیا یعنی آمریکا خود در پست‌های کلیدی‌اش از افرادی استفاده می‌کند که ناقض حقوق بشر بوده‌اند. مراجع قضایی اروپایی به دنبال کشاندن هاسپل به دادگاه هستند. اقدامات ضدانسانی نامبرده در طول تصدی پست‌های مهمی، چون سرپرستی زندان‌های ضدتروریستی آمریکا در سراسر دنیا گوشه‌ای از جنایات او است.

 اولین بازداشتگاهی که آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر برای نگهداری افراد مظنون به اقدامات تروریستی در خارج از مرز‌های این کشور در نظر گرفته بود، در تایلند قرار داشت. اداره این بازداشتگاه بر عهده خانم هاسپل بود. در حقیقت این بازداشتگاه آزمایشگاهی برای سنجیدن کارایی شکنجه‌های غیر متعارفی بود که به روش‌های مختلف بر زندانیان به عنوان موش آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در مرکز بازداشتگاهی در گوانتانامو که ابوزبیده و ابوالرحیم النشیری، دو شهروند سعودی که متهم به ارتباط با القاعده بودند، در آن نگهداری می‌شدند، بازجویی‌هایی با عنوان تکنیک‌های «بازجویی‌های مضاعف» مورد استفاده قرار می‌گرفت. این تکنیک‌ها شامل خفه کردن در آب و دیگر متد‌های شکنجه طبقه‌بندی شده بود که به مورد اجرا در می‌آمد.

در گزارش ارائه شده به کمیته منتخب سنا در خصوص سازمان اطلاعات امنیت آمریکا در ارتباط با بازداشت‌شدگان برنامه بازجویی‌های مضاعف بیان شد که تکنیک‌های به کار رفته بر ابوزبید روز‌ها و هفته‌ها ادامه داشت. گزارش فوق حاکی از آن بود که دیگر روش‌های مورد استفاده در این زندان کوبیدن سر زندانیان به دیوار به طور پی‌درپی، محرومیت از خواب و اجبار به برهنگی بوده است. ابو زبیده را بیش از 83 بار تا مرز خفگی در آب شکنجه کردند. با این وجود، بازجویان و شکنجه‌گران در نهایت به این نتیجه رسیدند که او اطلاعات ارزشمندی نداشته است (در اصل بی‌گناه بوده است). هاسپل سپس تصمیم به نابودی تمامی اسناد و نوار‌های ضبط شده از نحوه شکنجه زندانیان و دیگر اسناد مرتبط به آن‌ها گرفت.

مایا فوئو، مدیر سازمان حقوق بشر ریپرایو به خبرنگار الجزیره گفت: «ساده نیست که تصدی مقامی را به شخصی بدهند که می‌باید نسبت به ارزش‌های قانون اساسی وفادار باشد.»

انتخاب جینا هاسپل از سوی حزب جمهوری‌خواه که از فرامین رئیس جمهور آمریکا تبعت می‌کنند و از موضع مایک پمپئو که هاسپل را در تمامی پست‌هایی که بر عهده داشته است تحسین می‌کند، بلامانع است. جمهوری‌خواهان در این مورد خاص که هاسپل مورد حمایت ترامپ و مایک پمپئو است توجهی به سابقه او در شکنجه و بازجویی‌های ضد بشری نامبرده ندارند؛ و داعیه توانمندسازی زنان را دستاویز قرار داده‌اند. با وجودی‌که دمکرات‌ها تمایل چندانی به هاسپل ندارند، اما به نظر نمی‌رسد بتوانند مانع از انتخاب خانم هاسپل شوند.

هاسپل مسئولیت عملیات مخفی آمریکا در سراسر جهان در سال 2013 برعهده گرفت. مسئولیت وی معاونت سرویس مخفی ملی بود. انتصاب هاسپل در بالاترین رده مدیریتی دستگاه اطلاعاتی آمریکا، نگرانی بسیاری از فعالان حقوق بشر را برانگیخته است. او در سال 1985 به عنوان افسر امنیتی در سازمان اطلاعات امنیت آمریکا (سیا) پذیرفته شد. پس از آن تصدی بسیاری از پست‌های امنیتی را، چون معاونت سرویس مخفی ملی در سازمان جاسوسی خارج از کشور و معاون پیشین سازمان اطلاعات امنیت آمریکا (سیا) که سرپرستی بازداشتگاه‌های اماکن سیاه یا شوم (black sites) را بر عهده داشت. هاسپل نقش مستقیمی در «برنامه استرداد خارق العاده» که از طریق آن مبارزان دستگیر شده، ربوده و سپس شکنجه می‌شدند، بر عهده داشت.

رئیس دیده بان حقوق بشر آسیا، جان سیفتن گفت: «انتخاب هاسپل یک بحث سیاسی صرف نیست، این یکی از مشکل سازترین انتخاب‌هایی بوده است که تاکنون صورت گرفته است، انهدام اسناد و ویدئو‌ها مرتبط با شکنجه زندانیان حتی در زمانی‌که کاخ سفید دستور داد که این اسناد را نگه دارند و از بین نبرند، توسط وی، نشان داد که او زنی قانون شکن است.

رئیس دیده بان حقوق بشر آسیا، در ادامه گفت که انتصاب افراد در پست‌های بالا نه تنها از لحاظ نگرش و دیگاه‌های آنان بلکه از نظر پایبندی آنان به اخلاق و قانون در آمریکا و قوانین بین‌الملل ضد شکنجه مهم است.

پاکسازی نرم اعضای کابینه دولت ترامپ و مهره‌چینی عناصری که کاملا در خط فکری رئیس جمهور آمریکا انجام وظیفه می‌کنند، خاص جوامع غیر دمکراتیکی است که رئیس جمهور آمریکا، آن را به دیگر کشور‌ها نسبت می‌دهد. انتخاب گزینه‌هایی، چون مایک پمپئو و جینا هاسپل که سابقه ارعاب و شکنجه آن به خوبی بیانگر خط فکری نامبرده می‌باشد در تعاملات آینده ایالات متحده آمریکا بسیار تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند تبعات منفی برای تمامی کشور‌ها به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها