در جشنواره «اسوه‌های صبر و مقاومت» صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب «شماره پنج» نقش زنان در مقاومت آبادان

کتاب «شماره پنج» نقش زنان در مقاومت آبادان به روایت فاطمه جوشی رونمایی شد.
کد خبر: ۲۸۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰ - 14March 2018

رونمایی از کتاب «شماره پنج» نقش زنان در مقاومت آبادانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «شماره پنج» نقش زنان در مقاومت آبادان به روایت فاطمه جوشی در حاشیه جشنواره «اسوه‌های صبر و مقاومت» آبادان و خرمشهر رونمایی شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین «سید نبی موسوی» امام جمعه خرمشهر، سرهنگ پاسدار «ثامر چنعانی» مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر، «مینو اصلانی» رئیس بسیج جامعه زنان کشور و «سیده فرانک موسوی» سرپرست اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان حضور داشتند.

«فاطمه جوشی» راوی «شماره پنج» در مقدمه این کتاب آورده است: هر چند که نقش و حضور زنان در جنگ یکی از ناگفته‌های هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شود، اما اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

در طول تاریخ حضور زنان در جنگ‌ها همواره از نظر کمی و کیفی با مردان متفاوت بوده است، زنان به دلیل ویژگی‌های خاص جسمی و روحی از خط مقدم و نبرد رو در رو با دشمن دور بوده‌اند و غالباً حضوری حمایتی داشته‌اند. هشت سال دفاع مقدس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

زنان مسلمان ایران در طول این هشت سال، نقش و حضوری چشمگیر در این جنگ طولانی داشته‌اند. در حقیقت پشتیبانی معنوی و حتی مادی جبهه‌های نبرد به نوعی بر عهده ایشان بوده است، در این بین حضور زنان در شهرهای مرزی و جنگ زده که در واقع خود، خط مقدم جبهه محسوب می‌شدند، متفاوت از حضور ایشان در سایر نقاط کشور بوده است.

خطر شهادت و حتی اسارت برای زنان این شهرها خطری جدی محسوب می‌شد. این شرایط در شهر آبادان به خصوص در سال اول جنگ، به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر بوده است.

یک سال زندگی و البته مقاومت در محاصره کامل دشمن، موقعیتی بود که به حضور زنان در آبادان صورتی متفاوت و منحصر به فرد بخشید.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار