با عنوان «دفتری برای عرفان اسلامی»؛

شمارۀ ۱۴۴ نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

شمارۀ ۱۴۴ نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان «دفتری برای عرفان اسلامی» منتشر شد.
کد خبر: ۲۸۳۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴ - 16March 2018

شمارۀ ۱۴۴ نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شمارۀ ۱۴۴ نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان «دفتری برای عرفان اسلامی» منتشر شد.

دفترماه این شماره از نشریه مشتمل بر هشت مطلب است و مطالب دیگری نیز در بخش‌های ادب و هنر، اندیشه و نظر، کتاب و گزارش به‌چاپ رسیده‌اند.

سید مسعود رضوی در بخشی از سخن دبیر شمارۀ ۱۴۴ می‌نویسد: «تنوع، شقوق و شاخه‌های تصوف و عرفان، چنان است که حتی اگر فهرستی از رجال و مشایخ و بزرگان صوفیه، یا فرقه‌ها و نحله ها و طرایق، یا موضوعات و مصطلحات و مسایل، یا امکنه و ابزارها و وسایل، یا کتب و نوشته جات و رسایل مرتبط با آن را تهیه کنیم، هر یک کتابی مفصل خواهد شد و کار یک فرد و دو تن هم نیست؛ در زمانی مناسب و طولانی، همراه با کاوش و شکیبایی، اهل تحقیق و اوستادان باید بکاوند و بنویسند و بیاموزند تا از ظواهر درگذرند و به جواهر برسند، و به دور از شبهات، مبانی تصوف بیان و حقایق برای علاقمندان تبیین شود.
این دفتر بی‌آنکه داعیۀ شناختی گسترده یا کشف و ابداع و بیان نظریۀ متفاوتی داشته باشد، در پی بازاندیشی و توصیف تصوف و عرفان اسلامی از منظرهای متفاوت است. نگاه کهن، تعریف ممیزه ها و امتیازات، تحقیق مسائل و موضوعات، تحلیل و تبیین مفاهیم و مکاتب، بررسی تاریخی و نیز منظر و تجلی زیباشناسانه و ادبی...؛ اهداف این دفتر و مجموعه بوده است.»

نخستین نوشتار دفتر ماه این شماره گفت‌وگویی با ویلیام چیتیک است در باب «سنت‌های اسلامی و عرفان» که مرضیه سلیمانی آن را به فارسی برگردانده است.

دومین مطلب این مجموعه نیز گفت‌وگویی است با کارل ارنست و ترجمه مرضیه سلیمانی که «راز گل سرخ» نام گرفته است.

سومین نوشتار «ریشی‌های کشمیر، پیام‌آوران صلح و دوستی» نام دارد و سعید کریمی آن را نگاشته است.

چهارمین مطلب مقاله‌ای است به قلم سید مسعود رضوی با عنوان «مجتهد خراسان و صوفیان سراچه» که نگارنده با توجه به تأکیدِ اکیدِ استاد دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی بر اهمیت شعر و مشرب میرزا حبیب خراسانی، آن را به رشتۀ تحریر درآورده است.

مطلب پنجم این دفتر، «سعدی و عرفان» نام گرفته است و مقدمه‌ای است از رسالة جامعی در باب عرفان سعدی تألیف حمید یزدان‌پرست، پژوهشگر ادبیات و فرهنگ ایران.

«ریشه‌های نوافلاطونی عرفان اسلامی» به قلم کموران گودلک و ترجمه محمدرضا مرادی طادی ششمین مطلب این مجموعه را به خود اختصاص داده است.

هفتمین نوشتار یعنی «فرایند تحول ایدئولوژیک و تکنولوژیک تصوف در دوران معاصر» است به قلم کارل ارنست و برگردان زهرا توفیقی و الهام رستاد.

اما هشتمین و آخرین نوشتار این پرونده، «جمال از منظر محی‌الدین ابن‌عربی و فخرالدین عراقی» نام گرفته است که سیروس علی زرگر آن را نگاشته و علیرضا رضایت به فارسی ترجمه کرده است.

در بخش ادب و هنر سه مقاله را از نظر می‌گذرانیم که عبارت‌اند از: «عالم شعر و جهان تصاویر» که گفت‌وگوی منوچهر دین‌پرست است با خاطره شیبانی؛ «ارزش در هنر» اثر گوردون گرهام و ترجمه انشالله رحمتی؛ و در انتها «احیای زیبایی‌شناسی کلاسیک» به‌قلم ووادیسواف تاتارکیویچ، با ترجمۀ سید جواد فندرسکی.

بخش اندیشه و نظر این شماره در بر گیرندۀ دو مقاله است: «رسالة ابوعبدالرحمان سلمی نیشاپوری در نکوهش دانش کلام»، به‌قلم محمد سوری؛ فلسفة اعتقادی مزدک «جست‌وجوی عدالت در دنیای باستان»، به‌قلم ابوالقاسم آخته.

دو بخش پایانی این ماهنامه را بخش‌های کتاب و گزارش تشکیل می‌دهند با عناوین «تنیدگی فرهنگ در تاریخ افغانستان» به ‌قلم سید مسعود رضوی؛ و نقد و معرفی کتاب و گفت‌وگوی منیرۀ پنج‌تنی با حسین شیخ رضایی...

صدوچهل‌وچهارمین شمارۀ نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت مربوط به فروردین‌ماه ۱۳۹۶ با عنوان «عرفان اسلامی» به سردبیری و مدیر مسئولی انشاءالله رحمتی با بهای ۵۰۰۰ تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

انتهای پیام/ 141

 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار