مصباحی‌مقدم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران تاکید کرد:

سرمایه‌گذاری خارجی با قبل از برجام تفاوتی نکرده/ لزوم ارائه گزارش شفاف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

عضور جامعه روحانیت مبارز پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: سرمایه‌گذاری خارجی ۳.۲ میلیارد دلار شده که این سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز عملیاتی نشده و تقریبا معادل سرمایه‌گذاری خارجی قبل از برجام است.
کد خبر: ۲۸۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ - 16March 2018

گزارش‌های رئیس‌جمهور از اقتصاد مقاومتی، مربوط به فعالیت‌های معمول است/ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هنوز گرازش شفاف همراه با آمار ارائه نکرده به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (جمعه 25 اسفند) در سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه تهران، با بیان اینکه تدبیر خوب و مدیریت خوب مال اندک را افزون می‌کند و سوء تدبیر و مدیریت بد مال بسیار را نابود می‌کند، گفت: این باید سرلوحه مدیران و فرد فردِ ما باشد.

وی با طرح این سوال که چرا شعارهای این چند سال اقتصادی بوده‌، اظهار داشت: ملت در انقلاب اسلامی خواهان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. اکنون هیچ قدرتی در جهان اراده خودش را بر ملت ما تحمیل نمی‌کند. در بعد نظامی ارتش و سپاه از نظر آموزش و فناوری و تجهیزات و سلاح به قدرت فوق‌العاده‌ای دست یافتند. بدون اینکه اتکا به قدرت‌های دیگر کرده باشند. در بعد امنیت ملی از شرایط عالی برخورداریم و در عرصه علم و فناوی و هسته‌ای و نانو و هوافضا و پزشکی در جایگاه اول منطقه قرار داریم.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: همه نظرسنجی‌ها حکایت دارد شرایط اقتصادی بدلیل تحریم‌ها و ضعف مدیریت با چالش روبه‌رو است. نگرانی مردم به‌ دلیل بیکاری گسترده، فقر و معیشت سخت، تورم، گرانی و فساد در اندازه‌های بزرگ برای ملت ما غیرقابل تحمل است لذا رهبر معظم انقلاب از سویی سیاست‌های کلان اقتصادی از جمله اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و برای نام‌گذاری سالها عناوین اقتصادی را انتخاب کردند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که ظرفیت‌های ایران برای تحقق شعارهای اصقتصادی در چه شرایطی است؟ گفت: موقعیت جغرافیایی ایران، موقعیت فوق‌العاده‌ای است که کمتر کشوری برخوردار است، ظرفیت آب و خاک با همه اینکه می‌گویند در شرایط نیمه خشک هستیم، اگر از آب و خاک درست استفاده شود 300 میلیون جمعیت را می‌تواند غذا بدهد، ایران از نظر ذخایر نفت و گاز بی‌نظیر است، ظرفیت گردشگری و مراکز مذهبی و توریسم پزشکی ظرفیت قابل توجهی است. ما 20 میلیارد ارز در دست مردم داریم و ظرفیت نقدینگی که یک تریلیون و چهارصد و شصت هزار میلیارد تومان منابع تقدینگی کشور است و با هدایت این نقدینگی می‌توان به تولید اشتغال هدایت کرد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه تبدیل سیاست‌های کلی به برنامه های قابل عمل توسط مجلس و دولت باید تدبیر شود، گفت: ما بین سیاست‌های رهبری و میدان عملی که در اختیار دولت است فاصله داریم. رهبری در امور اجرایی مسئولیتی ندارد. امور اجرایی وابسته به رئیس‌جمهور و دولت است. از ظرفیت جوانان می‌توان در هوافضا و پزشکی در بخش‌های صنعت، معدن و بهینه‌سازی انرژی و صنایع پایین‌دستی و مدیریت دستگاه‌های دولتی با رویکرد شایسته‌سالاری استفاده کرد. برآوردهای حکایت دارد با بهینه‌سازی انرژی می‌توان سالانه صد میلیارد دلار درآمد ارزی جدید به‌دست آورد.

وی افزود: در 4،5 سال گذشته که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد و در اختیار دولت یازدهم و دوازدهم بود، نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی برای اقتصاد مقاومتی انجام شد و ستاد اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی و مرتب جلسه دارند و با محوریت سازمان برنامه، برنامه‌ها تدوین شده اما هنوز گزارشی از اجرایی شدن سیاست‌ها همراه با اطلاعات و آمار ارائه نشده است. غالبا فعالیت‌های معمول و متعارفی است که اگر اقتصاد مقاومتی هم ابلاغ نمی‌شد این کارها انجام می‌گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات اقتصادی دولت، گفت: نرخ تروم از 35 درصد به 10 درصد و کمتر کاهش یافته که قابل تقدیر است، رشد منفی 6 درصد به رشد مثبت تبدیل شده که وجه خوشایند گزارش‌ها است البته بخش مهمی از رشد اقتصادی حاصل فروش نفت خام است. بخشی از رشد هم حاصل افزایش خودروی داخلی و صنایعی است که 18 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش را تامین کرده‌اند اما بخش مهمی از صنعت کشور غیر فعال و بخشی هم تعطیل شده است.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: راه‌اندازی برخی فازهای پالایشگاه عسلویه اقدام مثبتی است که به افزایش تولید گاز منجر شد و به تعداد بیشتری از روستاها گازرسانی شده است. سالانه 400 هزار شغل جدید ایجاد شده اما با توجه به افزایش فارغ‌التحصیلان و تعطیلی کسب‌وکارها به شمار بیکاران افزوده شده است. در تابستان امسال 3 میلیون نفر هیچ‌کاری پیدا نکردند. دو نیم میلیون جوان بیکار وجود دارد که اعلام آمادگی برای کار نکردند که معلوم است سرخورده شدند و هیچ کاری پیدا نکردند. 

وی افزود: در سال جاری 1396، نرخ تورم 10 درصد است که معنایش این است قیمت‌ها میانگین ده درصد افزایش پیدا کرده، نرخ بیکاری 1.1 درصد افزایش پیدا کرده و سرمایه‌گذاری خارجی 3.2 میلیارد دلار شده که این سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز عملیاتی نشده و تقریبا معادل سرمایه‌گذاری خارجی قبل برجام است. وعده از بین رفتن تحریم‌ها با برجام با نقض عهد آمریکا انجام نشد بلکه تحریم‌ها افزایش هم پیدا کرد. واردات 2 میلیارد دلار افزایش یافته و نرخ ارز 30 درصد رشد پیدا کرد و پول ملی 30 درصد از قدرت خریدش را از دست داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بحران موسسات مالی در سال جاری بروز کرد که از جیب ملت تاحدودی مهار شد اما هزینه اجتماعی زیاد بر کشور تحمیل کرد، اظهار داشت: بانک مرکزی سود بانکی را کاهش داد اما با تنش ارزی عقب‌نشینی کرد. در لایحه بودجه برای ساماندهی یارانه‌ها تدبیری شده بود اما دولت و مجلس از این تصمیم عقب‌نشینی کردند. اتکای بودجه به فروش اوراق مالی افزایش پیدا کرد، سهم هزینه‌های دولت در بودجه نسبت به سال 96 افزایش یافته است و نرخ حامل‌های انرژی ثابت مانده و در نتیجه مصرف حامل‌ها افزایش می‌یابد.

مصباحی مقدم در پایان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب ده راهکار برای اقتصاد مقاومتی در سخنرانی اول سال در حرم مظهر رضوی ارائه دادند، گفت: این ده محور عبارت است از تمرکز بر مزیت‌های اقتصادی از جمله بخش انرژی و تولیدات کشاورزی که مزیت داریم، احیا و به حرکت درآوردن تولید داخلی، خودداری از وارداتی که قدرت تولید داخلی را از بین می‌برد، مدیریت پولها و منابعی که از خارج وارد می‌شود، دانش‌بنیان شدن بخش‌های اقتصادی، توجه به ظرفیت نخبگی در عرصه صنایع پیشرفته از جمله تولید موتور، بهره برداری از بخش هایی که قبلا سرمایه‌گذاری شده، نگاه ویژه به صنایع کوچک، افزایش بهره‌وری انرژی و دهم مبارزه جدی با فساد، ویژه‌خواری و قاچاق. رهبر معظم انقلاب این ده محور را از دولت خواستند که انجام شود و گزارش آن را به ملت بدهد که شایسته است دولت در پایان سال این گزارش را ارائه کند. 

انتهای پیام/141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار