تغییر موضع عربستان در قبال عراق

استراتژی جدید عربستان در عراق مبتنی بر تقویت جایگاه سعودی‌ها در منطقه و اجرایی کردن مقاصد مشکوک آمریکا در این کشور است.
کد خبر: ۲۸۳۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰ - 17March 2018

تغییر موضع عربستان در قبال عراق؛ چرا؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، عربستان سعودی با توجه به مولفه‌های مختلف قدرت مانند وسعت، موقعیت جغرافیایی، منابع، درآمد‌های نفتی بالا و همچنین وجود شهر‌های مقدس مکه و مدینه از سال‌های گذشته، مدعی رهبری جهان اسلام و در پی تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای بوده است.

این در شرایطی است که سعودی‌ها تفکر سلفی - وهابی را به عنوان ایدئولوژی سیاسی خود برای اعمال نفوذ در منطقه برگزیده اند.

چنین تفکری نه تنها منطقه خاورمیانه و جهان را با مخاطرات ناشی از تروریست‌های تکفیری مواجه کرده است؛ بلکه مثل گذشته همواره مخالف نماد‌های اسلامی بوده و به تخریب گسترده چنین اماکنی در عربستان و دیگر کشور‌های اسلامی پرداخته است.

سعودی‌ها برای مقابله با مشکلات بزرگی که به آن‌ها روبرو بوده اند - از جمله شکست در یمن- تلاش می‌کنند به عراق نزدیک شوند و از طرفی دیگر با نفوذ به عراق قصد ارسال این پیام را به ایران ارسال کنند که سعودی‌های قادر هستند نفوذ خود را در این کشور گسترش دهند. ‎ سفر اینده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به عراق از این منظر ارزیابی می‌گردد. پیش از این نیز عادل جبیر وزیر خارجه عربستان سفری به این کشور داشته است. در این زمینه عواطف نعمه نماینده تشکل همپیمانی ملی در پارلمان عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الاتجاه گفت: عراق بازیگری اصلی در منطقه است و آمریکا به عربستان دستور داده است تا سیاستش در قبال عراق را تغییر دهد و گرنه چه شده است که عربستان یک شبه با عراق احساس برادری می‌کند.

رازق الحیدری عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق نیز پیش بینی کرد که ممکن است دخالت‌های سیاسی عربستان در امور داخلی عراق در آینده نزدیک از طریق حمایت و پشتیبانی مالی از برخی نامزد‌های انتخابات پارلمانی عراق که قرار است ماه مه آینده آغاز شود، صورت گیرد.

وی افزود: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی طرح حمایت از سیاستمداران عراقی در انتخابات آینده را در دستور کار دارد تا به جایگاهی سیاسی در راستای خدمت به ریاض برسند هر چند که این امر دخالت و نقض حاکمیت عراق به شمار می‌رود و به طور کامل غیرقابل قبول است.

عربستان که سیاست‌های خود در منطقه بویژه در عراق را شکست خورده می‌بیند با ترفند‌های مختلف درصدد جبران این شکست‌ها و پیشبرد سیاست‌های مغرضانه و توطئه آمیز خود در عراق پس از داعش است. در چنین شرایطی سعودی‌ها به دنبال رخنه در مناطق مختلف عراق جهت فتنه انگیزی و تفرقه افکنی در میان اقشار مختلف مردم این کشور و اجرایی کردن دستورات امریکایی است.

تعاملات مشکوک با مقامات منطقه کردستان عراق و نیز اقداماتی جهت افتتاح کنسولگری در مناطق مختلف از جمله نجف و رایزنی با مسولان برخی از تشکل‌های عراقی بیانگر خیز بلند عربستان جهت توطئه گری و فتنه انگیزی بیشتر در عراق است.

گفتنی است واشنگتن، عربستان را (که بمب‌ها و عاملان انتحاری را از سال ۲۰۰۳ میلادی به عراق صادر و فتوا‌های تکفیری را مطرح کرده است) مجبور به همپیمانی با رژیم اسرائیل کرده تا با محور مقاومت مقابله کند، اما تا کنون واشنگتن به اهداف خود نرسیده است و به همین دلیل محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در اقدامی جدید قرار است سفری به عراق داشته باشد هر چند که اهداف آن هنوز اعلام نشده است.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها