دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

چراییِ تغییر وزیر امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ

هفته گذشته ترامپ اظهار داشت که دیگر تیلرسون در کابینه‌اش جایی ندارد و «پامپئو» جایگزین وی شده است؛ این در حالی است که اختلاف نظر پیرامون برجام، دلیل اصلی برکناری تیلرسون بوده است.
کد خبر: ۲۸۳۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۰ - 18March 2018

تغییر وزیر امور خارجه آمریکا در دولت ترامپبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 22 اسفند 1396 «رکس دبلیو تیلرسون»، وزیر امور خارجه خود را برکنار و «مایک پامپئو»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را جانشین وی کرد.

رکس تیلرسون 69 وزیر امور خارجه آمریکا است که دوره وزارت وی تنها یک سال و 13 روز بود. دلیل برکناری تیلرسون از سوی رئیس جمهور آمریکا، وجود «اختلاف‌نظر» با وی بوده است. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا وی خواهان کسی در راس وزارت خارجه است که «طول موج» وی با ترامپ یکی باشد.

اعلام برکناری وزیر امور خارجه آمریکا از سوی رئیس جمهور این کشور بدون این‌که نامبرده را از این امر مطلع کند، درست هنگامی که وی از سفر کوتاه خود از آفریقا بازگشته بود، چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. تصمیمات عجولانه ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که تنها مرجع اطلاع‌رسانی وی از طریق توییتر نامبرده می‌باشد تا از طریق مجرا‌های رسمی این کشور، دیگر برای همگان عادی شده است؛ بنابراین عدم آگاهی تیلرسون از کنارگذاشتن وی از وزارت امور خارجه چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد.

مسئله مهم این است که اختلاف نظر رئیس جمهور آمریکا با وزیر امور خارجه خود چه بوده است که بودن در کنار وی برایش چندان خوشایند نبوده و سبب شده است تا وی را از مقام خود عزل کند.

استیو گلدشتاین معاون وزیر امور خارجه، به خبرگزاری فرانسه گفت که ترامپ خود اذعان داشته است: «من و رکس در مورد این موضوع، مدت‌زمان طولانی صحبت کرده‌ بودیم، ولی دیدگاه‌های متناقضی در مورد قرارداد هسته‌ای با ایران و شش قدرت جهانی در سال 2015 وجود داشت. طبق سخنان دونالد ترامپ توافق اتمی با ایران وحشتناک بوده است؛ حال آنکه تیلرسون در تلاش بوده است تا این توافق را حفظ کند.

دیدگاه ترامپ نسبت به توافق اتمی ایران بسیار منفی است و بار‌ها از استرداد میلیارد‌ها دلار پول ایران انتقاد کرده است. مضحک است که رئیس جمهور آمریکا این پول‌ها را از آنِ آمریکا می‌داند، در حالی که این پول‌ها متعلق به ایران بوده است که توسط آمریکا سال‌ها پیش بلوکه شده بودند و در این مورد چیزی در توییتر خود نمی‌نویسد. ایران باید شاکی اصلی باشد؛ زیرا سال‌ها ثروت این کشور در خزانه آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد دلیل دیگر برکناری تیلرسون، ملاقات ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) باشد. گفته شده رئیس جمهور آمریکا برای چنین دیداری در پی بازسازی تیم خود جهت حضور در گفتگو‌های دو جانبه با کره شمالی است و به دنبال کسانی است که با وی طول موج یکسان داشته باشند. تیلرسون مانعی بود که قبل از این مذاکرات بایستی کنار گذاشته می‌شد.

در ماه اکتبر سال گذشته، ترامپ تلاش‌های تیلرسون برای ارائه راه‌حل دیپلماتیک در مناقشه کره شمالی، تنها «اتلاف وقت» عنوان کرده بود. پنچشنبه هفته گذشته تیلرسون اعلام کرد که ما راهی طولانی برای انجام مذاکرات مستقیم با کره شمالی داریم، هنوز چند ساعتی از اعلام این سخنان نگذشته بود که ترامپ اعلام کرد دعوت «کیم جونگ اون» را پذیرفته است.

حال باید دید که ویژگی‌های شاخص مایک پمپئو که وی را حائز صلاحیت برای کسب وزارت امور خارجه می‌کند از نظر ترامپ چه می‌باشد. ترامپ عنوان کرده است که به خوبی با مایک پمپئو، نماینده پیشین تگزاس و رئیس سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا که فردی وفادار در دولت است، کار می‌کند.

وی در ادامه بیان کرده است که مایک پمپئو به عنوان رئیس سیا (CIA)، مورد تحسین بسیاری از اعضای هر دو حزب می‌باشد و با جمع‌آوری اطلاعات، به روز کردن ظرفیت‌های تدافعی و تهاجمی و داشتن روابط نزدیک با دوستان ما در جامعه بین‌المللی اطلاعاتی برنامه‌های ما برای بازگرداندن آمریکا به موقعیت جهانی‌اش ادامه می‌دهد، متحدان ما را قدرتمند می‌کند، با دشمنان ما مقابله می‌کند و به دنبال خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی است.

به نظر می‌رسد تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا جهت برکناری تیلرسون و به کار گماردن مایک پمپئو، به دلیل یکپارچه کردن اعضای کابینه خود که در راستای سیاست‌های اتخاذ شده وی می‌باشد. تیلرسون فردی میانه‌رو بود که با وزیر دفاع، جیم ماتیس تعامل نزدیک داشت. علاوه بر مشاوران امنیت ملی که گاه نظراتی خلاف رئیس جمهور دارند و سعی در ارائه شفاف موضوعات مورد بحث دارند، تیلرسون نیز در مواردی همسویی فکری با ترامپ نداشت. این موضوع برای رئیس جمهور آمریکا ناخوشایند بود که به برکناری او منجر شد.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار