حاجی دلیگانی:

فقط ۱۰ درصد جهت‌گیری دولت به سمت تولید و اشتغال بوده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: جهت‌گیری دولت به سمت رونق تولید و ایجاد اشتغال در سال ۹۶ کمتر از ۱۰ درصد بوده است.
کد خبر: ۲۸۳۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ - 17March 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال 96 نزدیک می‌شویم و این سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده است؛ بسیاری از کارشناسان اقتصادی عقیده دارند دولت در ایجاد اشتغال و رونق تولید نمره قابل قبولی دریافت نمی‌کند. این موضوع در کنار مباحث دیگر همچون افزایش بی رویه قیمتهای برخی کالاها در اواخر این سال باعث اعتراضات مردمی شد. واکنش دولت برای اینکه این هجمه علیه خود در بحث عملکرد اقتصادی را کاهش دهد ابتدا بحث زیادی جمعیت دهه شصتی ها بود که با موج منفی جامعه نسبت به طرح این موضوع مواجه شد و سپس بحث اینکه اعتراضات مردمی منشأ اقتصادی ندارد از سوی مشاوران دولت مطرح شد، به گونه ای که مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: «بازسازی اعتماد مردم به آینده حتی از کاهش تورم نیز مهم‌تر است» و با این گفته خود و اشاره به اعتراضات مردمی به صورت تلویحی خواست نارضایتی از عملکرد اقتصادی دولت در سال گذشته را به حاشیه براند؛ در این رابطه با حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت وگو کردیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که در سال 96 هم مجلس و هم دولت به آن عمل کردند این فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که شعار سال برای اقدام و حرکت است و نباید شعار سال در گفته‌های مسئولان خلاصه شود بلکه باید عملیاتی شود، اظهار داشت:‌ اکنون باید ما مسئولان اعتراف کنیم که امسال نتوانستیم کشور را در راستای این فرمایش به جلو ببریم. در حالی‌که شعار سال، راهبرد سال برای پیشبرد قابل ملاحظه در آن زمینه است اما در زمینه تولید و اشتغال هیچ پیشرفت قابل ملاحظه ای که به وسیله آن مسئولان بتوانند از عملکرد خود در سال تولید و اشتغال دفاع کنند به وجود نیامده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال تولید و اشتغال جهت گیری کشور به این سمت کمتر از 10 درصد بود، گفت: شواهد این ادعا به لحاظ موارد متعدد از اقدامات دولت هویداست که گویا در این زمینه دغدغه چندانی نداشته است؛ چرا که بیش از 90 درصد منابع، مدیریت و جهت‌گیری‌های کشور در این راستا نبوده است.

وی با بیان اینکه اگر دغدغه دولت رفع معضل بیکاری بود شاهد این حجم از واردات در سال گذشته نمی‌بودیم، گفت: از دیگر اقدامات ضد اشتغالی دولت در سال گذشته افزایش صادرات مواد خام بود.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه اگر در سال 96 دولت به شعار این سال عمل می‌کرد حجم تعطیلی کارگاه‌های تولیدی و اخراج کارگران به میزان فعلی نمی‌رسید؛ گفت: اگر دولت درصدی به این موارد اهتمام نشان می‌داد قطعا نرخ بیکاری کاهش پیدا می‌کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اظهار تأسف از وضعیت اشتغال در کشور گفت:‌ در ملاقاتهای مردمی جوانانی را با چشم گریان ملاحظه می کنم که از بیکاری نگران اند و اظهار می‌کنند که توان رفتن به خانه را بدون اینکه سرکار رفته باشند ندارند.

وی افزود:‌ از طرف دیگر کار آفرینهایی را ملاحظه می‌کنیم که اظهار می‌کنند تا سال گذشته 30 نفر کارگر داشتیم و اکنون به دو نفر رسیدیم و چنین مراجعاتی که به مجلس مراجعه می‌شود به صورت مرتب وجود دارد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه اگر در هر استانی تجمعی متشکل از کارفرمایانی که در سال گذشته مجبور شدند کارگران خود را به نصف برسانند ایجاد شود بدون شک جمعیتشان از کارآفرینان و تولید کننده‌های امسال بیشتر خواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چرا مجلس در چنین شرایطی ورود پیدا نمی‌کند تا به وضعیت تولید کنندگان داخلی بهبود ببخشید و از وزیران مربوطه باز خواست کند گفت: بخشی از مجلس شورای اسلامی اکنون بیدار نیست و مسائل را درست رصد نمی‌کند.

زیر بار رفتن کنوانسیون‌ها نه به نفع اقتصاد است و نه دارای توجیه اعتقادی و انقلابی است

حاجی دلیگانی در پاسخ به این سؤال که هر چند وقت یکباری دولت بحث الحاق به کنوانسیونهای مختلف بین‌المللی را مطرح می‌کند در این موارد نظر مجلس شورای اسلامی چیست، گفت: در این زمینه نظر نمایندگان متفاوت است و این تفاوت ریشه مبنایی دارد؛ چرا که برخی افراد با توجه به زاویه دیدشان به مسائل نگاهشان این است که الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی و پیوستن کشور به این پیمانها امری درست است و چه بسا امر لازمی نیز آن را بدانند در حالی که اگر از نگاه انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی کشور و نگاه اعتقادی و عدم اجازه دین به پذیرش سیطره کفار بر مسلمانان که جز مبانی این نظام است به این الحاقات نظاره شود این الحاقات مطرود است و حتی با نگاه اقتصادی نیز این الحاقات به سود کشور نیست و تمامی این موارد به ضرر کشور است و به نوعی محدود سازی ملت ایران است و خلاصه می توان گفت زیر بار رفتن کنوانسیون ها نه به نفع منافع اقتصادی ملت ایران است و نه توجیه اعتقادی و انقلابی دارد.

وی درباره اینکه دولتمردان مشکلات مردم را اقتصادی نمی‌دانند و حتی اعتراضات دیماه را نیز بیشتر سیاسی می دانند؛ به گونه‌ای که مشاور اقتصادی رئیس جمهور، مسعود نیلی با هشدار درباره تکرار حوادث دیماه گفته «باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم تا از این معبر سخت، گذر کنیم» و با این بیان خواسته منشأ مشکلات اقتصادی در نظر گرفته نشود و فشار از تیم ناتوان اقتصادی دولت کم شود گفت:‌ اینکه منشأ نارضایتی در جامعه اقتصادی است واقعیتی است که در جامعه وجود دارد و همه جامعه با گوشت و پوست خود این وضعیت را درک می‌کنند و پذیرش یا عدم پذیرش دولتمردان در اصل موضوعی که در کف جامعه وجود دارد تفاوتی ایجاد نمی کند.

ادعای نماینده مردم و سخنگو ملت ایران بودن و در عین حال بی خبر از مشکلاتی چون رکود و بیکاری

حاجی دلیگانی با بیان اینکه چنین جملاتی را کسانی بیان می کنند که در بین توده‌های مردم نیستند گفت:‌ این جای تعجب دارد که شخصی بیان می‌کند من نماینده مردم و سخنگو ملت ایران هستم اما از مشکلاتی چون رکود و بیکاری اظهار بی اطلاعی می‌کند و اینکه منشأ اعتراضات مردم اقتصادی است قبول ندارد چنین شخصی کافی است که به میان مردم بیاید و از تهران بیرون بیاید تا درک درستی نسبت به وضعیت اقتصادی مردم پیدا کند.

وی گفت: چنین جملاتی نشاندهنده این است که آن گزارشاتی که به رئیس جمهور داده می شود اشتباه است یا تصورات غلطی نسبت به شرایط کشور دارند بنابراین بهتر است که به میان مردم در شهرستانها و استانها رفته تا بتوانند درک درست‌تری نسبت به شرایط کشور پیدا کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار