احزاب شیعه عراق:

سفر بن سلمان به بغداد دست دادن با تروریسم است

در حالی که برخی احزاب شیعه عراق سفر قریب الوقوع ولیعهد سعودی به بغداد را به لزوم قطع کمک‌های عربستان از تروریست‌ها مشروط کردند، یکی از این احزاب حضور بن سلمان را به معنی دست دادن با تروریسم دانست.
کد خبر: ۲۸۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹ - 17March 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس به نقل از روزنامه القدس العربی، در پی درز اخبار مربوط به اینکه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اواخر ماه جاری میلادی عازم بغداد خواهد شد، فراکسیون های شیعه پارلمان عراق تحقق این سفر را به لزوم قطع کمک های عربستان از تروریست ها مشروط کردند.

ساختمان جدید سفارت عربستان و گشایش کنسولگری سعودی در نجف

جدول کاری این سفر هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، اما اخبار مطبوعاتی حاکی از این است که بن سلمان در جریان این سفر ساختمان جدید سفارت کشورش در بغداد را در منطقه کاملا امنیتی «الخضراء» و نیز کسنولگری سعودی در شهر شیعه نشین نجف اشرف افتتاح خواهد کرد.

در این میان کمیته روابط خارجی پارلمان عراق هرگونه اخبار رسمی مبنی بر سفر بن سلمان به عراق را تکذیب کرد و عباس البیاتی از اعضای این کمیته گفت: عراق با مسئولان کشورهای همسایه تبادل دیدار دارد و این دیدارها در چارچوب سیاست خارجه عراق مبنی بر برقراری روابط با همسایگان جا دارد.

وی که از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی است گفت که روابط عراق ایران با روابطی که با عربستان و ترکیه دارید، متفاوت است.

لزوم اولویت منافع عراق بر هرچیز دیگر

همچنین «عبدالعزیز حسن» از اعضای کُرد پارلمان عراق بعید ندانست که سفر بن سلمان به بغداد بر سر نفوذ در عراق انجام شود و از دولت خواست بر اساس دستور کار منطقه ای کار نکند بلکه منافع کشور را بر هر گونه منافع دیگر ترجیح دهد.

در این میان حزب الدعوه که حیدر العبادی نیز عضو آن است، سفر بن سلمان به عراق و خوشامدگویی به او را به چند مورد مشروط کرد به این معنی که «خلف عبدالصمد» رئیس فراکسیون الدعوة در پارلمان عراق با اشاره به تعداد خودروهای بمب گذاری شده سعودی در عراق و عملیات انتحاری تروریست های سعودی در این کشور گفت: اگر عربستان این عملیات را محکوم و خسارت قربانیان را جبران می کند، به این سفر خوشامد می گوییم اما اگر هدف بن سلمان سرپوش گذاشتن بر تمام جنایت های سابق است به او خوشامد نمی گوییم.

این نماینده شیعه مذهب عراقی اعتراف کرد، عراق به میدان درگیری های بین المللی تبدیل شده است از همین رو باید با همه بر اساس منافع عراق و نه منافع دیگران تعامل داشته باشیم.

ممنوعیت دخالت عربستان در مسائل داخلی عراق

فراکسیون «بدر» به ریاست «هادی العامری» نیز موضع مشابه حزب الدعوه داشته و شروطی را برای سفر بن سلمان مطرح کرد از جمله اینکه «رزاق الحیدری» یکی از نمایندگان این فراکسیون گفت: اگر سفر بن سلمان به نفع عراق باشد، خوب است و امیدواریم روابط خوبی با عربستان داشته باشیم اما این روابط مشروط به حفظ منافع عراق و خودداری عربستان از دخالت در امور داخلی عراق است و علاوه بر این ریاض باید کمک های مالی و فکری ولجستیکی به تروریست ها را پایان دهد.

گشودن صفحه جدید با عربستان یعنی دست دادن با تروریسم

اما فراکسیون «صادقون» مخالفت خود را با سفر بن سلمان با عراق اعلام کرده و «حسن سالم» رئیس این فراکسیون گفت: از ولیعهد دولت جنایتکار عراق استقبال نمی شود و به دلیل مواضع خصمانه کشورش در قبال عراق، به او خوشامد گفته نمی شود.

وی با طرح این سوال که این نزدیک شدن شک برانگیز چه بهایی دارد؟ افزود: گشودن صفحه جدید با عربستان به معنی دست دادن با تروریسم است.

حسن سالم از سفر برخی سیاستمداران عراقی به عربستان و دستیابی آنان به پول و کمک های مالی و سایر هدایا نیز انتقاد کرد.

منبع:‌تسنیم

نظر شما
پربیننده ها