پیامدهای خروج آمریکا از برجام

یک روزنامه آلمانی با اشاره به عواقب خروج یکجانبه آمریکا از برجام، سر عقل آمدن ترامپ در این باره را دور از انتظار دانست.
کد خبر: ۲۸۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴ - 17March 2018

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، روزنامه «هندلزبلات» آلمان در مطلبی به پیامدهای خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران پرداخت و نوشت: در وین نمایندگان وزارت خارجه پنج قدرت دارنده حق وتو و آلمان با ایران درباره حفظ برجام مذاکره می‌کنند. این نشست از صبح روز جمعه با حضور «راینر مایکلز»، معاون وزارت امور خارجه آلمان آغاز به کار کرده است.

این گروه یک مخالف قدرتمند دارند و آن دونالد ترامپ است. دونالد ترامپ تقریبا در عزم خود برای لغو توافق اتمی با ایران که توسط سلفش مورد مذاکره قرار گرفته، راسخ است.

ترامپ، برجام را که به عنوان بزرگترین موفقیت مذاکرات در عرصه سیاست خارجی بخصوص برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود در مبارزات انتخاباتی خود به عنوان بدترین توافق همه زمان‌ها نام برد.

رئیس کاخ سفید همچنین هفته گذشته بعد از برکناری «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه‌اش در پیامی توئیتری بر مواضع خود در این راستا تاکید و اعلام کرد که ما برخی اختلاف نظر‌ها داشتیم. من توافق اتمی را وحشتناک می‌دانستم و تیلرسون آن را مساعد می‌دانست.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: سه‌شنبه هفته آینده محمد بن سلمان، ولیعهد شاه سعودی که در حال حاضر مهم‌ترین مخالف تهران در منطقه است به واشنگتن سفر می‌کند. محمد بن سلمان می‌خواهد ترامپ را به لغو برجام که منفور کشور‌های عربی در منطقه است، ترغیب کند.

نویسنده در ادامه به تهدیدات عربستان درباره توسعه سلاح‌های هسته‌ای در کشورش و توهین‌هایی که به رهبری ایران وارد کرده اشاره کرد و نوشت: حالا نمایندگان قدرت‌های دارنده حق وتو در سازمان ملل در وین گرد هم آمده‌اند، تا ببینند با وجود مخالفت‌های ترامپ چگونه می‌توانند برجام را حفظ کنند. رئیس جمهور آمریکا از شرکای اروپایی خود اصلاح این توافق‌نامه را خواستار شده و در غیر این‌صورت خروج از آن را تهدید کرده است.

مقصود ترامپ از اصلاح برجام پایان برنامه‌های موشکی ایران که بخشی از این توافق نبوده است، می‌باشد. همچنین به زعم وی باید اقدامات نظامی ایران در سوریه، یمن و لبنان متوقف شود.

تهران کاملا با این درخواست ترامپ مخالف است. یک دیپلمات بلندپایه ایرانی در مصاحبه با هندلزبلات گفته است که تهران به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد که به این کشور در این‌باره دیکته شود و اگر واشنگتن به صورت یک‌جانبه از برجام خارج شود، شدیدا به این اقدام واکنش نشان خواهد داد.

نویسنده در ادامه نوشت، اگر لغو این توافق در دستور کار قرار گیرد این مسئله می‌تواند تاثیرات دومینویی مرگباری را ایجاد کند. بخصوص با توجه به تهدیدات اخیر محمد بن سلمان مبنی بر تلاش برای گسترش تسلیحات اتمی این امر خطرناک است. از طرفی اسرائیل ایران را تهدید به حمله نظامی در صورت در پیش گرفتن جاه‌طلبی‌های نظامی خود کرده است.

نویسنده در ادامه با اشاره به این‌که بعد از اجرای برجام همچنان بخش قابل توجه تحریم‌های آمریکا علیه ایران به صورت یک‌جانبه در دستور کار قرار دارد، نوشت: دلیل واشنگتن این است که تهران را متهم به نقض حقوق بشر و اقدامات تروریستی می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چندین مرحله پایبندی ایران به اصول برجام را تایید کرده است. اخیرا زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه سابق آلمان هم اعلام کرد که ما در اروپا، آلمان، فرانسه انگلیس و اتحادیه اروپا در کنار این توافق ایستاده‌ایم. ما می‌خواهیم برجام را حفظ کنیم.

برخی از کارشناسان سیاست خارجی در آمریکا هم انتقاد شدیدی به رویکرد ترامپ در قبال برجام وارد می‌کنند. «کنت پولاک»، از کارشناسان این عرصه در آمریکا در این باره گفته است که دولت ترامپ البته اعلام کرده است که می‌خواهد ایران را تحت فشار قرار دهد، اما تنها کاری که او می‌خواهد واقعا انجام دهد این است که توافق اتمی با ایران را نابود کند. این رویکرد ترامپ تنها متحدان آمریکا را ترسانده و نگران می‌کند.

به نوشته این روزنامه آلمانی، لغو توافق هسته‌ای ایران از طرف آمریکا همچنین هرگونه توافق اتمی با کره شمالی را غیر ممکن می‌کند.

کره شمالی بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام دیگر به راحتی انصراف از برنامه‌های موشکی هسته‌ای خود در قبال تضمین‌های امنیتی را نمی‌پذیرد. ترامپ می‌خواهد هفته آینده برای اولین بار با رهبر کره شمالی دیدار کند.

البته به ندرت انتظار می‌رود که ترامپ سر عقل بیاید. با روی کار آمدن «مایک پمپئو»، به عنوان وزیر امور خارجه جدید آمریکا موضع ضدایرانی ترامپ تقویت هم می‌شود.

حالا «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع آمریکا هم که تا به حال به اردوگاه سیاستمداران واقع‌گرا در عرصه سیاست خارجی تعلق داشت، ایران را تهدید و این کشور را متهم به دخالت در انتخابات عراق می‌کند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار