حمایت از کالای ایرانی (۱۴)/ رئیس انجمن «دوستداران میراث فرهنگی خلیج فارس» در گفت‌وگو با دفاع پرس:

صنایع دستی «بندر ماهشهر» را احیا کردیم/ صادرات ۵ هزار تن خرما با نام بین‌المللی «سایر» به جهان

«غلام‌عباس اویسی» گفت: ۵ هزار تن خرما با نام بین‌المللی «سایر» از «بندر ماهشهر» به جهان صادر می‌شود و توانسته‌ایم به کمک اداره‌کل میراث فرهنگی استان خوزستان، صنایع دستی این شهرستان را احیا کنیم.
کد خبر: ۲۸۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ - 07August 2018

«غلام‌عباس اویسی» رئیس انجمن «دوستداران میراث فرهنگی خلیج فارس» در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، با اشاره به ضرورت توجه مسئولان به شرایط اقلیمی و مقتضیات هر منطقه برای رشد و توسعه اقتصادی بیشتر کشور، اظهار داشت: با توجه به این که ۴۳ درصد صنعت پتروشیمی کشور در شهرستان «بندر ماهشهر» استقرار دارد، پس این شهرستان پایتخت پتروشیمی ایران است.

وی با بیان این‌که ما توانسته‌ایم به کمک اداره‌کل میراث فرهنگی استان خوزستان، صنایع دستی «بندر ماهشهر» را نیز احیا کنیم، افزود: با توجه به این‌که «بندر ماهشهر» یک شهر صنعتی است، برای این که ثابت کنیم که در کنار صنعت، در زمینه‌های صنایع دستی نیز فعالیت می‌کنیم، هر سال سه نمایشگاه صنایع دستی را به همت اداره‌کل میراث فرهنگی استان خوزستان برگزار می‌کنیم.

اویسی ادامه داد: علاوه بر این موضوع، حدود ۵ هزار تن خرمای «استعمران» با نام بین‌المللی «سایر» از این شهرستان به کشور‌های «روسیه»، «کانادا» و اروپای شرقی صادر می‌شود و شرکت «البو» با تولید خرما‌های صادراتی در بسته‌بندی‌های جدید، رونق خاصی به بازار فروش خرما بخشیده است.

۵ هزار تن صادرات خرمای «استعمران» با نام بین‌المللی «سایر» صادر می‌شود/ ۸۰ بانوی سرپرست خانوار در شرکت «آلبو» کار می‌کنند

وی با بیان این‌که همه ۸۰ نفر کارگر شرکت «البو» از زنان بی‌سرپرست و یا بدسرپرست هستند، بیان داشت: فقط مسئولین اجرایی شرکت از آقایان هستند که رئیس هیأت مدیره جانباز جنگ است و با روحیه جهادی و خستگی‌ناپذیر که دارد، همواره همراه اعضا و کارکنان شرکت در حال فعالیت است و کار‌هایی را انجام می‌دهد که فقط یک مدیر جهادی و رزمنده دفاع مقدس می‌تواند این چنین کار کند.

رئیس انجمن «دوستداران میراث فرهنگی خلیج فارس» با اشاره به این‌که از ریشه تا برگ نحل خرما قابل استفاده  است، تصریح کرد: ریشه درخت خرما، پنیرخرما، خارک، رطب و خرما همه قابل خوردن و استفاده هستند.

وی با اشاره به محصولات حاصل از نخل خرما، گفت: «کلوچه خرمایی»، «کلوچه خرما با گردو» و بسیاری محصولات دیگر را از خرما تهیه می‌‌کنند، همچنین با برگ نخل خرما محصولاتی از قبیل: «حصیر»، «بادبزن»، «کلاه، زنبیل»، «جانانی» و «حصار دیوار خانه‌ها» را درست می‌کنند.

اویسی با بیان صنایع دستی و صنایع ملی «بندر ماهشهر» پرداخت و خاطرنشان کرد: «بندر ماهشهر» صنایع دستی و بومی بسیاری دارد که از آن‌ها جمله می‌توان به «ابا بافی»، «جاجیم بافی»، «حصیربافی»، «توربافی» اشاره کرد؛ همچنین صنایع ملی این شهرستان را می‌توان «معرق»، «منبت»، «مینا کاری»، «نقطه‌کوبی» دانست.

وی با بیان این نکته که «بندر ماهشهر» در زمینه تهیه شیرینی‌های سنتی و نان‌های محلی نیز در حال مطرح شدن است، اظهار داشت: شیرینی محلی «بندر ماهشهر» را توانسته‌ایم مطرح و احیا کنیم و برای صنعتی شدن آن‌ها نیز گام‌های مؤثری برداشته‌ایم.

۵ هزار تن صادرات خرمای «استعمران» با نام بین‌المللی «سایر» صادر می‌شود/ ۸۰ بانوی سرپرست خانوار در شرکت «آلبو» کار می‌کنند

رئیس انجمن «دوستداران میراث فرهنگی خلیج فارس» ادامه داد: در همین راستا، ابتدا در سطح شهر به عرضه شیرینی‌ها پرداختیم و سپس به بازاریابی و صنعتی شدن آن در نمایشگاه‌های استانی و نیز در نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایر ایران اقدام کردیم و شیرینی‌های محلی نظیر: «ککال»، «خپولک»، «چولک»، «گتگتو»، «تنگیله»، «تندون» نان‌های محلی را احیا کردیم و گامی مؤثر در اشتغال بانوان روستایی و بانوان هنرمند برداشتیم.

اویسی خاطرنشان کرد: مسئولان برای راه‌اندازی پتروشیمی باید ۵۰۰ میلیارد هزینه کنند و با این هزینه فقط ۲۰۰ نفر می‌توانند سر کار بروند، ولی اگر ۵۰۰ میلیارد را در بخش فرآورد‌ها‌ی لبنی و کشاورزی و یا صنایع دستی هزینه کنند، ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر مستقیم سر کار رفته و غیرمستقیم نیز افراد دیگری می‌توانند فعالیت کنند و دسترسی به افق ۱۴۰۴ با توسعه سرمایه‌گذاری زود بازده در کشور میسر می‌شود.

انتهای پیام/ 191

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار