رحمانی‌فضلی در مراسم معارفه رئیس جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

وجود سازمان‌های مبارزه با فساد نشان از وجود ضعف در عملکرد است

وزیر کشور با تأکید بر اینکه مبارزه با قاچاق در اقتصاد مقاومتی یکی از مسائل مهم است، گفت: وجود ستادهایی چون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان یک بیماری و ضعف در عملکرد است.
کد خبر: ۲۸۴۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷ - 18March 2018

وجود سازمان های مبارزه با فساد نشان از وجود ضعف در عملکرد استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور عصر امروز در مراسم تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: وجود دستگاه‌هایی چون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان‌دهنده یک بیماری و ضعف در عملکرد است.

وی اضافه کرد: وجود چنین ستادهایی علامت خوبی نیست، اما تا انحراف، نقص و اشکال است و چنین با بیماری‌هایی در اقتصاد کشور رخ نشان می‌دهد، این ستادها را باید کمک و همراهی کرد تا بتوانند فعالیت کنند.

رحمانی‌فضلی با تأکید بر اینکه قاچاق نشان ضعف مدیریت است، تصریح کرد: قاچاق از طریق دریا، زمین و هوا انجام می‌شود که همه اینها هم مسئول دارد و نشان می‌دهد مسئولان و متولیان با روش‌های درست کار نمی‌کنند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: بیشترین سوز و گداز را درباره مبارزه با قاچاق از زبان رهبری شنیده‌ام که حتی در بعضی مواقع با عصبانیت و تأکیدات زیاد همراه بوده است. باید همت کنیم این موضوع را با مدیریت صحیح، درست و هماهنگی کامل به سمتی ببریم که در آمارهای بین‌المللی، موضوع قاچاق کالا و ارز به‌عنوان ضعف در اقتصاد ما تلقی نشود.

وی بیان داشت: در زمینه مبارزه با قاچاق، بحث هماهنگی مهم‌تر از همه چیز است. دستگاه‌های متولی باید نهایت تلاش خود را به‌عمل آورند، قاچاق کالا و ارز در جایی به وجود می‌آید که کفه ترازوی دو طرف مرز سبک و سنگین است و همیشه از طرف سنگین به طرف سبک جاری می‌شود. تا زمانی که اختلاف در قیمت و سود وجود دارد، قاچاق نیز هست.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: روش کار در چهار سال گذشته مدیریتی فرازهای روشنی را داشته است؛ یکی اینکه قانون جامع و کارآمدی در مبارزه با قاچاق ایجاد شد. در قانون ابعاد نرم‌افزاری خوب دیده شده است.

وزیر کشور اضافه کرد: آنچه اکنون در گمرک تحت عنوان سامانه داریم، خیلی کار را محکم‌تر، دقیق‌تر و نظارت را مطمئن‌تر کرده است. در حوزه گردش پول، مجموعه اقداماتی در زمین پولشویی انجام می‌شود که باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و ما سه مورد قوانین در مجلس داریم که ان‌شاءالله تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در مبارزه با قاچاق، بحث پولشویی در سیستم مالی و بانکی کشور است که خیلی کمک می‌کند که ما ابتدا، انتها و مسیر هر پولی را در سیستم بانکی و مالی بتوانیم پیگیری کنیم.

رحمانی‌فضلی در مورد اقدامات انجام‌شده در مبارزه با قاچاق سوخت، گفت: 6 میلیون کارت سوخت که با آنها قاچاق صورت می‌گرفت، باطل شد. سوخت نیروگاه‌ها تبدیل به سوخت گازی شدند و نظام صادرات سوخت تغییر پیدا کرد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در حوزه کولبری با حفظ سطح معیشت کولبران گام‌های بلندی را خواهیم داشت، تصریح کرد: مهم این است که همه ما به مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتقاد داشته باشیم و آن را محور بدانیم.

وی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه کاهش بیش از 50 درصدی قاچاق کار بسیار مهمی است، بیان داشت: فشارهای بین‌المللی، تهدیدها و شرایط سخت اقتصادی و آن تحریم‌های سخت و همچنین تهدیدها و فشارهایی که دوباره برگشتند، همه موجب می‌شود که بدانیم هیچ‌گونه خوش‌بینی و اعتمادی به دیگران نباید داشته باشیم، البته این به معنای انزوا، کار نکردن و تعامل نداشتن نیست، بلکه به معنای هوشمندی و هوشیاری است.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: این موضوع به معنای اتکا به توانمندی‌های خودمان است. اگر فکر کنیم در حوزه سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کمک دیگران می‌توانیم کارمان را پیش ببریم، قطعاً غلط است. در نظام بین‌الملل اصل بر منافع ملی کشورها است و ارتباط هر کشور با کشور دیگر بر پایه منافع ملی است. قدرت ملی و منافع ملی کشورها در رقابت هستند و بعضی جاها در دنیا به ستیزه‌جویی ختم می‌شود.

وزیر کشور تصریح کرد: در کنار همه این مسائل ما یک حکومتی را با ایدئولوژی، مرام و اعتقاد دینی ـ اسلامی با ویژگی‌های خودش مطرح کردیم که عصاره آن خودش را در شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی نشان داده است، اما خیلی‌ها در دنیا با این حکومت مخالف هستند.

رحمانی‌فضلی در پایان گفت: مبارزه با قاچاق در اقتصاد مقاومتی یکی از مسائل مهم است. ما در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز فقط در حوزه اقتصادی تأثیرگذار نیستیم، بلکه تأثیرگذاری ما در سیاست خارجی، امنیت ملی، اقتدار و منافع ملی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها