پیامد جنگ تجاری چین و آمریکا دامن کاخ سفید را می‌گیرد

تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند در جنگ تجاری میان چین و آمریکا دستان پکن پُرتر است و اگر چین بر واردات اصلی خود از ایالات متحده تعرفه وضع کند، بسیاری از صنایع آمریکا با چالش‌های عمیقی روبرو می‌شوند.
کد خبر: ۲۸۴۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ - 28March 2018

پیامد جنگ تجاری چین و آمریکا دامن کاخ سفید را می‌گیردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، چالش اقتصادی واشنگتن با کشور‌های جهان هنگامی شدت گرفت که کم‌تر از یک ماه قبل ترامپ قانون افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را اعلام و اجرایی کرد. این اقدام کاخ سفید موجب انتقاد بسیاری از کشور‌های جهان به ویژه اتحادیه اروپا و چین شد. حتی سازمان جهانی تجارت نیز این تصمیم دولت ترامپ را نادرست، غیرمنطقی و برخلاف اصول این سازمان دانست.

پس از آن دولت آمریکا هدف اصلی خود را که همانا مقابله با برتری تجاری چین بود آشکارتر بیان کرد و بر حجم وسیعی از کالا‌های وارداتی از چین تعرفه وضع کرد.

در سال گذشته حجم موازنه تجاری میان پکن و واشنگتن به شدت به نفع چین بود. به همین جهت دولت ترامپ از رقیب خود خواست تا هر چه سریع‌تر تدابیری اتخاذ کند و به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار از حجم کسری تجاری آمریکا با این کشور بکاهد. در سال گذشته حجم تراز تجاری دو کشور بیشتر از ۳۵۰ میلیارد دلار به نفع چین بوده است.

دومینوی تعرفه‌ای

ترامپ مجموعه‌ای از قوانین تعرفه‌ای به ارزش حدود ۶۰ میلیارد دلار را علیه کالا‌های چینی به اجرا گذاشت. در طرف مقابل پکن نیز دست به اقدام تلافی جویانه زد و برنامه‌ای را برای افزایش تعرفه واردات بر صد‌ها کالای آمریکایی اعلام کرد. در گام نخست وزارت بازرگانی چین از افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی تعرفه بر برخی محصولات فلزی و کشاورزی از مبدا آمریکا خبر داد.

به اعتقاد تحلیلگران این سیاست‌ها حاکی از وقوع جنگ تجاری میان بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان است. دولت چین این کار ترامپ را به منزله قرار دادن 2 کشور در آستانه یک جنگ تجاری قلمداد کرد و از آمادگی خود برای مقابله با این شرایط سخن گفت.

در بیانیه وزارت بازرگانی چین تصریح شده است، این کشور هراسی از جنگ تجاری ندارد؛ زیرا مقررات جدید ترامپ، نشانه‌ای از غرور آمریکا و اقدام علیه منافع دو طرف و موازین بین المللی است.

آمریکا نیز چین را به حمایت برنامه ریزی شده دولت از بنگاه‌های تجاری این کشور و ارائه یارانه به آن‌ها برای سرقت اطلاعات و فناوری‌های حساس آمریکا متهم می‌کند. ضمن اینکه دولت آمریکا نادیده گرفتن حقوق مالکیت معنوی از سوی دولت چین را هم بهانه‌ای برای اقدام تعرفه‌ای خود قرار داده و گفته است برای سرمایه گذاری چین در آمریکا موانع بیشتری را ایجاد می‌کند.

در طرف مقابل، پکن هم واشنگتن را به سوء استفاده‌های پی در پی از قوانین تجارت جهانی متهم کرد و هشدار داد که این کشور آماده است حرکت آمریکا را تلافی کند؛ ضمن اینکه آمریکا با نقض بسیاری از قوانین تجارت جهانی به دیگر کشور‌ها و ساختار تجارت در جهان آسیب می‌زند.

نشریه «بیزینس اینسایدر» در گزارشی هدف ترامپ از راه اندازی جنگ تجاری را ارزیابی کرد و نوشت: در ابتدا قرار بود تنها از کشاورزان آمریکایی حمایت به عمل آید، اما با رایزنی حامیان حمایت گرایی، این سیاست به صنایع آمریکا نیز کشیده شد.

براساس این تحلیل هیچ کشوری پیروز یک جنگ تجاری نخواهد شد، زیرا باعث رکود در صنایع داخلی کشور‌ها می‌شود. آمریکا یک نمونه از این پیامد‌ها را در سال ۲۰۰۲ و هنگام حمایت‌های تعرفه‌ای دولت بوش شاهد بود که در نهایت به از دست رفتن ۲۰۰ هزار شغل در آمریکا منجر شد.

تحلیل‌گران اعتقاد دارند دست زدن به یک جنگ تجاری پیامد‌هایی دومینو واری دارد، زیرا دیگر کشور‌ها را به اقدامات تلافی جویانه وادار می‌کند. تصمیم چند هفته قبل ترامپ برای افزایش تعرفه بر فولاد و آلومینیوم با واکنش و اقدام چین و دیگر کشور‌ها روبرو شد.
سپس در مقابل پاسخ کشور‌های دیگر، ترامپ اروپایی‌ها را تهدید کرد که تعرفه بر واردات خودرو را افزایش خواهد داد. نکته اینجاست که در نهایت این امر می‌تواند بر اقتصاد مردم آمریکا تاثیر منفی بگذارد، زیرا چرخه واردات مواد اولیه برای مصرف داخلی و صادرات ایالات متحده اهمیت فراوان دارد و اگر اختلالی در این فرایند ایجاد شود صنایع و امنیت شغلی از بین می‌روند.

جنگ از نوع تجاری تا نظامی

تحولات در رقابت تجاری پکن و واشنگتن به گونه‌ای بوده است که آمریکا قوانین تعرفه‌ای را وضع کرده است که می‌تواند سالانه نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار برای کاخ سفید درآمد داشته باشد. این در حالی است که نخستین اقدام متقابل چین، تنها تعرفه‌ای معادل ۳ میلیارد دلار را به همراه داشته است.

به نوشته مجله «تایم» در ابتدا ترامپ در توئیتی جنگ‌های تجاری را خوب دانست و پیروزی در آن را آسان تصور کرد. هدف اصلی وی در این اقدام کاهش موازنه منفی تجاری با چین بود، اما جنگ تجاری زنگ هشدار را برای بسیاری از رهبران تجاری ایالات متحده به صدا در آورد، زیرا آن‌ها به شدت از قوانین تجاری کنونی طرفداری می‌کنند.

روزنامه دولتی چاینا دیلی (China Daily) بر این اعتقاد است اگر جنگ تجاری اتفاق بیافتد، این گونه نخواهد بود که ایالات متحده خسارتی را متحمل نشود.

بنابر تحلیل بیزینس اینسایدر، نمونه بارز وقوع جنگ تجاری در سال ۱۹۳۰ و با اقدام کنگره پس از رکود بزرگ اتفاق افتاد که در نهایت به سقوط ارزش ارز‌ها و افزایش موانع تجاری در جهان منجر شد.

روزنامه چینی South China Morning Post نیز ابزار‌های پکن در جنگ تجاری با واشنگتن را بیشتر دانست و دانه‌های غلات به ویژه سویا، گردشگری و اوراق قرضه را از جمله نخستین گزینه‌هایی عنوان کرد که چین می‌تواند با آن‌ها ضربات خود را بر اقتصاد آمریکا وارد کند. ضمن اینکه صنایع خودروسازی و ساخت هواپیما در گام بعدی می‌تواند مورد استفاده پکن قرار گیرند.

این گزارش چند نمونه از سلاح‌های تجاری چین برای قدرت نمایی در جنگ با آمریکا را این گونه بیان می کند. چین بزرگترین واردکننده غلات و محصولات کشاورزی از کشور‌های جهان به ویژه آمریکا است. حجم تجارت آمریکا و چین در حوزه کشاورزی نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار است که ۶۳ درصد آن به دانه‌های سویا مربوط است. اقدام تعرفه‌ای آمریکا در این حوزه می‌تواند کشاورزی آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

از طرف دیگر بوئینگ در سال ۲۰۱۷ بیشتر از ۲۰۰ هواپیما به چین تحویل داد که بیش از یک چهارم تجارت جهانی این شرکت بود. چین تا سال ۲۰۳۶ نیازمند بیش از ۷ هزار هواپیمای جدید به ارزش نزدیک به ۱۱۰۰ میلیارد دلار است.

به نوشته این روزنامه چینی، ایجاد مانع بر‌ای این دو نمونه از کالا‌های مورد نیاز پکن می‌تواند صنایع بزرگ آمریکا را با چالش‌های عمیقی روبرو سازد.

به اعتقاد تایم، اقدام ترامپ در اتخاذ سیاست‌های حمایتگرایانه، اکنون امنیت بازار‌های این کشور را تهدید می‌کند، زیرا هراس از کاهش سود و کاهش سرعت رشد اقتصادی را به علت اقدامات تلافی جویانه دیگر کشور‌ها به همراه دارد.

تحلیل روزنامه چاینا دیلی، وقوع جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن را محتمل دانست و بر ضرورت اقدام کشور‌های جهان برای جلوگیری از شروع آن تاکید کرد. علت آن است که ترامپ تجارت آمریکا با همه کشور‌های جهان را هدف گرفته است و با این کار می‌خواهد به شعار‌های انتخاباتی خود در زمینه حمایت از اقتصاد داخلی آمریکا جامه عمل بپوشاند. این در حالی است که وی آگاه نیست چنین رویکردی ممکن است بیشتر از همه به ضرر ایالات متحده تمام شود. ضمن اینکه تجربه نشان داده است این اقدام یعنی حمایت گرایی از سوی اقتصاد‌های بزرگ، ممکن است موجب وقوع جنگ سخت نظامی شود.

تحلیلگران اقتصادی بر این اعتقاد هستند که در جنگ تجاری میان چین و آمریکا دستان پکن پر‌تر است و اگر چین بر واردات اصلی خود از ایالات متحده تعرفه وضع کند بسیاری از صنایع آمریکا با چالش‌های عمیقی روبرو می‌شوند.

روزنامه دولتی چاینا دیلی (China Daily) بر این اعتقاد است اگر جنگ تجاری اتفاق بیافتد، اینگونه نخواهد بود که ایالات متحده خسارتی را متحمل نشود.

به اعتقاد نشریه تایم، اقدام ترامپ در اتخاذ سیاست‌های حمایت‌گرایانه، اکنون امنیت بازار‌های این کشور را تهدید می‌کند، زیرا هراس از کم شدن سود و کاهش سرعت رشد اقتصادی را به علت اقدامات تلافی جویانه دیگر کشور‌ها به همراه دارد.

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار