ما توانستیم ۲۷۱/

نمایش ابداعات مهندسی شهید چمران در دهلاویه

ابداعات و ابتکارات مهندسی شهید چمران در یادمان دهلاویه به نمایش گذاشته شده است.
کد خبر: ۲۸۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴ - 19March 2018

نمایش ابداعات مهندسی شهید چمران در دهلاویهبه گزارش خبرنگار اعزامی دفاع پرس به راهیان نور، یکی از جلوه های دفاع مقدس، ابداعات، ابتکارات و خلاقیت هاست که در حوزه مهندسی نظامی نمود بیشتری داشته است.

دکتر مصطفی چمران از پیشگامان خلاقیت در دفاع مقدس بود. او علاوه بر اینکه وزیر دفاع و مسئول صنعت دفاعی کشور بود، ستاد جنگ های نامنظم را هم پایه گذاری کرد.

شیوه جنگیدن در ستاد بنا بر شرایط و بر خلاف روش های کلاسیک بود که این اقدام خود خلاقیتی در دفاع از کشور و مقابله با تهاجم دشمن بعثی بود.

از آن جایی که دکتر چمران تحصیلات خود را تا دوره دکترا در حوزه مهندسی گذرانده بود، در ساخت تجهیزات نظامی نیز خلاقیت به کار گرفت که تعدادی از آن خلاقیت ها در یادمان دهلاویه به نمایش گذاشته شده است.

برخی دیگر از آن خلاقیت ها نیز توسط همرزمان و همراهان وی همچون مهندس مهدی چمران در کتاب ها و سایت ها منتشر شده است اما کتابی با همین عنوان و موضوع تاکنون منتشر نشده است.

البته خلاقیت، ابداع و ابتکار تنها منحصر به ستاد جنگ های نامنظم و شهید چمران نبود؛ بلکه جهاد سازندگی و مهندسی رزمی سپاه و ارتش نیز خلاقیت های بسیاری داشتند که جهاد سازندگی در نمایشگاهی در یادمان فتح المبین بخشی از این ابتکارات مهندسی را به نمایش گذاشته است.

این نکته را هم باید یادآور شد که ابتکار و خلاقیت در دفاع مقدس تنها مختص حوزه مهندسی نبود و حتی در فرماندهی و شیوه جنگ و دفاع نیز ابتکارات بسیاری داشتیم.

بیان این خلاقیت ها و ابتکارات در کتب درسی و همکاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با آموزش و پرورش می تواند بیش از پیش نسل های آینده را با دفاع مقدس و واقعیت های آن آشنا سازد‌.

گفتنی است؛ یادمان دهلاویه در نزدیکی شهر سوسنگرد قرار دارد و محل شهادت دکتر مصطفی چمران در خرداد سال ۶۰ است.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها