سعدالله زارعی در گفت و گو با دفاع پرس مطرح کرد:

هراس سعودی ها از واگذاری پرونده عربستان به سرلشکر سلیمانی

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به خبرسازی رسانه های سعودی درباره سرلشکر سلیمانی گفت: سعودی هابسیار نگران اند که با شروع تحولات در یمن و احتمال افزایش مخالفت ها در عربستان پرونده عربستان به سردار سلیمانی واگذار شود و این نوع موضع گیری ها در واقع نوعی پیشدستی برای سعودی ها به حساب می آید.
کد خبر: ۲۸۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴ - 20September 2014

هراس سعودی ها از واگذاری پرونده عربستان به سرلشکر سلیمانی

پس از تجاوزداعش به عراق نیروهای مردمی در این کشور با فرمان مرجعیت عراق به میدان امده تا این فتنه مشترک آمریکایی و سعودی را خاموش کنند. جمهوری اسلامی ایران نیز تجربیات خود را در خصوص مقابله با تروریسم در اختیار ملت و دولت عراق قرار داد. این موضوع باعث هراس و وحشت حامیان تروریست در جهان و در خاورمیانه شد. در این خصوص دفاع پرس گفت وگویی با سعد الله زارعی کارشناس مسائل بین الملل انجام داده است.

اخیرا شایعاتی در رسانه های خارجی و عمدتا عربی مطرح شده است مبنی بر اینکه پرونده عراق از سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس گرفته شده و به کس دیگری واگذار شده است آیا این خبر صحت دارد؟

زارعی: این شایعه برای اولین بار توسط شبکه خبر پراکنی العربیه که سیاست های رسانه ای سعودی را پیاده می کند منتشر شد.سعودی هابسیار نگران اند که با شروع تحولات در یمن و احتمال افزایش مخالفت ها در عربستان پرونده عربستان به سردار سلیمانی واگذار شود و این نوع موضع گیری ها در واقع نوعی پیشدستی برای سعودی ها به حساب می آید.

دفاع پرس: در بحث حمله به سوریه که تا لحظات اخر قرار بود که آمریکا اقدامی نظامی علیه سوریه بکند. آیا عدم حمله امریکا به سوریه به دلیل عدم تمایل اوباما به درگیر شدن در جنگ جدید بود در حالی که ما می دیدیم که فرانسه و انگلیس مصرانه خواهان اغاز این حمله هستند؟

در زمان حمله آمریکا به سوریه آمریکایی ها خودشان نیز مصر بودند که به سوریه حمله کنند و حتی ساعت حمله را نیز اعلام کرده بودند همه چیز هم حکایت از این داشت که آمریکایی ها می خواهند این حمله را انجام بدهند سعودی ها ازهمه مصر تر بودند برای انجام این عملیات حتی بیش از خود آمریکا ترکیه نیز یکی از کشورهایی بود که اصرار زیادی به آمریکا داشت که این حمله صورت بگیرد ولی در صحنه عملیات آمریکایی ها متوجه شدند دراین حمله بر خلاف موارد گذشته ایران و حزب الله لبنان تماشاگر باقی نمی مانند.

چون در گذشته پیش آمده بود که اسراییلی ها به بخش هایی از سوریه حمله هوایی کرده بودند ولی حزب الله و ایران واکنش نظامی از خود نشان نداده بودند. این تصور وجود داشت که در برابر حمله آمریکا به سوریه نیز ایران و حزب الله واکنشی از خود نشان ندهند. یک روز قبل از فرا رسیدن ضرب العجل آمریکایی ها برای حمله به سوریه آمریکایی ها از طریق سیستم های ماهواره ای خود متوجه شدند که بچه های سپاه در سوریه پای قبضه های موشک هستند و بچه های حزب الله لبنان هم آماده شلیک شدن و آمریکایی ها متوجه شدند که در این جنگ موضع ایران و آمریکا مانند گذشته نیست و اجازه نخواهند داد سوریه سقوط کند.

دفاع پرس: واکنش احتمالی نیروهای ایران و حزب الله در صورت آغاز حملات آمریکا در سوریه چه می توانست باشد آیا واکنش ایران منحصر به جبهه های جنگ سوریه می شد یا ممکن بود منافع آمریکا در منطقه نیز مورد حمله قرار بگیرد؟

ایران نقطه ضعف آمریکایی ها را در منطقه می داند و نقطه قوتشان را نیز می داند نقطه قوت آمریکایی ها این است که دریک منطقه ای وارد شوند در یک زمان کوتاه حمله کنند و بعد کنار بروند و از نتایج حمله ای که کردند استفاده بکنند راهبرد آمریکایی ها تداوم جنگ طولانی نیست و این نقطه ضعف آمریکایی هاست و جمهوری اسلامی با علم به این مساله می تواند جنگ را در منطقه توسعه دهد و این را به صورت یک مانع بازدارنده جلوی آمریکایی ها قرار بدهد و وقتی آمریکایی ها ببینند که این جنگ کوتاه مدت نخواهد بود خود این باعث می شود که امریکایی ها عقب نشینی کنند.

انتهای پیام/ا
 
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار