دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تحریم ایران به بهانه نقض حقوق بشر توسط بزرگترین ناقض حقوق بشر

طرح تحریم ایران برای نقض حقوق بشر در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در حالی مطرح شده است که این کشور از بزرگترین نقض‌ کننده‌های حقوق بشر در جهان است.
کد خبر: ۲۸۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ - 23March 2018

تحریم ایران به بهانه نقض حقوق بشر توسط بزرگترین ناقض حقوق بشربه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده طرح تحریم جمهوری اسلامی ایران را برای نقض حقوق بشر تصویب کرد. قرار است طرح مزبور به مجلس نمایندگان ارسال گردد و در صورت تصویب به مجلس سنا ارائه می‌گردد. تصویب سنای آمریکا از طرح فوق، سبب می‌شود که قانون تلقی شود، در آن صورت انجام مصوبات این طرح برای رئیس جمهور آمریکا الزام‌آور است.

موضوعاتی، چون حقوق بشر، حمایت از تروریسم، برنامه‌های موشکی ایران، حمایت از جبهه مقاومت و تهدید اسرائیل و در نهایت برجام، همواره دستاویز آمریکا برای سرکوب خواسته‌های بر حق جمهوری اسلامی ایران بوده است. موضوعات مطرح شده از سوی آمریکا همگی در هم تنیده و به متصل می‌باشند. مطرح کردن و تبلیغات وسیع در سطح بین‌المللی در خصوص نقض حقوق بشر از سوی ایران که همواره با بیان جملات تکراری از سوی سیاستمداران و مقامات ارشد آمریکا و نیز سران کشور‌های متحد آمریکا همراهی می‌شود و بیان همیشگی این مطلب که ایران حامی تروریست در منطقه است و سبب بی ثباتی منطقه شده است، تنها می‌تواند به دلیل ایجاد جنگ روانی در سطح بین‌المللی و ایجاد فضای مناسب جهت اقدام به سه هدف عمده دیگر باشد.

1- توقف برنامه‌های موشکی ایران که تهدیدی جدی برای اسرائیل و دیگر حامیان آمریکا در منطقه است.

2- تعضیف جبهه مقاومت، برای گسترش نفوذ اسرائیل در منطقه.

3- عدم پایبندی به برجام و خروج از آن با توجیه ایران هراسی.

ناقض واقعی حقوق بشر

یکی از روش‌هایی که برخی از کشور‌ها به منظور عدم پایبندی خود به مفاد برخی از معاهده‌های بین‌المللی به کار می‌برند عدم تصویب این معاهده‌ها و یا در صورت تصویب خروج از این معاهده‌هاست. این روش را آمریکا بار‌ها و بار‌ها به دلیل هزینه‌هایی که برای آن کشور داشته، مورد استفاده قرار داده است. ایالات متحده آمریکا که خود را طلایه دار دموکراسی در جهان می‌داند و برای نقض حقوق بشر در سراسر دنیا اشک تمساح می‌ریزد خود از بین 65 معاهده بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه حقوق بشر تنها و تنها 17 معاهده آن را تصویب کرده است!

عدم تصویب یک معاهده بین‌المللی به این کشور اجازه می‌دهد آزادانه اقدام به نقض حقوق بشر کند بدون آنکه جوابگوی جامعه جهانی باشد. هم‌اکنون رئیس جمهور آمریکا تصمیم به خروج از پیمان پاریس، نفتا و برجام گرفته است. همان‌گونه که دونالد ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود نیز تاکید داشت تصمیم دارد از تمامی معاهداتی که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به تصویب این کشور رسیده است خارج شود، زیرا به نظر او این معاهدات منافع آمریکا را تضمین نمی‌کند.

پیامد‌های برخی از اقدامات آمریکا در عدم تصویب معاهدات صلح آمیز را می‌توان در پیمان پاریس به وضوح دید. این توافقنامه توسط 196 کشور جهان به تصویب رسده است و لازم الاجرا می‌باشد. بیشترین میزان آلاینده‌ها موجود که سبب تغییرات عمده آب و هوایی در سطح جهان شده است متعلق به آمریکاست و اکنون این کشور برای منافع خود و نه جامعه بشری هیچ تعهدی در کاهش آلاینده‌های خود ندارد.

عدم تصویب «کنواسیون حقوق کودکان» از سوی آمریکا، چهره دیگر مدافع انسانیت و حقوق بشر آمریکا را نمایان می‌کند. با علم به آن‌که نقض حقوق بشر در کشور‌های جهان سوم و در حال توسعه غالبا به دلیل فقر این کشورها است ولی در کشور‌های پیشرفته و غربی نقض حقوق کودکان غالبا به دلیل مشکلات اخلاقی و سستی بنیان خانواده می‌باشد، این کشور به همراه سومالی و سودان جنوبی تنها سه کشوری در جهان هستند که این کنواسیون را تصویب نکرده‌اند.

با وجود آنکه آمریکا پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نموده و بر طبق این پیمان کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای نباید به کشور‌های غیر هسته‌ای به صورت مستقیم یا غیر مستقیم کمک برای حصول به این سلاح‌ها کنند مگر فناوری صلح آمیز هسته‌ای باشد؛ اقدام اخیر آمریکا برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در عربستان که این کشور تضمینی برای عدم کسب سلاح هسته‌ای نداده است نوعی نقض این پیمان است. (اشاره به گفتگوی ولیعهد عربستان با سی بی اس که بیان کرده است اگر ایران سلاح هسته‌ای بسازد، عربستان نیز بلافاصله سلاح هسته‌ای می‌سازد).

از دیگر مواردی که آمریکا را بر رتبه نخست رفتار ضد حقوق بشری قرار می‌دهد رفتار این کشور با زندانیان و اقدام به اعمال شکنجه‌های سبوعانه‌ای است که گاه بیان آن‌ها نیز شرم‌آور می‌باشد. این کشور بیشترین میزان زندانیان را نسبت به جمعیت خود داراست یعنی 35% از زندانیان کره زمین در کشوری که تنها 5% جمعیت جهان را داراست. مخوف‌ترین زندان‌های جهان از جمله گوانتانامو در کوبا و بگرام در افغانستان به این کشور تعلق دارد. مواردی بسیاری از اعمال غیر انسانی نسبت به زندانیان و نگهداری آنان در شرایط نامناسب برای گرفتن اعتراف وجود دارد و بسیاری از این اقدامات بدون حکم دادگاه انجام شده است که در این نوشته نمی‌گنجد.

در هر صورت اقدام اخیر آمریکا و خصوصا ترامپ در عدم تصویب پیمان‌نامه‌های بین‌المللی که تنها به دنبا منافع آمریکاست نه منافع حقوق بشری، تنها می‌تواند به عدم اعتماد جامعه جهانی به آمریکا بیانجامد، زیرا این کشور تنها بر اساس منافع خود و هم‌پیمانان خود به هیچ تعهد بین‌المللی پای‌بند نیست.

تبلیغات آمریکا در خصوص نقض حقوق بشر از سوی ایران تنها تلاشی است که این کشور برای عدم اجرای تعهدات خود نسبت به برجام و کناره‌گیری از آن انجام می‌دهد تا از سویی قراردادی را که پشتوانه بین‌المللی دارد و به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کسی نمی‌تواند توافقی را که شورای امنیت تصویب کرده زیر پا بگذارد، را ملغی کند و از سوی دیگر از پیشترفت برنامه‌های موشکی ایران ممانعت کند تا بتواند جبهه مقاومت را تضعیف و قدرت ایران در منطقه را محدود کند.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار