ما توانستیم ۳۸۰/ دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مرکز فرهنگی خرمشهر و هزاران سند تاریخی در تایید متجاوز بودن صدام

مرکز فرهنگی خرمشهر هزاران سند تاریخی در تایید متجاوز بودن صدام در دل خود جای داده است که برای تاریخ قابل استناد خواهد بود.
کد خبر: ۲۸۴۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ - 24March 2018

مرکز فرهنگی خرمشهر و هزاران سند تاریخی در تایید متجاوز بودن صدامبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، خرمشهر نماد مقاومت و ایستادگی یک ملت است. شهری که پس از تجاوز بعثیان به حمایت ابرقدرت‌های دنیا مقاومتی تاریخی انجام داد و امروز نماد ایستادگی ملت ایران است. برای شناخت خرمشهر و ابعاد جنگ شهری و عمق تجاوز صدام بعثی باید حتما تاملی در مرکز فرهنگی دفاع مقدس داشت.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و تجاوز رژیم بعثی ساختمان دفتر مرکزی کمپانی نفتی انگلیس بود. این ساختمان در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی، زمان نظارت استعمار انگلیس بر نفت خوزستان با ۱۰ هزار متر مربع وسعت و ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع زیربنا در ۲ طبقه احداث شد.

پس از ملی شدن صنعت نفت به عنوان دفتر مرکزی شرکت ملی نفت ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سحرگاه چهارم آبان ماه سال ۱۳۵۹ که آخرین مدافعین خرمشهر با عبور از کارون پس از ۴۵ روز مقاومت قهرمانانه عقب نشستند، شهر سقوط کرد و این مکان توسط اشغالگران متجاوز عراقی بعنوان یکی از سنگرهای پدافندی در مقابل نیروهای خودی که در آن سوی کارون موضع گرفته بودند، بکار گرفته شد.

۱۹ ماه بعد در سوم خرداد ماه ۱۳۶۱ و در عملیات غرور آفرین بیت المقدس(آزادسازی خرمشهر) از دست متجاوزان آزاد شد و در سال ۱۳۷۳ بعنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس انتخاب و بازسازی آن شروع و در سال ۱۳۷۵ افتتاح شد.

تصاویر خرمشهر پیش از تجاوز بعثیان شامل تصاویری از پل مقاومت (پل قدیم)، اسکله‌ها، فرودگاه، پیروزی انقلاب، مناطق شهری، مقاومت ۴۵ روز مدافعان خرمشهر، انواع سلاح و مهمات مورد استفاده شده در تجاوز به خرمشهر، تصاویر مدافعان شهر و ... در این مرکز وجود دارد.

مرکز فرهنگی خرمشهر هزاران سند تاریخی در تایید متجاوز بودن صدام در دل خود جای داده است که برای تاریخ قابل استناد خواهد بود و روزانه در معرض تماشای هزاران بازدید کننده داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار