پاسگاهی که مدفن متجاوزان شد

گورستان بعثی‌ها یکی دیگر از مناطق معروف پاسگاه زید در داخل خاک ایران است که سند تجاوز ارتش عراق به سرزمین پهناور ایران محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۸۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ - 07April 2018

گورستانی از بعثی‌ها در پاسگاه زیدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، در 80 کیلومتری مسیر جاده اهواز_خرمشهر جاده ای منشعب می شود که ما را به سمت مرز و منطقه عملیاتی پاسگاه زید می رساند.

زید نام پاسگاهی است که پیش از جنگ در نوار صفر مرزی عراق قرار داشت و به دلیل نبرد سختی که در عملیات رمضان در این منطقه صورت گرفت شهرت پیدا کرد و هم اکنون تمام این منطقه را با نام «پاسگاه زید» می شناسند. اگرچه بعد از جنگ چیزی از این پاسگاه و برج و باروی آن باقی نماند اما تا کیلومترها نام پاسگاه و منطقه زید روی مسیرها و بیابان های اطراف خودنمایی می کند.

زید و مناطق اطراف در مرز ایران و عراق از جبهه های مهم جنگ هشت ساله بود. از محورهای معروف این منطقه می توان از دژ عراق نام برد. دژ عراق مشتمل بر 2 رشته خاکریز بلند و عریض بود که به آن خاکریز دوجداره می گفتند و عراقی ها آن را در نقطه صفر مرزی برپا کرده و امتداد داده بودند. این دژ بعدها در عملیات مختلف از چند نقطه شکافته شد تا معبری برای عبور یگان های خودی شود.

در طی جنگ تحمیلی دیدار از این خاکریزها و دژ عراق برای خبرنگاران و همچنین نیروهایی که به دیدار از جبهه های جنگ می رفتند مایه مباهات و سندی برای پیروزی رزمندگان اسلام محسوب می شد. تا مدت ها نیز رزمندگان از این اثر با سربلندی و غرور یاد می کردند.

گورستان بعثی ها نیز یکی دیگر از مناطق معروف پاسگاه زید است. این گورستان در داخل خاک ایران قرار دارد و سند تجاوز ارتش عراق به سرزمین پهناور ایران محسوب می شود. در آن دوران کسانی که برای بازدید از جبهه ها راهی این سرزمین می شدند به گورستان بعثی ها می آمدند تا سند آشکار تجاوز به حریم ایران اسلامی را از نزدیک ببینند و بر سرنوشت ساکنان آن تاسف بخورند. با پایان یافتن جنگ، هیات تفحص، اجساد مدفون شده در این گورستان را با پیکر شهدای ما در آن سوی مرز معاوضه کرد و این گورستان از خاک ایران برچیده و رفته رفته به ورطه فراموشی سپرده شد.

در این میان تابلو نوشته ها و یادگاری هایی که افراد و یگان های مختلف نوشته و کنار این گورها نصب کرده بودند دیدنی بود و خواندنی به نظر می رسید. از جمله آن تابلو نوشته هایی با عنوان «سند تجاوز به ایران اسلامی»، «عاقبت کشورگشایی» و «برای صدام هم جا بگذارید» و یا تابلویی بود که روی آن جمله «این متجاوزین به دست پر توان رزمندگان فلان واحد یا یگان به هلاکت رسیدند» حک شده بود.

هم اکنون پاسگاه زید زیارتگاه عاشقان شهدا است، پنج شهید مدفون در یادمان پاسگاه زید هر ساله میزبان هزاران نفر از زائران راهیان نور هستند، زائرانی که از بیابان ها و دشت های جنوب توشه ای از عشق و معرفت را برای یک سال خود جمع می کنند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها