ما توانستیم ۴۰۰/ سرلشکر موسوی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

راهیان نور محل تفکر فیلسوفان، عارفان و جامعه شناسان است/ ضرورت حفظ آثار به جا مانده از جنگ

فرمانده کل ارتش گفت: راهیان نور محل تفکر و اندیشه فیلسوفان، مورخان، عارفان، نظامیان، ادیبان، هنرمندان و جامعه شناسان است.
کد خبر: ۲۸۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳ - 24March 2018

راهیان نور محل تفکر فیلسوفان، عارفان و جامعه شناسان است/ ضرورت حفظ آثار به جا مانده از جنگامیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر دو روزه به راهیان نور در گفت و گو با خبرنگار اعزامی دفاع پرس به راهیان نور اظهار داشت: به نظر می رسد، رسانه های عمومی خیلی بیشتر می توانند در رابطه با دفاع مقدس، راهیان نور، یادمان های شهدا و نمادهای دفاع مقدس کار کنند.

وی افزود: آن چیزی که اکنون از دفاع مقدس ارائه می شود، حقیقتا رگه هایی از یک گنج است. آدم احساس می کند که چقدر حرف و درس برای اقشار مختلف باقی مانده است.

سرلشکر موسوی گفت: آدم هایی که اهل ادبیات هستند، می توانند برای یک عمر اندوخته های ادبی از راهیان نور و دفاع مقدس جمع آوری کنند. آن هایی که اهل شعر و رمان هستند، می توانند از راهیان نور روحیه حماسی بگیرند.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: آن هایی که به تاریخ و فلسفه تاریخ علاقه دارند به این سرزمین ها بیایند و ببینند که چگونه ملت مظلومی توانست با دست های خالی در برابر دشمن متجاوزی بایستد و نشان بدهد که حق سرانجام در برابر باطل پیروز است.

وی ادامه داد: آن هایی هم که به مسائل اجتماعی علاقه دارند به راهیان نور بیایند و ببینند که این سرزمین ها خاستگاه چه کسانی است و این آدم ها از کجا آمدند و از چه اقشاری بودند، چگونه تربیت شدند و چه جایگاه اجتماعی داشتند. رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس از خانواده، دوستان، علایق و دوست داشتن های خود گذشتند و جان را فدا کردند. آنان همه چیز را در شهرهایشان جا گذاشتند و به جبهه ها آمدند.

وی تاکید کرد: آن هایی هم که به عرفان علاقه دارند، بیایند ببینند که چگونه یک نوجوان و جوان رزمنده در مدت کوتاهی در جبهه عارف شد. عرفان به دنبال طی کردن منازل مختلف و کمال انقطاع الی الله است. جوانان رزمنده در دفاع مقدس در مدت کوتاهی به کمال انقطاع رسیدند؛ آن هم نه انقطاع معمولی بلکه آن انقطاع را آنانی که آن دوران را درک کردند، می دانند.

امیر موسوی ادامه داد: رزمندگان در دفاع مقدس به خدا وصل بودند و ارتباط نزدیکی با خدا داشتند و به اصطلاح امروزی ها آنلاین بودند. آنان می دانستند که خداوند گوشی را برداشته و پاسخ می دهد. در آن دوران زمین و آسمان به هم نزدیک بود و ما این را کم درک می کنیم. اگر حرفی به آسمان می رسید، فوری و بلافاصله دریافت و این احساس می شد.

فرمانده کل ارتش بیان کرد: آدم هایی که به دنبال درس جنگی و نظامی هستند و می خواهند خاکریزها و سمت و سوی دفاع و حمله را ببینند و درس جنگ بر روی زمین واقعی را بیاموزند به این سرزمین ها بیایند.

وی عنوان کرد: به هر حال حرف ها در مورد دفاع مقدس و راهیان نور بسیار است و حرف زدن در مورد راهیان نور و دفاع مقدس سهل و مشکل است؛ از یک سو حرف مان اصلا تمام نمی شود و ممکن است اینقدر بگوییم که از هوش برویم و گاهی وقت ها آدم می ماند که از کدام زاویه بگوید که ظلمی در حق دیگر ابعاد دفاع مقدس نشود و در این مواقع انسان به سکوت می رسد.

سرلشکر موسوی همچنین اظهار داشت: نیروهای مسلح هر چقدر که می توانند و دیگر دستگاه های کشوری و دولتی باید به توسعه راهیان نور کمک کنند. نباید انتظار داشته باشیم که برخی از خانواده ها سختی های سفر راهیان نور را تحمل کنند، لذا باید امکانات و تسهیلاتی را فراهم آورد تا حضور در یادمان ها و راهیان نور برای خانواده ها آسان شود که یکی از این امکانات راه دسترسی مناسب به یادمان ها و محل اسکان مناسب برای زائران است.

فرمانده کل ارتش با تاکید بر اینکه باید آثار به جا مانده از جنگ در یادمان ها حفظ شود، بیان کرد: این آثار به زائران کمک می کند تا درک کنند رزمندگان در چه شرایطی از کشور خود دفاع کردند.

امیر موسوی در پایان در خصوص جذابیت های هنری راهیان نور و دفاع مقدس گفت: کار بسیاری زیادی باید در این رابطه صورت بگیرد، البته اقدامات بسیار خوبی توسط اهالی آن صورت گرفته که باید در این راستا محدودیت ها را رفع کرد تا شاهد اقدامات بیشتری باشیم.

انتهای پیام/ ۲۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار