بیانیه ضدایرانی انگلیس درباره ارسال سلاح به یمن

وزرای کابینه انگلیس در بیانیه‌ای از ایران خواستند تا ارسال سلاح به یمن را متوقف کند؛ این اظهارات پس از اصابت موفقیت‌آمیز موشک‌های ارتش یمن به شهر ریاض بیان شده است.
کد خبر: ۲۸۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ - 26March 2018

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس و به نقل از خبرگزاری فرانسه، انگلیس روز گذشته در اظهاراتی ضد ایرانی از کشورمان خواست تا از ارسال سلاح به یمن خودداری کند. مقامات انگلیسی همزمان با این ادعا از مقامات کشورمان خواستند تا از نفوذ خود برای پایان بخشیدن به این «نزاع» استفاده کنند.

اما مقامات ایران به دفعات هرگونه ارسال سلاح به یمن را رد کرده و بر توقف جنگ و بمباران مراکز غیرنظامی و پیشبرد راه‌حل سیاسی در این کشور تأکید کرده‌اند.

این مطلب طی یک بیانیه مشترک از سوی بوریس جانسون و پنی مورداونت، وزرای خارجه و توسعه بین‌الملل کابینه انگلیس مطرح شد.

این درخواست در حالی از سوی مقامات انگلیسی مطرح شده است که خبرگزاری فرانسه نوشت حملات تحت هدایت عربستان به یمن وارد چهارمین سال خود شد.

در بیانیه این دو وزیر انگلیسی آمده است: «اگر ایران در حقیقت متعهد به محمایت از راه‌حل سیاسی در یمن است - همانگونه که علنا می‌گوید - پس باید ارسال سلاح را که موجب طولانی‌شدن نزاع، افزایش تنش‌های منطقه‌ای و تهدید صلح و امنیت بین‌المللی می‌شود، متوقف کند».

این ادعا در حالی مطرح شده است که دادگاه عالی انگلیس، چندی پیش درخواست سازمان‌های حقوق بشری و ضدجنگ برای ممنوعیت فروش سلاح به عربستان را رد کرد. به گفته این سازمان‌های ضدجنگ از سلاح‌های ساخت انگلیس برای هدف قرار دادن غیرنظامیان استفاده می‌شود و باید جلوی صادرات سلاح به عربستان را گرفت. اما نهایتا دادگاه عالی انگلیس رأی به تداوم صادرات سلاح به عربستان کرد.

این دو عضو کابینه ترزا مِی در ادامه مدعی شده است: «ما این پرسش را مطرح می‌کنیم که چرا ایران به جای استفاده از نفوذش برای پایان بخشیدن به نزاع در راستای خیر مردم یمن، پول قابل توجهی را در کشوری صرف می‌کند که هیچ پیوند تاریخی واقعی یا منافعی در آن ندارد».

به نوشته خبرگزاری فرانسه، طی جنگ سه‌ساله اخیر در یمن بیش از 10 هزار تن کشته و بیش از 53 هزار نفر مجروح شده‌اند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها