کامیل محمود مطرح کرد؛

تقدیر از نقش منطقه‌ای ایران/ ریشه‌یابی نارضایتی مردمی در کردستان عراق/ آمریکا خواهان بقای داعش است

عضو دفتر سیاسی و سخنگوی جنبش اسلامی کردستان عراق معتقد است که حکومت محلی اقلیم کردستان تجربه شکست‌خورده‌ای از حکمرانی را به‌نمایش گذاشته و مردم با مبارزه مدنی خود تغییراتی را در آینده این منطقه رقم خواهند زد.
کد خبر: ۲۸۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷ - 28March 2018

تقدیر از نقش منطقه‌ای ایران/ ریشه‌یابی نارضایتی مردمی در کردستان عراق/ آمریکا خواهان بقای داعش استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ کامیل محمود عضو دفتر سیاسی و سخنگوی جنبش اسلامی کردستان عراق در گفت‌وگویی تأکید کرد که وضعیت کنونی اقلیم کردستان برآیندی از شکست تجربه حکومت محلی است و حکام اقلیم در پی تحقق منافع شخصی و حزبی خود بوده‌اند نه خدمات‌رسانی به مردم.

وی گفت: عملکرد احزاب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی بر نتایج انتخابات پیشِ‌روی سراسری عراق در منطقه کردستان تأثیرگذار خواهد بود.

کامیل محمود در بخش دیگری از این گفتگو، آمریکا را حامی منافع خود در منطقه توصیف کرد و گفت: سران آمریکا بانی و باعث پیدایش گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه هستند تا در منطقه‌ای آشوب‌زده، اهداف و منافع استعماری خود را پیگیری کنند.

این مسئول جنبش اسلامی کردستان عراق، جمهوری اسلامی ایران را یکی از کشورهای مهم منطقه و جهان اسلام دانست و گفت: نقش و عملکرد تهران قابل ستایش است و امیدواریم که تلاش‌های این قدرت منطقه‌ای به تشکیل جبهه متحد اسلامی علیه توطئه‌های دشمنان منجر شود.

مشروح این گفتگو را در ادامه مشاهده می‌کنید:

موج دوم اعتراضات صنفی معلمان و کارمندان حوزه بهداشت و درمان اقلیم کردستان عراق آغاز شده است، آنان به سیستم کاهش و عدم پرداخت حقوق ماهیانه خود معترض هستند. از دید شما دلایل ضعف حکومت محلی اقلیم کردستان چیست؟

نمی‌توان صفت ضعیف را برای حکومت اقلیم کردستان به‌کار برد بلکه باید از کلماتی همچون شکست و نابودی این حکومت استفاده کرد، دلایل چنین وضعیتی را می‌توان در فساد گسترده در سیستم حکومتی اقلیم جست‌وجو کرد، حکومت اقلیم کردستان از ابتدا بر مبنای فساد پایه‌گذاری شده و محتوای برنامه‌های این حکومت هم آکنده از فساد است، مجریان و افرادی که در رأس این سیستم بوده‌اند، تمام نهادهای حکومتی را با هدف تحقق اهداف و منافع شخصی و حزبی به‌کار گرفته‌اند. در اقلیم کردستان چیزی به‌نام نهاد و مؤسسات وجود ندارد بلکه آن چیزی که مشاهده می‌شود اداره حزبی توسط حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی است که قالبی حکومتی را برای آن تعریف کرده‌اند. با گذشت 27 سال از تجربه حکومت محلی در کردستان عراق تنها نامی از آن وجود دارد و در عمل چیزی به‌نام حکومت و دفاع از منافع مردم دیده نشده است. وضعیتی که اینک در غالب شهرها و مناطق اقلیم کردستان مشاهده می‌شود نتیجه شکست حکام و سیستم حکومتی اقلیم کردستان است که بر مبنای اصولی پایه‌گذاری نشده است بلکه اهداف حزبی بر اصل حکومت و فعالیت‌های آن سایه افکنده است و نتیجه آن هم قابل مشاهده است که اقلیم کردستان را به‌تاراج برده و مردم را در فقر و گرسنگی مطلق قرار داده‌اند. در کدام نقطه جهان مشاهده شده است که مدارس از سوی معلمان تحریم شود، کارمندان مراکز بهداشتی و درمانی اعتصاب کنند و بیماران جان خود را از دست دهند و حکومت هم هیچ‌گونه واکنشی در راستای رفع مشکلات آنان نداشته باشد. وضعیت اقلیم کردستان به ما خواهد گفت که چیزی به‌نام حکومت محلی وجود ندارد و شکست مطلق آن برای همگان روشن شده است. سران این حکومت به دلالان نفتی تبدیل شده‌اند که تنها به‌دنبال اهداف و منافع اقتصادی خود هستند و زندگی و معیشت مردم برای آنها اهمیتی ندارد.

وضعیتی را که به آن اشاره کردید که نارضایتی مردم در اقلیم کردستان به اوج خود رسیده است چه‌تأثیری بر نتایج انتخابات سراسری عراق و حتی انتخابات محلی در این منطقه خواهد داشت؟

آنچه را در اقلیم کردستان عراق شاهد هستید نوعی از هوشیاری اجتماعی و نقطه عطفی است که دیگر با هیچ اقدامی نمی‌توان مانع آن شد که مردم صدای اعتراض و فریاد جمعی خود را سر ندهند. کردها سال‌ها علیه رژیم بعثی صدام مبارزه کردند تا در چارچوب عراق به چنین دستاوردی رسیدند اما حکام اقلیم کردستان با تجربه شکست‌خورده‌ای که به‌نمایش گذاشتند تمام دستاوردهای مردم را به‌باد دادند. نسل جدید اقلیم کردستان هم که مطالعه خوبی از مبارزات گذشته ندارند چنین وضعیتی مملو از فساد و بی‌عدالتی را قبول نخواهند کرد. واکنش‌های مردمی به عملکرد حکومت اقلیم کردستان در این برهه، تعیین کننده است و نقشه سیاسی این منطقه را دستخوش تغییراتی خواهد کرد. البته رسیدن به این هدف ممکن است با خطراتی هم روبه‌رو باشد زیرا چنین معادله‌ای در منطقه‌ دارای دموکراسی و متکی به قانون و نهادهای قانونی نیست، بلکه احزاب حاکم اقلیم کردستان دارای نیروهای نظامی وابسته به خود هستند و نمی‌توان با یک انتخابات و از طریق صندوق‌های اخذ رأی، پایان حکمرانی آنان را اعلام کرد بلکه کردها باید در مبارزه مدنی خود علیه این احزاب استمرار داشته باشند. آنچه مسلم است مردم در این دوره از انتخابات با آرای خود پاسخگوی عملکرد ضعیف و شکست‌خورده این احزاب خواهند بود. فعالیت مدنی مردم و احزاب اپوزیسیون حول این محور است که بودجه و نیروی نظامی اقلیم کردستان از کنترل این دو حزب خارج شود زیرا تا آنان دارای بودجه و نیروی نظامی وابسته به خود باشند اهمیتی برای انتخابات و صندوق‌های اخذ رأی قائل نخواهند بود.

جنبش اسلامی کردستان عراق در این موقعیت دارای چه راهبرد و برنامه عملیاتی عامه‌پسند است؟

ما پروژه و برنامه مشخصی را به تمام احزاب و جریان‌های خارج از بدنه حکومت اقلیم کردستان پیشنهاد کرده‌ایم، البته این نکته را هم بگویم که کابینه هشتم حکومت محلی اقلیم کردستان یکی از ناکارآمدترین کابینه‌های اقلیم بوده است که جنبش اسلامی نه‌تنها در آن شرکت نداشته است بلکه در پروسه رأی اعتماد به وزراء و حتی رئیس این کابینه هم دخالتی نداشته است. با خروج جنبش تغییر، جماعت و اتحاد اسلامی کردستان از این کابینه ما پیشنهاد کردیم که همه با هم جبهه مشترکی را علیه احزاب حاکم اقلیم کردستان تشکیل داده و هدایت اعتراضات و نارضایتی عامه مردم اقلیم کردستان را در دست بگیریم و از طریق مبارزات مدنی به فردای بهتری برای ساکنین اقلیم فکر کنیم اما متأسفانه اهداف و برنامه‌های ما در این پروژه پیشنهادی به‌دلیل مزایده سیاسی شماری از احزاب محقق نشد. ما بر مواضع خود مبنی بر لزوم ایجاد تغییرات حاکمیتی در اقلیم کردستان عراق اصرار داریم.

به مسائل منطقه بپردازیم. همچنان که اطلاع دارید خاورمیانه متأثر از سیاست‌های استعماری آمریکا و همراهی کورکورانه شماری از کشورها با مجموعه تحولات مهمی از جمله در حوزه ظهور و فعالیت گروه‌های تکفیری ــ تروریستی روبه‌رو بوده است. در حال حاضر که گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه متحمل شکست‌های نظامی شده است وظایف کشورهای منطقه با هدف خنثی‌سازی توطئه‌های احتمالی و از بین بردن ایدئولوژی ترور و تکفیر چیست؟

ما معتقدیم که بهترین راه مبارزه با ایدئولوژی تندروی و تکفیر در جوامع اسلامی، اصلاحات سیاسی، اقتصادی و مبارزه با فساد است. آنچه اینک در اقلیم کردستان و عراق روی می‌دهد زمینه مناسبی است که می‌تواند شمار زیادی از مردم به‌ویژه جوانان را به‌سمت‌وسوی تندروی هدایت کند. عراق و کشورهای منطقه به‌صورت کلی نیازمند بازنگری در سیاست‌ها و از بین بردن زمینه‌های تشکیل گروه‌های تروریستی هستند.

آمریکا شعار مبارزه با داعش را سر داده و در این راه اقدام به تشکیل ائتلاف بین المللی به‌اصطلاح مبارزه با این گروه تروریستی کرده است. از دید شما آیا آمریکا و سران این کشور در واقع به‌دنبال از بین بردن داعش هستند یا اهداف و برنامه‌های استعماری خود را در منطقه پیگیری می‌کنند؟

ما آمریکا را مدافع منافع تعریف‌شده خود در منطقه می‌دانیم نه حامی ملت‌ها، در واقع می‌توان گفت که آمریکا خود باعث و بانی ظهور و قدرت‌نمایی چنین گروه‌های تروریستی در منطقه است تا از طریق این گروه‌ها ثبات و آرامش منطقه را در راه رسیدن به اهداف خود تحت تأثیر قرار دهد. اگر آمریکا خواهان بازگشت آرامش و ثبات منطقه خاورمیانه است چرا تاکنون اقدام مفیدی در این زمینه انجام نداده و ما همچنان شاهد تداوم کشتار ساکنین کشورهای مختلف هستیم. آمریکا خاورمیانه آشوب‌زده‌ای را می‌خواهد که از این طریق بتواند اهداف و توطئه‌های خود را محقق کند.

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشور همسایه عراق در جریان نبرد علیه گروه تروریستی داعش به‌اشکال گوناگون به حمایت از مردم این کشور پرداخته است. در سوریه هم همچنان که برای جهانیان مشهود است ایران در جبهه اصلی نبرد علیه تروریست‌های تکفیری قرار دارد. ارزیابی شما از نقش منطقه‌ای تهران چیست؟

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تأسیس خود تاکنون دارای نقش و تأثیرگذاری مثبت در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه بوده است. انقلاب اسلامی مردم ایران بر حرکت‌های آزادیخواهانه مسلمانان در کشورهای مختلف تأثیرگذار بوده است. در کردستان عراق هم با پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران ما شاهد تحرک بیشتری در مبارزات علیه رژیم صدام بودیم و ایران پناهگاه امنی برای اکراد عراق در مبارزه علیه بعثی‌ها بوده است. جمهوری اسلامی ایران در تقویت روحیه خودباوری و مقاومت گروه‌های فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی تأثیرگذار بوده است و ایران به‌معنی واقعی کلمه، حامی و پشتیبان آرمان فلسطینی‌ها در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی بوده است، بنابراین نقش و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران قابل ستایش است. اما هنوز هم ملت‌های منطقه در انتظار حمایت‌های بیشتری از جمهوری اسلامی ایران هستند به‌ویژه در این موقعیت که می‌طلبد جبهه مشترک و متحد اسلامی در برابر توطئه اختلاف‌افکنی دشمنان تشکیل شود و ایران به‌عنوان یک قدرت اسلامی می‌تواند قدم‌های اساسی در این راه بردارد. دشمنان اسلام از طریق اختلافات مذهبی در تلاش هستند جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کنند و از سوی دیگر هم کشورهای اسلامی را مطیع و دنباله‌روی خود کنند. ما امیدواریم جمهوری اسلامی ایران همچنان که از ابتدای پیروزی انقلاب، پشتیبان اصلی جنبش‌های آزادیخواهانه در جوامع اسلامی بوده است اکنون نیز در پایان مصایب و مشکلات جهان اسلام همان قدرت تأثیرگذار همیشگی باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها